• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilstips

Kicki & Per

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
892
Medlemskap
2024
Hej på er alla

Jag och min man funderar på att köpa husbil och undrar om någon kan ge oss ett tips på vad vi ska vara uppmärksamma på. Vi tänker oss en halvintegrerad och tänker inte köra på vintern.
Med vänlig hälsning
Kicki och Per
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstips

Hej o välkommen till klubben,
Det är svårt att råda andra, finns så mycket olika önskemål, själva bestämde vi hur mycket vi ville investera i husbilen, därefter kollade vi av marknaden, såg vilket utbud som fanns, pratade med andra husbils ägare, bestämde utifrån våra förutsättningar först längd på bilen, sedan jämförde vi de olika utföranden vad som skulle passa oss,
Däremot visste vi inte om husbilsklubben.se här kan ni surfa runt och dra lärdom, finns mycket kunskap och erfarenhet i klubben, även många “trådar” som handlar om köp av husbil, hoppas vi får se er som fullvärdiga medlemmar, då får ni tillgång till alla ämneskategorierna.
Lycka till och hälsningar från Storsand/ Lakbäck
Lennart HBK/ 651
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Husbilstips

Kickili,
Jag har sagt det förut, HYR, det är det bästa sättet efter plånbokens storlek att avgöra vilken bil som passar.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Husbilstips

Hej om ni skall köpa ny vagn har jag inga tips. Frugan och jag ville testa om husbilslivet passade oss så vi köpte en äldre bil i bra skick Lmc årsmodell 1990
Att tänka på då är att fjädrarna fram mattas vilket var fallet med denna lutade åt höger och när man svängde åt vänster trodde man bilen skulle välta totalt livsfarligt!!
En annan sak på så gammal bil är växellådan som oftast skrapar femmans växel är oxå dålig rätt långt fram tror det är till 1995?
(finns mycket att läsa här under andra trådar).
Kolla även däckens ålder, kan se ut som nya men vara tio år eller mera gamla!!
Köpte bilen till rätt pris har bytt fjädrar fram extraförstärkta svensktillverkade fick tag tag på dom i Öggestorp.
bytt olja i lådan till Omega 690. Allt skrap försvann oljan är dyr varför det inte är många med skrap i lådan som har vågat prova den rekomenderas
Satt på nya däck
Nu går bilen kanonbra, vi vart jättenöjda och har kört 300 mil Surt att börja jobba
 
Toppen