• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsmärken

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Finns under HBK Forum ett ämne kallad Husbilsmärken där alla kända och även mindre kända märken finns med. I den rubriken skall det handla om märkesspecifika frågor. Dålig efterlevnad av detta av någon anledning vilket är synd, för i mitt tycke kanske en av dom intressantaste frågorna och tipsen borde finnas där. När trådar flyttas hamnar dom sällan där ex, Erfarenheter Rapido 891F flyttad till Husbilsköp o import. Hymer trasig vaier flyttad till Sköt om husbilen. Söker instruktionsbok Detleffs mod A 5820 flyttad till sköt om husbilen mm mm. Dessa trådar när man sätter ut märket o modell borde hamna under husbilsmärken. Häggen i soliga Umeå -5
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsmärken.

Håller delvis med, men det är en svår avvägning.

Den som söker instruktionsbok har säkert större framgång under markisen att någon har en sådan liggande än om inlägget ligger under märkesforum.

En fråga om ett problem på ett visst husbilsfabrikat kan vara relevant även för andra fabrikat etc.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsmärken.

Håller med Häggen betr inlägg 1, om rätt info(?) lagras kan detta bli/vara ett användbart hjälpmedel, för och mellan oss husbilsentusiaster inom HBK. Ex då det gäller att hitta (sortera fram) "rätt kompisar med gemensamma erfarenhet av samma husbilar", vid konsultationer i frågor om funktion, problem och mycket annat ... mångsidigt);

¤ under nuvarande "husbilsmärken" finns massor av husbilsmärken upptagna som helt saknar såväl information som inlägg, till vad nytta kan man fråga sig?
Det bör räcka att inkl/ta med husbilsmärken som är aktuella inom HBK och för HBK-medlemmar. Det borde minst föreligga ett behov av något slag som initieras från någon medlem. Bara för att någon hört talas om ett märke någonstans i världen finns ingen anledning att "förteckna märket" utan någon som helst info eller fråga ... ?

¤ Det finns redan en rubrik "min husbil" under vilken HBK-medlemmar redan nu, bättre skulle kunna få beskriva sina ägda bilar men på ett mer strukturerat sätt och med det som grund skapa ett "verklighetsbetonat/användbart underlag med info om "våra husbilsmärken"!

¤ För att "min husbil" ska kunna användas bättre än i dag behövs dock att den uppdatering som göras av oss som medlemmar "tvångsstyrs" med någon form av uppdateringsmall (för husbilsmärke, drivlinemodell, påbyggnadsmodell, etc samt ev individuell info om tillbehör och ex personliga synpunkter/erfarenheter, gjorda ändringar, mm).

Övergripande borde det räcka med ett register med tillgänglig info att söka i och vad är då bättre än ett som är baserat på våra faktiskt ägda bilar. Dvs bilar med data, ägare, historia/egna erfarenheter och som faktiskt finns hos oss HBK-medlemmar!
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är nog respektive märkesgrupp på Facebook som gäller, snabba effektiva svar på frågor!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är nog respektive märkesgrupp på Facebook som gäller, snabba effektiva svar på frågor!

Verkligen inte i mitt fall, ställde några tekniska frågor gällande mitt märke för några år sedan, riktigt dåliga svar.
Mest kallprat som inte är märkesrelaterat. hoppade ur gruppen.
De som kan något om husbilar finns här :)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Verkligen inte i mitt fall, ställde några tekniska frågor gällande mitt märke för några år sedan, riktigt dåliga svar.
Mest kallprat som inte är märkesrelaterat. hoppade ur gruppen.
De som kan något om husbilar finns här :)
Hymergruppen är bättre nu men kallpratet kommer man aldrig ifrån på FB! Frankiagruppen är mycket bra, svar från ägare till samma modell hur just dom upplever sin bil. Men visst vore det bra om det kunde bli samma respons här på forumet. Problemet är att få den stora mängden av HB ägare att ansluta sig hit.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nordic har lenge bygget enkelte biler på Sprinter, så det er ingen nyhet. Da må det være Kabe som har en ny en D
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
knut har rätt detnär kabe det gäller nu känne r jag mig som glädjedödare här på forumet men så är det.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Kabes expertis kan man ju undra över. Alla deras bilar som levereras ut från fabrik har problem. Vår Kabe var på verkstad för garantiåtgärder i 5 omgångar och 5 veckor under de två år vi hade bilen. Nu har vi beställt en Nordic Extreme på MB chassi. Får väl se hur det faller ut...
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
då får jag säga till en svensk tillverkad vinter bil att den sedan är byggd på mersedes är en extra bonus.
 
Toppen