• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsresande miljösvin.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025
Vill upplysningsvis påpeka för den ägare av en Mc Louis 670, 2007 (jodå, jag har reg.numret) som valde att fricampa vid badplatsen i Kaxholmen (strax norr om Huskvarna) natten mellan fredag och lördag under Elmiamässan att det inte är all right att tömma toaletten i ett av badplatsens buskage innan avresan. Det är den typ av handlingar som gör att också vi ansvarstagande husbilsresenärer möter såväl ett ökande motstånd som brist på förståelse från allmänheten gällande vårt sätt att tillbringa vår fritid. Och vad kan vi ansvarstagande resenärer säga till vårt försvar med denna typ av medlemmar i vår intressegrupp?

Staffan

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsresande miljösvin.

Oj oj. Tanken var kanske full och trycket högt. Den som är utan skuld kastar första stenen.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det verkar vara några här som gillar att besöka badplatser med lämningar av tömda toakassetter i buskarna runt omkring. Vi får hoppas att nästa gång någon har full tank och högt tryck tömmer framför någon av era dörrar och inte framför min för då gör det ju inte så mycket.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det kan väl inte vara svårare än att fotografera händelsen, anteckna bilnumret & ringa polisen. Att tömma svartvatten på allmän plats är ju förbjudet & skall med rätta bestraffas. Man är skyldig att anmäla när ett brott begås.

Bennie

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det kanske hade räckt med att prata med husbilsägaren för att försöka få denne att förstå konsekvenserna av sitt handlande.

Vi måste bli bättre på att göra något kreativt där och då istället för att gå hem och avreagera oss på ett forum.

Sten o Anette

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2026

Det verkar på de svar du fått ,som om det är du som gjort fel och tagit upp detta här. som Mikael skriver hoppas att ni får detta själva utanför er dörr,det verkar som om ni själva gör samma sak som ägaren till denna Mclouis.
Sten o Anette hbk 6655

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det är så klart inte fel att ta upp det här. Men det är väl inte här vi i första hand skall döma och läxa upp enskilda individer?

Många gånger begås misstag av ren okunskap så ett kort samtal, på plats och i vänlig ton kan göra stor skillnad.
Om sen ”brottslingen” ändå vägrar förstå och ändå skiter i allt ja då kan det ju vara intressant att få ta del av dennes argument med tillhörande bilder här ;)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Varför skall man över huvud taget springa runt & leka polis med allt vad det kan medföra av obehag. Det finns ju en funktion i samhället som är till för detta. Förutsättningen är ju att dom får reda på vad som skett.

Bennie

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej!
Naturligtvis är det allra bäst att tala med personen direkt på plats, men låt mig förklara omständigheterna kring denna händelse. Vår son bor med sin familj strax intill denna badplats och från deras panoramafönster över platsen står min mycket husbilsresvana fru, vid tillfället ensam hemma tillsammans med fyra barnbarn i åldrarna 2, 4, 8 och 11 år och tittar på när man fäller in markisen på husbilen. Döm om hennes förvåning när man sedan fortsätter med det jag tidigare relaterat. Hon kan inte lämna barnen ensamma - annars, det kan jag lova, hade hon garanterat konfronterat husbilsägaren. I ställer ber hon det äldsta barnbarnen springa bort och skriva upp bilnumret. Sedan ringer min fru mig på Elmiamässan och i uppbragda ordalag berättar vad som hänt och säger att jag måste skriva om det på Husbilsklubbens forum. Det forum där jag når i särklass flest husbilsbilister.

Det intressanta är att jag under dagen, i den monter där jag jobbade, efter telefonsamtalet kom att träffa en rad personer som jag tog upp det hela med - och samtliga fördömde handlingen och höll med om att jag borde skriva om det på Husbilsklubbens forum. Döm därför om min förvåning, efter att jag med några i mitt tycke hovsamma rader gjort detta, möts av " Den som är utan skuld kastar den första stenen" från en medlem samt en önskan om att jag borde avrättas i giljotin av en annan. Låt vara att det senare inlägget efter några timmar på forumet togs bort av dess moderatorer.

Nu är inte jag, som van skribent och debattör, någon speciellt känslig person, men jag måste ändå erkänna att det känns en aning olustigt att efter ett inlägg på ett internt klubbforum mötas av - i alla fall den senare varianten - från en annan klubbmedlem. Och, tänker jag, hur skulle den ovana och lite osäkra skribenten som äntligen tagit mod till sig och skrivit på forumet - känna sig efter ett sådant påhopp? Glad och villig till nya inlägg? Styrkt av klubbkänslan och klubbens mål att främja en positiv syn hos allmänheten gentemot alla oss som älskar husbilslivet? Alltsammans satt i relation till vad jag egentligen får ut av ett medlemskap i Husbilsklubben. Den typen av klubbkompisar eftersträvar i alla fall inte vi att umgås med. Å andra sidan verkar de inte vilja ha någonting att göra med mig - så det kanske jämnar ut sig. Fast inte fasen önskar jag livet ur dem för det!

Med detta, och ett tack till alla dem som hållit med mig i sak, avslutar jag härmed min medverkan i denna tråd.

Staffan

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Att anmäla till polisen är ju förstås det normala sättet att få vederbörande bötfälld men som det ser ut i rättsväsendet med ideliga avskrivningar av betydligt grövre brott så är det ingen framkomlig väg.
Jag polisanmälde en smitning för många år sedan det tog fem år och tre inställda rättegångar innan vederbörande blev fälld. Tre halva arbetsdagar satt jag och väntade i Stockholms tingsrätt men varje gång kom vaktmästaren in och meddelade att rättegången var inställd. Mamman i Jugoslavien sjuk, han själv sjuk två ggr. Fjärde gången fälld, böter.. Det kostade mig mer än smitaren.
Det måste till något annat sätt än polisanmälan, frågan är vad?
Åke

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Varför skall man över huvud taget springa runt & leka polis med allt vad det kan medföra av obehag. Det finns ju en funktion i samhället som är till för detta. Förutsättningen är ju att dom får reda på vad som skett.

Bennie

Jaha, och vad händer sedan?

Toppen