• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilstidningens skitsnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 7702

Guest
Hej Husbilsentusiaster. Har ni läst senaste numrets inlägg av Lars Jarlerud, representant för återförsäljarna av husbilar i sverige, Han "snackar för sin sjuka mor", alltså skiträdd för den ko nkurrens som de fått av alla direktimporterade husbilarna. Hans påstående är direkt felaktiga, bit för bit, det enda kloka i reportaget är att varna för mäklare, resten är nonsens. Ex. Vi kör betydligt mer än 300-400 mil, själv kör jag 1200 mil/år, Utrustningen är, vill jag påstå, betydligt generösare på de Tyska bilarna, där ingår det mesta man behöver, till skillnad från Svenska Åf,S utrustningar. plus 3 takluckor, (endast en enl. Lars) Att de har motorsvaga maskiner är också felaktigt, de allra, allra flesta har en motorstyrka på miknst 131hk (Fiat), alt 140- 156 hk, även där har Lars fel. Vad betr. fukten så visar det sej att de husbilar som vistas mest i sverige, utsätts för större risk för fuktskador än de som befinner sej i "södern", inte ens där har Lars rätt. Jag har en LMC 702, 2009, köpt i Tyskland, med i stort sett "all" utrustning, inklusive 4 takluckor, motordriven parambol, diselvärmare,"rubbet" o.s.v. Skulle denna bil ha köpt hos en svensk ÅF skulle den ha kostat 200 tusen mer. Avslutningsvis. Nej tack till Husbilstidningen i fortsättningen, och tummen ner för chefsredaktören Stefan som inte tycks ha egen husbil.
Rotary

L

Lacke

Guest
Sv: Husbilstidningens skitsnack

Hej Husbilsentusiaster. Har ni läst senaste numrets inlägg av Lars Jarlerud, representant för återförsäljarna av husbilar i sverige, Han "snackar för sin sjuka mor", alltså skiträdd för den ko nkurrens som de fått av alla direktimporterade husbilarna. Hans påstående är direkt felaktiga, bit för bit, det enda kloka i reportaget är att varna för mäklare, resten är nonsens. Ex. Vi kör betydligt mer än 300-400 mil, själv kör jag 1200 mil/år, Utrustningen är, vill jag påstå, betydligt generösare på de Tyska bilarna, där ingår det mesta man behöver, till skillnad från Svenska Åf,S utrustningar. plus 3 takluckor, (endast en enl. Lars) Att de har motorsvaga maskiner är också felaktigt, de allra, allra flesta har en motorstyrka på miknst 131hk (Fiat), alt 140- 156 hk, även där har Lars fel. Vad betr. fukten så visar det sej att de husbilar som vistas mest i sverige, utsätts för större risk för fuktskador än de som befinner sej i "södern", inte ens där har Lars rätt. Jag har en LMC 702, 2009, köpt i Tyskland, med i stort sett "all" utrustning, inklusive 4 takluckor, motordriven parambol, diselvärmare,"rubbet" o.s.v. Skulle denna bil ha köpt hos en svensk ÅF skulle den ha kostat 200 tusen mer. Avslutningsvis. Nej tack till Husbilstidningen i fortsättningen, och tummen ner för chefsredaktören Stefan som inte tycks ha egen husbil.
Rotary

Hej
Instämmer hel med din åsikt om de som skrevs i tidningen rörande privatimport, förmodligen fjäskar han för annonsörerna men inte med sina läsare. Jag har prenumererat på tidnigen ett år, köpte lösnummer förra åter och tyckte att den var ok men blev besviken på tidningen i detta nummer.
Dels denna artikel och 20 sidor usa bilar helt ointessant för oss som kör i Europa.
Jag kan avsluta med att jag under de senaste 10 åren importerat 4 bilar själv utan kunskaper i Tyska, varav 2 bilar köpata från privatpersoner som inte kunde engelska. Angående utrustning så köper man väl den husbil som passar mitt behov, använder jag den bara på sommaren så behöver jag ingen golvvärme mm.
Lacke

F

F.d. 7702

Guest

Hej!

Jag kommer att skicka ett mail till chefredaktören och informera honom om min ståndpunkt om denna mycket oseriösa artikel och att jag inte kommer att köpa deras tidning.

HusbilenTest
hej, kompis, jag tycker vi skulle reagre allesammans inom klubben, för min del anser jag tidningen vara rent skräp, och avslutar min prenumeration
Rotary

F

F.d. 7702

Guest

hej Robert, var hittar du den artikeln??
Rotary

hej igen har läst "rapporten", ,kul ide´, Påminner mej om när jag importerade en *BMW från tyskland", den hade allt, allt, fanns inte att köpa på en BMW-affär i sverige, varför då?? !Jo det finns inga köpare på sådana lyxbilar" sa BMW handlarn. Det gjordes strora ansträngningar för att smutskasta direkimporten, men vad vi inte visste var att en del bilhandlare importerade. SJÄLV, sådana bila<r. då gick det bra!! Verkar vara samma sonarium nu Helkt klart är ÅF-säljarna skakade äver att vi hittat vägen över till Puttgarden, där kan vi köpa ett år gamla husbilar, fullutrustade, för 200 tusen billigare än hos en svensk ÅF. läs o begrunda. Husbilstidningen har gjort sitt för min del, lägg ner skiten
Rotary

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

hej, kompis, jag tycker vi skulle reagre allesammans inom klubben, för min del anser jag tidningen vara rent skräp, och avslutar min prenumeration
Rotary

Nu får ni väl lugna ned er, om tidningen inte passar er, sluta köp den, men blanda inte in klubben! :mad:

Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

håller med fastän en del som tror dom är experter klagar vpå tidnihgen så skall man inte uppmana folk att inte köpa den vi har väl en egen vilja vi lever inti en diktatur

F

F.d. 52941

Guest

En kort undran; ni som privatimporterar och tjänar flera hundratusen. När ni skall sälja eller byta bil sänker ni då priset motsvarande i jämförelse med svenska priser på begangnad eller åker ni till Tyskland och byter????

F

F.d. 13449

Guest

En kort undran; ni som privatimporterar och tjänar flera hundratusen. När ni skall sälja eller byta bil sänker ni då priset motsvarande i jämförelse med svenska priser på begangnad eller åker ni till Tyskland och byter????
För att "tjäna" flera hundratusen måste man ju ha sålt bilen. Däremot så sparar man kanske flera hundratusen jämfört med att köpa en svensksåld, men det är ju en helt annan femma.

F

F.d. 2577

Guest

Du Sjögren, jag har köpt en hb för att åka med, när det är dags att sälja får vi väl se om man sitter med "svarte petter". Under tiden kan vi ju njuta av mer komfort och mindre trassel.
Annars kan man kanske märka av den svenska avundsjukan, om du jobbar i husbilsbranschen har jag större förståelse av ditt inlägg.
Leffe

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Sjögren,du kom den en intressant fråga.
Tror knappast de som köper i Tyskland sänker priset när de byter i Sverige. Om det överhuvud taget går att bli av med "TYSKEN"i Sverige.
/Vidhem

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag har nu läst artikeln i Husbilen test ett par gånger. Försökte också bli förargad..., vilket jag ibland kan ha lätt för, :), men jag blev inte det. Kan tycka att Jarlerud har en hyggligt nyanserad bild av privatimporten för att representera branschen!? Visst finns det större variationer i utrustning på kontinentala bilar än de som säljs i Sverige? Vidare är det sällan vattenburen värme, golvvärme, extra isolering, frostsäkra tankar, mm. Det kan väl vara bra att veta? Vidare påverkar privatimporten bilens andrahands- eller tredjehandsvärde. Det är väl också bra att veta? Garantifrågan är också oklar? mm. Sedan är det väl inte heller fel att påpeka att det finns fallgropar vid användandet av "mäklare" eller målvakter. Det är många som förlorat onödiga pengar på det. Tycker att kontentan av hans artikel är att man kan göra en bra affär med sin privatimport. Bättre affär ju mer påläst man är. Det är väl bra?

Sen ser han givetvis att vi hellre handlar här hemma. Det är ju hans levebröd. Tycker att Lars Jarlerud uppträder öppet med sin branschtillhörighet. Då är det lättare att värdera hans inlägg. Jag gillar fortsatt tidningen.

Krister N

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej

Jag måste säga att jag tycker att Husbilen Test är den bästa tidningen för tillfället. Kan tycka att reportaget från USA var i längsta laget.

I övrigt så håller jag med Krister N

Kenneth

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Widhem

Låt oss se det så här.
Vi leker med tanken att du står i begrepp att köpa en Dethleffs husbil.
Du hittar två stycken 7910 hos Bengt i Örkelljunga som bägge är 2 år gamla med samma miltal och utrustning, men den ene av Dethleffen är 200 000 kronor billigare än den andra.
Du letar upp en säljare och ställer den berättigande frågan.
- Varför i helsike begär ni 200 000:- mer för den ena, när de är exakt lika dana

Till svar får du följande:
- Du förstår,, den dyra Dethleffen är såld av Lars Jarlerud på Caravanhallen i Haninge och den andra köptes in ny från Dusseldorf mässan av en privatperson från Tyringe..
Jag hoppas du begriper klass skillnaderna på husbilarna.

Du svarar förmodligen tillbaks så här.
- Jag har aldrig hört något så dumt i hela mitt liv.
Du menar på fullt allvar att jag skall betala 200 000 kronor mer för att den är såld ny av Lars Jarlerud en gång i tiden.

Eller skulle du ha svarat följande, med tanke på ditt inlägg.
- Jag förstår precis vad du menar, självklart skall Dethleffen som Lars Jarlerud sålt vara 200 000 dyrare.
Så dum jag är som inte kunde räkna ut detta.

//T

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej Rantzow.

Ursäkta att jag svarar men eftersom jag är född och uppväxt i Hässleholm tar jag mig friheten. Du vet ju väl hur vi snapphanar är! =)

Din story har en poäng! Men dessvärre haltar den. Jag körde förbi hos Bengt för nån vecka sen..., han hade inte en enda Dethleffs 7910!? :D

Krister N

F

F.d. 50003

Guest

:confused::confused:
Hej Rantzow.

Ursäkta att jag svarar men eftersom jag är född och uppväxt i Hässleholm tar jag mig friheten. Du vet ju väl hur vi snapphanar är! =)

Din story har en poäng! Men dessvärre haltar den. Jag körde förbi hos Bengt för nån vecka sen..., han hade inte en enda Dethleffs 7910!? :D

Krister N

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen