• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsplatser

Cinna & Svenne

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1974
Medlemskap
2026
jag undrar hur man kommer in på sidan med husbilsplatser. när jag försöker så står det att jag inte har tillgång till sidan varför?
 
F

F.d. 4575

Guest
Sv: Husbilsplatser

Det är bara betalande medlemmar som har tillgång till allt i forumet
Välkommen som medlem
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsplatser

Imorgon får Ekerö kommun per post HBK:s dokumentation om husbilsplatser. Med de två världsarv som finns här - Drottningsholms slottsområde och Birka på Björkö - blir besöksnäringen allt viktigare. Det ska bli intressant att mäta responsen. Hälsn/AndersW
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsplatser

I tisdags var jag inbjuden till Valdemarsviks kommunhus för att träffa närlingslivschef och turistchef. Jag hade tidigare per telefon pratat med dem om kommunens marknadsföring av ställplatser. Det framkom vid mötet att man inte har vågat marknadsföra sådan platser, i tron att det skulle kunna bli något som man inte kunde hantera. Dessutom så var man inte klar över hur campingägarna skulle reagera. Jag lämnade över klubbens ställplatsdokumentation. Dom tog emot den mycket positivt. Det är nog först nu som dom har fattat hur en ställplats kan fungera. Vi spånade runt c:a 1 timme. Dom kom faktiskt själv med förslag på 6-8 platser vid vår centrala gästhamn. Även möjlighten att mot en avgift få använda hamnens el, vatten och servicehus. Att det skulle vara positivt för ortens handel och övrig service insåg dom utan vidare. Dom skall nu använda dokumentationen som ett medel att påverka våra politiker och campingägare. Går det vägen så har vi kanske en välordnad ställplats i Valdemarsviks centrum till nästa säsong. Om polikerna är positiva så kunde man också tänka sig att göra någon form av avtal med campingägaren vid Grännäs om möjlighet att mot betalning tömma avfallstankar o. dyl.
Vi får se vad det kan bli. I alla fall en stor eloge till författaren av klubbens dokumentation. Den gjorde verkligen intryck på herrarna i kommunhuset.
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsplatser

Väldigt bra initiativ av Molle och AndersW att kontakta kommunen och ge information, det är mycket värdefullt för oss husbilsåkare att info om ställplatser sprids!
Man kan förstå att kommunerna inte själva tar något steg i rätt riktning för att vi ska få centrala ställplatser, de vet i många fall inte ens att detta behov finns och då förstås inte heller hur stort behovet är.
Det är därför mycket bra att vi alla hjälps åt att sprida ställplatsinformation till kommunerna, stort tack från HBK till alla som tar sig tid till detta arbete!
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Husbilsplatser

I våran båtklubb Figeholms BåtKlubb FBK, Figeholms Båtklubb har vi hur många ställplatser som helst när båtarna ligger i sjön. Det är en plan och en kaj som består till 75% av asfalt och resten är grus. Skulle nog klara av 50 husbilar med ordentligt säkerhetsvastånd.
På planen står det en skylt att camping är förbjudet.
Jag vet att hamnvärdar mfl jagar bort husvagnar och husbilar.
Kan det vara av solidariska skäl eftersom det finns en campingplats bara någon kilometer därifrån?
Kan det finnas något i hyresavtalet med Oskarshamns kommun om detta?
Vad finns det för argument att framföra till kommunen och styrelsen i klubben så skylten försvinner och planen upplåts till ställplatser?
Var finns klubbens dokumentation?
Har letat här på hemsidan men kommer bara hit till denna tråden.
Det tog en kvart men nu har jag hittat det och skickat det vidare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Husbilsplatser

Kan man inte enas om ett (1) namn?
På vissa ställen står det ställplatser och på andra husbilsplatser.
Det betyder väl samma sak, eller?
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsplatser

Kan man inte enas om ett (1) namn?
På vissa ställen står det ställplatser och på andra husbilsplatser.
Det betyder väl samma sak, eller?
Helt rätt. Det bör väl heta ställplats och inget annat. Jag har redigerat mitt tidigare inlägg.
Rolf i Valdemarsvik
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsplatser

loomis,
informationen om ställplatser finns där den logiskt sett bör finnas, under "Artiklar" här på hemsidan.
PDF-filen med information om ställplatser som finns där får fritt spridas till alla de som kan tänkas främja HBK:s intressen när det gäller att anlägga ställplatser för husbilar.

Någon särskild tågordning när det gäller att kontakta föreningar och kommuner mm för att puffa för ställplatser finns inte men tar man en första kontakt med någon ansvarig person och ber att få skicka vår information (per email eller per snailmail) är första steget taget.
Samtidigt kan man fråga när det är lämpligt för en förnyad kontakt för att diskutera innehållet i den översända ställplatsinformationen, detta för att lite fint låta förstå att det också kan vara bra att läsa igenom vår information.

Beroende på responsen hos den person man kontaktat så får man sedan se vad som är lämpligast att fortsätta med, ytterligare förslag från vår sida eller om det finns andra personer man kan kontakta, kanske den kommunala politikern från det egna partiet.

Kommunfolket, liksom många av oss andra, vill gärna ha konkreta förslag att ta ställning till, det är enklare att bara säga ja eller nej än att jobba fram ett helt projekt.
Det är därför större chans till en positiv behandling av ställda förslag från vår sida om vi kan komma med idéer som hjälper ansvariga och handläggare med bra argument vid de fortsatta interna diskussionerna inom föreningen eller kommunen.

Näringslivet är en annan väg att gå, kontaktar man de näraliggande lokala köpmännen och delar ut vår ställplatsinformation kan det mycket väl tänkas att några av dem i sin tur använder sina egna kontaktnät för att påverka och informera om behovet av ställplatser - för att förstås ev. öka omsättningen i den egna näringen... Pengar är en stark drivkraft...

Men några krav på våra medlemmar att göra saker och ting finns naturligtvis inte, allt är helt frivilligt och det viktiga i HBK är en trevlig gemenskap. Vill man ändå hjälpa till är detta mycket välkommet och främjar som sagt HBK:s intressen.

Edit:
loomis, vem skickade du informationen till (för att undvika dubbletter)?
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Husbilsplatser

>Kjell!
Jag skickade det till en av dom driftiga i båtklubben, gästhamnsansvarige, eftersom jag vet att han också har bra kontakter med Oskarshamns kommun.
Som du kanske läste så vet jag inte vem som bestämt att det skall vara förbud för camping på hamnplanen vid Wasakajen.
24-timmarsregeln är nog inte bekant i Figeholm utan där gäller att man inte får övernatta med husbil eller husvagn på båtklubbens områden.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsplatser

Mycket bra loomis!
Och beträffande campingförbudet på hamnplan är det antagligen kommunen som slentrianmässigt staplar upp campingförbuden för att "hålla ordning" i kommunen.

Båtklubben har väl dispositionsrätt till den mark de huserar på och har då också rättighet att bestämma vilka som får parkera där.

Men vanligtvis är det så att på en markerad P-plats får man stanna 24 timmar om inga tilläggsskyltar på stolpen eller bestämmelser i den lokala ordningsstadgan säger något annat.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Husbilsplatser

Det blev bottennapp redan vid första kontrollstationen!
Så här lyder motiveringen:

"Styrelsen är emot detta, då vi arrenderar marken av kmn. Och därmed lovar vi att hålla dessa platser snygga och inte ha husbilar och husvagnar på dessa ytor, då det är skyltat att det finns andra platser några hundra meter bort, även dessa vid havet. Tror inte heller att gästhamnsvärdarna vill börja ta upp avgifter av andra än båtgäster."

Jag visste nästan på förhand att ´jag skulle få det svaret.
Hur gör man nu då?

:mad:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsplatser

Jag tror att vi har en stor uppgift i att informera och inte tappa tron på att vi kan förklara för kommunfolk och föreningsfolk skillnaden på en plats på campingen och en ställplats.
Vi jobbar på och tiden/utvecklingen är på vår sida. I mellan och sydeuropa ligger man före i utvecklingen men vi kommer också dit med tålamod.
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsplatser

Hej Prova med att ta kontakt med LO-Facken i din Kommun dom har ofta goda kontakter med politikerna i kommunen ta även kontakt med företrädare för näringslivet i komunen ofta finns det en förening för näringsidkare i kommunen t.ex. Kumla promotion.
Jag fick höra idag att gästhamnen i Askersund har något liknande om det kallas uppställningsplats ska jag låta vara osakt men för ca 100kr/dygn får man tillgång till duch mm. MVH. Morsan
 

A.son

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
597
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsplatser

Tycker i sig det är ett märkligt resonemang från en båtklubb. Jag har själv båt och är överlycklig varje gång det står en husbil i hamnen för på ett eller annat sätt så avskräcker det alltid någon "som har svårt att hålla reda på vad som är mitt och ditt". Hamnarna har ju idag svårt med stölder av båtar och motorer så de borde väl välkomna besökare typ husbilar till hamnen istället. I sig kan jag tänka mig om det blir en invasion av husbilar på parkeringen men den risken är väl väldigt lite. Det brukar i regel röra sig om 1-3 husbilar på en parkering likt denna.
 
Senast ändrad:
Toppen