• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbilsliga

F

F.d. 3581

Guest
Sv: husbilsliga

Hej, Bengt-Åke.

Bra förslag ...
Numera får man ju ta saken i egna händer......till exempel elpistol...
DS

F

F.d. 9344

Guest

Det finns inget effektivare än HUND! Och vad jag sett bland husbilfolket så har nästan alla hund med sig på resan. Gud nåde den som sticker in sina långa fingrar i vår husbil när vi inte är i den:twitcy:

De som sysslar med dessa inbrott brukar ha ett IQ som gör att de inte kan räkna längre än antalet på handens fingar och då kommer det att bli jäkligt för dessa om de mister ett par av dessa:):)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

750129_RB_00_FB.EPS_250.jpg

KRAFTSIREN

Beställningsnummer: 750129 av Conrad Vi bjuder på frakten t.o.m. 22 juli
Kraftsiren

En kraftfull siren med ljudstarka intervalltoner som ligger över smärtgränsen.

Jag har två sådana här i min bil och att jag vågar ha det beror på att jag har en vägg mellan förar- och bodelen. Jag har provat att sticka in huvudet i förarutrymmet med dessa två sirener igång och det gör ont!

De kostar 249 kr/st och är värda varenda krona!

Jappe

Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Själv är jag skeptisk till larm och har inget sådant heller. Många larm bygger på att andra människor skall reagera på ett utlöst ljudande larm och att förövaren skall bli skrämd av detta. Min erfarenhet att det är väldigt få som reagerar på ett ljudande larm som det är tänkt. Den reaktion som vanligast är mest irritation över ljudet. Och är det väldigt högt ljud så blir reaktionen...väldigt stor irritation.

Jag har själv varit med om att när larmet på min dåvarande personbil, av misstag, gick igång, men inte medförde någon annan reaktion bland folk på platsen än just irriterade blickar. En väktare i närheten reagerade inte alls.

Tjuven blir inte skrämd av ljudet i sig och tillgreppet går oftast mycket snabbt, så ett tyst larm med telefonkoppling löser inte heller problemet. Min erfarenhet är att det bästa skyddet är att låsa om sig, att inte ha värdesaker synliga, kanske även "skylta med" att man inte har värdesaker kvar i bilen och framför allt göra en riskanalys och försöka undvika onödiga riskbeteenden. Kraftigare lås innebär dock även att skadorna på bilen blir större om angreppet trots allt sker.

Johan K.

D

Deleted member 11118

Guest

Jag har larm som utlöses så fort en dörr öppnas när jag sover, om hunden inte reagerat tidigare. Min erfarenhet är att en tjuv tar hellre än olarmad bil än en bil som är märkt med larmdekaler och där man kan se det finns larm på dörrar. Har aldrig något av värde i främre halvan av bilen.

Om larmet går när jag inte är i bilen, kan jag inte göra mycket och att ingen reagera är nog ganska vanligt tyvärr.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har själv varit med om att när larmet på min dåvarande personbil, av misstag, gick igång, men inte medförde någon annan reaktion bland folk på platsen än just irriterade blickar. En väktare i närheten reagerade inte alls.

Johan K.

Hade ett inbrott pågått när ditt larm gick igång så hade du nog fått en annan reaktion hos dem som var i närheten, tror jag!

Jappe

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Har larmade dörrar på husbilen, då den står på min gård kan jag väl springa ut och slåss med buset. (Släggskaft hänger i hallen).

Jägarn

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Hade ett inbrott pågått när ditt larm gick igång så hade du nog fått en annan reaktion hos dem som var i närheten, tror jag!

Jappe

Nja, knappast. De som var i närheten gjorde ju inget för att undersöka om det kunde vara ett inbrott. De kunde ju inte veta att det var jag som ägde bilen. Tjuvar ser ju inte ut på ett visst sätt.

Handen på hjärtat, hur många är det som reagerar som om det vore ett pågående inbrott när dessa frekventa billarm går igång?

Johan K.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Inte många som reagerar över ett tjutande billarm - ändå installerar vi!

F

F.d. 20998

Guest

Hej har försökt att "googla" detta, men hittar bara en massa musik...Är du säker på namnet? Vore intresserad av att få tag på en sån. Frågan är om man blir skadeståndsskyldig gentemot tjuven, om han blev döv efter inbrottet? Fast det kanske det är värt!!! :D Han, (för det är väl en "han" till 99%), lär ju få svårt att forsätta med sitt "yrke"...
MVH Annette

Det korrekta namnet på detta kraftfulla horn är Grover Stuttertone CX1510. Går att beställa över nätet från staterna. I staterna så är det olagligt annat än för utryckningsfordon att ha ett sådant horn men här hemma så gäller samma regler som för vanliga tryckluftshorn som sitter på många lastbilar.

Train Horns, Truck Horns, Emergency Air Horns | Air Horns Of Texas
Här är ett ställe som säljer dessa horn. Glöm bara inte att du måste ha tryckluft för dessa tutor så det finns speciella kit att köpa med tryckluftstankar och kompressorer för fordon som saknar egen tryckluft. (Kolla sektionen emergency air horns)

F.D.N.Y.NEW YORK FIRE DEPARTMENT VIDEO COMPILATION (PART I) - YouTube
Kolla ovanstående klipp särskilt mellan 0.50-1.20. Där har vi brandmän som vet hur man brukar detta hornet effektivt. Dock så ger inte klippet hornet rättvisa, i verkligheten om man står nära så känns det som hela kroppen skakar när dom tutar.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen