Sv: HUSBILSVIKTER
Vår husbil, Dethleffs A 6975, hade totalvikten 3500 kg innebärande att vid normal last, som vi ville ha med oss, skulle vi få en övervikt på ca: 150 kg. Vi bestämde då oss för att höja totalvikten till 3850 kg. Kontaktade vv samt bilprovning som förklarade att vi skulle ha ett intyg från Ford att detta var ok samt en ny skylt från Dethleffs.
Då vi importerat bilen från Tyskland kontaktade jag Ford och Dethleffs i Tyskland. Båda var mkt hjälpsamma och efter en vecka hade vi papperen, på tyska. Jag hade tidigare kontrollerat med vv och bilprovning att tyska papper var ok.
Reg.besiktning var beställd på bilprovning den 11 mars. Infann mig på bilprovningen i Västerås, körde in bilen och besiktningsmannen bad att få papperen. Han läste igenom och konstaterade att dom inte dög! Papperen skulle vara utfärdade av den svenska generalimportören, som jag var i kontakt med, innan jag beställde papperen från Tyskland. Den svenska importören var inte samarbetsvillig och allt var krångligt när bilen var direktimporterad. Det var anledningen att jag vände mig till Tyskland. Således blev bilen underkänd och jag hade 1 månad på mig att ta fram dom "riktiga" papperen, annars körförbud. Alltså körförbud från den 11 april. Varför körförbud, undrade jag. Bilen är ju godkänd för 3500 kg så rimligtvis borde den få stå kvar på den vikten och vara körbar tills jag hade ordnat av bilproving begärda papper. Men så är inte fallet. Är bilen inkörd till bilprovning för regbesiktning och underkänd blir det körförbud och skall jag ha den i den tidigare 3500 kg måste jag skaffa fram samma papper för 3500 kg som för 3850 kg och reg.besikta igen.
Jag vände mig då till den svenska importören via firman här i Fagersta som säljer och reparerar husvagnar. Hanhjälpte mig då att få nödvändiga papper från Sverige. Detta är alltså 1 månad sedan och ännu har inga papper kommit och jag har då en bil med körförbud fr.o.m. imorgon den 11 april, eftersom papperen inte kom igår då jag hade tid för ny regbesiktning idag 14.30. Dessutom så kostar papperen från Sverige 4000:-.
Vi hade anmält oss till Öland i helgen men av detta blir inget. Ngn som är intresserad av att ta vår plats, varsågod betalt för tre personer, vi bjuder på avgiften.
Lång redörelse men kanske kan det vara en vägledning för andra som skall regbesikta importerade bilar.
mvh/Björn