• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvax

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvax

Har hittat den! Vaxarnas WAX! Finns inget bättre! Men konditionskrävande! :)Julian

SIMONIZ Original Wax har en hög halt av äkta Carnaubavax och inga slipmedel vilket gör den idealisk för nya eller gamla klassiska bilar med ömtåligare lack. Den är silikonfri och innehåller carnauba wax, det hårdaste naturliga vaxet som finns. Lager av vax byggs upp varje gång det används för maximalt skydd. SIMONIZ Original Wax var den första produkten som producerades av SIMONIZ för över 85 år sedan och har sedan dess fortsatt vara deras bästsäljare.
simoniz.jpg
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsvax

Om man tvättar med såpa och har hårt vatten (som innehåller mycket kalk) kan kalken avsätta sig på lacken som då ser ut att tappa lite av högglansen. Men glansen kommer tillbaka när man använder annat tvättmedel.

Kalkhaltigt vatten finns oftast i södra Sverige.
 
Senast ändrad:

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvax

Hej..
Min erfarenhet är såpa kan bli lite För bra, jag tyckte det tog bort lite av grundglansen..
men visst blev det rent, Här i malmö har det öppnats en självtvätt för höga bilar typ lastbil/husbil men inte hunnit prova än.. Har annars bra erfarenhet av den typen av självtvätt. Men väntar nu på fler bra tips till trådskaparen..
Tack så länge..
Libom
Jag använder ofta Globex 80, vilket brukar fungera ypperligt.
Globex 80 med vax 1 Liter
Låt dock inte luddret torka in på plastfönstren.
//Benny
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Husbilsvax

Hej..
Min erfarenhet är såpa kan bli lite För bra, jag tyckte det tog bort lite av grundglansen..
men visst blev det rent, Här i malmö har det öppnats en självtvätt för höga bilar typ lastbil/husbil men inte hunnit prova än.. Har annars bra erfarenhet av den typen av självtvätt. Men väntar nu på fler bra tips till trådskaparen..
Tack så länge..
Libom

Vad ni än gör, använd INTE avfettningsmedel på HB. Plasten klarar inte detta. Vi har en självtvätt i Uddevalla och varnar alla vi ser för detta. Däremot tvätta och använda hetvaxet ger ett utmärkt resultat.
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Husbilsvax

Lahega banan vax är lättarbetat och färgar inte av sig på gummilister
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvax

Meguiars.se

Detta använder jag

af-frame.jpg
 
R

Roffe T

Guest
Sv: Husbilsvax

En cleaner innehåller krita, det är hopplöst att få bort om du får det på svarta plstdetaljer.
Vax är inte så farligt att få på plastdetaljer.
Jag kan bl.a rekomendera Diamant vax , ett superbra vax i mina ögon i alla fall, har rekondat bilar i ett antal år, men visst det finns bättre men dessa kommer inte privatpersoner åt tyvärr. se vidare på denna länken : DIAMANTVAX - diamant


Diamantvax är ett av dom bästa enl. min uppfattning. Har provat många olika under åren.
Roffe T.:spinny:.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvax

En cleaner innehåller krita, det är hopplöst att få bort om du får det på svarta plstdetaljer.
Vax är inte så farligt att få på plastdetaljer.
Jag kan bl.a rekomendera Diamant vax , ett superbra vax i mina ögon i alla fall, har rekondat bilar i ett antal år, men visst det finns bättre men dessa kommer inte privatpersoner åt tyvärr. se vidare på denna länken : DIAMANTVAX - diamant

Går utmärkt att köpa som privatperson.
Använde den på husbil och personbil förra våren. Har aldrig haft såååå mycket problem med "restpartiklar" på kofångare och lister!
Tänker INTE göra om detta!:mad:

Hälsar
Kåre
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvax

Skulle rekommendera den på Stenyxegatan i Fosie om man har en normalhög husbil. Rejäl takhöjd. I ena tvättbåset finns underspolning och en ramp att stå på.
Finns att läsa mer i detta inlägget.
Den på industrigatan kan bara användas av de som har en låg husbil. (Typ max 2.70 gissar jag) Svängarmarna till tvättslangarna går rätt så långt ned.

Hej den tar upp till 4,10
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Husbilsvax

Vår biltvätt i Uddevalla har en frihöjd på 3 meter. Jag brukar köra in främre halvan av HB och tvätta denna, därefter andra halvan. Jag använder medhavd trappstege. Ramp kan vi inte montera, då halkrisken vid frost är för stor och dessutom risk för påkörning med stora skador på HB.n Vi hoppas alla i Husbilsklubben får en varm solig och lungn sommar. Uno o Ritva Ivarsson
 
Toppen