Sv: Husbilsvax
Hej
Själv håller jag på att fräscha upp min husbil jag köpte i höstas. Har fördelen av att ha bilen hemma inomhus så jobbbet kan göras när jag känner för det.
Alltså först tvätt med avfettning och shampo. Låt sedan bilen torka ordentligt. Därefter på med en cleaner/ lackrengöring, maskera gummi och plastdetajer, dessa blir gråa av cleanern, annars måst man vara snabb merd att tvätta bort cleanern från dessa. Själv kör jag med Autoranges produkter, blev precis klar med detta i helgen ( bilen är stor ) och tråkigt är det . Jag använder en dubbeloscillisernde maskin. Sedan är det bara på med waxet och njuta av resultatet.
Mvh Ulf
Avfettning är rent ut sagt farligt att använda vid tvätt av Husbil eller Husvagn, emedan avfettningen luckrar/löser upp olika tätningsmedel runt fönster, takluckor,andra öppningar på bilen, och därmed i längden orsakar Fuktskador på bilen.
Om avfettnig används så Dutta på med en svamp på en liten yta itaget så det inte rinner. Spola mycket Rikligt om avfettning användes.
Använd varmt vatten efter att först spolat av det lösa lagret, använd gärna först såpa sedan tex. Supertvätt, finns olika fabrikat, det är effektivt och ger en vattenavstötande yta. Vaxa sedan med valfritt vax, finns tex S...x snabbvax som sprayas på den våta ytan och poleras ut, det ger en blank fin yta på bilen.
Var noga att tvätta och vaxa taket! en ofta bortglömd yta som genom att vara tvättad och blank gör att regnvatten rinner av och inte tränger in under div. lister/skarvar. Tips: parkera bilen så att den lutar vid regnväder, framåt eller bakåt.