• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilstidningens skitsnack

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Husbilstidningens skitsnack

Självklart förstår man Herr Jarlerud och att han pushar för sin verksamhet. Man kan också förstå att han medvetet vrider till verkligheten i sin ”krönika” för att den skall passa hans egna syften.

Tänk att få möjligheten att ta upp en helsida i en husbilstidning med bara sin egen syn på saken utan någon motvikt eller debatt i en uppenbart ganska het och intressant fråga för både husbilsbranschen och läsarna. Inte en rad från redaktionen som kommentar eller förklaring till artikeln. Tänk er det upplägget i vilken annan tidning som helst...ojoj

Är det inte lite konstigt förresten att tidningen är villig att publicera branschens s.k. ”bra tips” inför den import som är ett hot mot deras egen verksamhet? Trovärdigheten av innehållet behöver vi ju då inte ens prata om.

Det är här jag tycker tidningen brister och det ordentligt. Det är knappast seriöst att Jarlerud som medarbetare på tidningen och även handlare tillåts använda tidningen för att helt fritt sprida sitt vinklade budskap.
I varje fall om tidningen gör något som helst anspråk på att vara objektiv.

Tänk er parallellen att det i redaktionen finns en medarbetare som representerar Dethleffs och även är med och testar och betygsätter en husbil från Burstner i ett jämförande test...:rolleyes:

Jag är övertygad om att de flesta som reagerar negativt på denna artikel är just de som har egna praktiska erfarenheter av import eller har läst på ordentligt i ämnet inför en import. För dem är hela artikeln ett skämt och Jarleruds syfte med artikeln uppenbar.

Men för den helt oinvigde, den som ännu inte har någon egen erferenhet av import... Jag gissar att de förväntar sig att att tidningen skall tillföra något vettigt och kunna stå för en nyanserad bild av t.ex. import och även komma med vettiga tips och annat.
Tyvärr har man bytt bort hela sin trovärdighet mot en plats i knät hos de svenska handlarna.


Beröm dock till Jarlerud för en artikel som är mycket smart uppbyggd och som till viss del säkerligen kommer att uppfylla sitt syfte.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbilstidningens skitsnack

Tja - en del tjyvar kan man ju inte undgå att beundra lite grand. Välgjort.
 
F

F.d. 52941

Guest
Sv: Husbilstidningens skitsnack

Hej Fia T.
Har inget förflutet i husbilsbranschen, och njuter av resa runt i min Concorde, köpt hos Forsbergs i Hyssna.
Thomas.
Ps; Känner ingen speciell avundsjuka mot någon.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Husbilstidningens skitsnack

Hej Widhem

Låt oss se det så här.
Vi leker med tanken att du står i begrepp att köpa en Dethleffs husbil.
Du hittar två stycken 7910 hos Bengt i Örkelljunga som bägge är 2 år gamla med samma miltal och utrustning, men den ene av Dethleffen är 200 000 kronor billigare än den andra.
Du letar upp en säljare och ställer den berättigande frågan.
- Varför i helsike begär ni 200 000:- mer för den ena, när de är exakt lika dana

Till svar får du följande:
- Du förstår,, den dyra Dethleffen är såld av Lars Jarlerud på Caravanhallen i Haninge och den andra köptes in ny från Dusseldorf mässan av en privatperson från Tyringe..
Jag hoppas du begriper klass skillnaderna på husbilarna.

Du svarar förmodligen tillbaks så här.
- Jag har aldrig hört något så dumt i hela mitt liv.
Du menar på fullt allvar att jag skall betala 200 000 kronor mer för att den är såld ny av Lars Jarlerud en gång i tiden.

Eller skulle du ha svarat följande, med tanke på ditt inlägg.
- Jag förstår precis vad du menar, självklart skall Dethleffen som Lars Jarlerud sålt vara 200 000 dyrare.
Så dum jag är som inte kunde räkna ut detta.


//T

Herr Rantzow

Jag tror du fått detta om bakfoten;). Om dessa båda bilar skulle stå hos en handlare för försäljning så skulle båda ha det högre försäljningspriset.
Du förstår, bilen är ju bara mindre värd när den skall bytas in. När handlaren sen skall sälja den så nämner han inte ens att den är importerad för "det spelar ingen roll" som han säger...
Båda bilarna är ju precis lika bra säger han då ;););););)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Husbilstidningens skitsnack

Till Sjögren och Vidhem.

Jag har haft, sedan jag började min husbilspassion började, haft 6 stycken husbilar som jag själv importerat från Tyskland.
Det har varit både en helt ny och andra mer eller mindre begagnade.

Alla har jag utan svårighet sålt privat.

Givetvis har jag fått ett lägre pris än motsvarande sk. "svensksåld".

Men inte mindre än att samtliga bilar jag sålt, då har jag fått mer än jag betalt för dem inkl. alla omkostnader. I några fall rejält mycket mer.

Vem som köpt en "svensksåld" av en handlare i Sverige, kan sedan sälja den privat och få mer för den ?? Inte många tror jag.

Däremot luras många, eftersom de får mer i inbyte hos en firma än de gett för den. De glömmer då lätt att de ofta betalar på tok för mycket för den nya.

Ingen kan bedöma om de gjort en bra affär förrän den dag de skall sälja den privat eller utan inbyte hos en handlare. Då först är det upp till bevis.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.514
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbilstidningens skitsnack

En kort undran; ni som privatimporterar och tjänar flera hundratusen. När ni skall sälja eller byta bil sänker ni då priset motsvarande i jämförelse med svenska priser på begangnad eller åker ni till Tyskland och byter????

Så nice skrivet Sjögren ingen kan inbilla mig att den som köper i Tyskland har tänkt sig att gå back, det blir nog ett stort härligt påslag på priset
för att gå minst +- 0 på affären med andra ord köra några år och få samma pris i Sverige som jag gav i Tyskland 3 år senare.
Sanna mina ord ingen är väl dummare än så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen