• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbilsliga

F

F.d. 2069

Guest
Sv: husbilsliga

Smart och lämna en väska med kontanter framme i husbilen när man lämnar den, hur dum får man vara egentligen?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja man kanske inte bör stanna till i Gränna som svensk heller, eller hur ska man tyda detta? Det är ju tydligen inte bara tyska bilar som inbrotten sker i?

Är försäkringbolagens ersättning villkor lika för tyska turister som för oss svenskar så är det ju en säker förlustaffär för de som drabbas (oavsett om de är tyskar), de lär väl inte ens få ihop till självrisken för skador på bilen från försäkringsbolagen.
/ Bengt

F

F.d. 6061

Guest

Hela grejen med att att folk får inbrott i sina husbilar handlar om att man lämnar framme saker som tjuven vill ha väl synligt utifrån. Vilken normalt funtad människa skulle lämna sin mobil, bärbara dator och plånbok i framsätet på sin vanliga bil när man går in och handlar? Ingen! Varför skulle man då tro att man INTE får inbrott om man gör det i sin husbil?

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Vi fick inbrott i husbilen på Gränna GK's parkering i onsdags...
Alla mörkläggnings gardinerna var fördragna, larmad och mitt på dagen...
Inget sköj! Någon hade brutit upp bakrutan å' klättrat in. Tog frugans handväska å' en gitarr fastän larmet stod och "tjöt". Ingen på golfklubben hade hört eller sett något...

Som Mia sa, kan man inte konstruera ett omvänt gaslarm, larmar bilen så det släpps det ut någon "trevlig" gas i husbilen som.... Sensur!!!

Shit happens, i handväskan låg en mobil tfn. (som vi inte bryr oss så väldans mycket över) men tyvärr också extra nycklar hem och till husbilen som nu är borta + Mia's sminkväska = Stor förlust;).

Tips, om det går, ha samma försäkringsbolag på hem och husbil så slipper man dubbla självrisker!:cool:

Mvh. Magnus

F

F.d. 6238

Guest

Varje gång jag läser om inbrott o.d. blir jag ledsen i ögat. Konstigt att en del personer inte kan förstå att så här gör man bara inte. Mia å Magnus, vi beklagar detta och hoppas verkligen att Ni får tillbaka gaisten.

Larm har tydligen en begränstad betydelse och man skall kanske försöka att "vakta" varandras bilar när man går ut å handlar eller lämnar bilen.
Ha de bra så kanske vi ses "där ute", / Monica o Kurt.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 410

Guest

" man skall kanske försöka att "vakta" varandras bilar när man går ut å handlar eller lämnar bilen.
Ha de bra så kanske vi ses "där ute", / Monica o Kurt."

Det tycker jag är en bra idé Kurt. Står det flera på en parkering är det ju lätt att fråga om någon granne kommer att vara där någon timme eller så. Dom kanske själva vill gå iväg senare och då kan man ju passa deras bil.

Man skulle ju kunna trycka upp små "visitkort" med ens mobilnr som man lämnar, då är det ju lätt för dom att ringa om något händer. Tror detta skulle kunna stärka husbilskollektivet gentemot skumrasket.

Ett problem kan ju vara att den man frågar "tar på sig ett ansvar" som han kanske inte vill.

Anders

Senast redigerad av en moderator:

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

En fråga finns det sirener som späcker trummhinnor?? eller skadar balanssinnet?

F

F.d. 4879

Guest

Ja det gör det. Brukar sitta på brandbilarna i en del storstäder, bla några av bilarna i Stockholm. Namnet är Groover fire horn. När inte sirénerna räcker så "blåser" man undan trafikanterna. En Finlandsbåt i dimma låter rätt ynkligt i jämförelse.. Risk kan ju finnas för att man måste byta rutor i bilen efteråt *L*.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Namnet är Groover fire horn. *L*.
Hej har försökt att "googla" detta, men hittar bara en massa musik...Är du säker på namnet? Vore intresserad av att få tag på en sån. Frågan är om man blir skadeståndsskyldig gentemot tjuven, om han blev döv efter inbrottet? Fast det kanske det är värt!!! :D Han, (för det är väl en "han" till 99%), lär ju få svårt att forsätta med sitt "yrke"...
MVH Annette

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Skynke över dynorna rekommenderas om du skaffar häftig tuta! Sanering efter tjuvbesök;)

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Goa förslag!
Tack, vi har inte tappat någon gnista. Shit happends!
På Torsdag blir det utökning utav larmet hos JR i Lindome.
Hörde om en i Trollhättan för många år sedan som gjorde att vissa pinaler i bilen blev till 220V när larmet utlöstes, han blev åtalad för "framkallande av fara" eller något liknande efter att fått inbrott.

Men visst kan vi hjälpas åt, när så passar och utan att någon känner sig tvingad.
En enkelt, vänligt ställd fråga ger nog som oftast ett positivt svar från de flesta. Typ, slänga ett "getöga" på min bil tills vi är tillbaks om X-timmar...

Nog tjötat om inbrott, bara att glömma eländet, byta bakruta hos Husbilcenter i Landvetter, köpa en ny gura, bygga ut larmet för någon tusing till...
De sakerna är de minst slit/kostsamma!

Hur många av er har levt "dygnet" med en dam som mist sin sminkväska? ;););)
(Tyvärr var det även hela scen smink kittet också... Det mest kostsamma):(

Tjohopp på er HBK'are, med önskan om ett fint sommar avslut å' en god start på husbilshösten.:)

Mvh. Magnus

S

SevenEleven

Guest

En fråga finns det sirener som späcker trummhinnor?? eller skadar balanssinnet?

En sån här i taket kanske fungerar ...

Inferno Micro - Genererar ett outhärdligt ljud - Patenterat ljudspektra - Larmsiren -

"Inferno Micro är nästa generations larmsiren. Denna unika produkt verkar inte bara som en traditionell siren utan också som en ljudbarriär. Inferno Micro stoppar effektivt inkräktare vid dörren genom att alstra ett outhärdligt ljud. En ensam Inferno Micro täcker en yta upp till 35 kvadratmeter. Flera enheter kan kopplas samman för att täcka betydligt större områden."

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Den som skaffar en inferno lär inte ha någon inkräktare många sekunder i bilen. Produkten är känd och har funnits många år på marknaden. En nackdel är att är där någon kvar i bilen och det blir något handhavandefel, räcker att komma åt fjärrkontrollen av misstag. Så får man hålla i öronen. Mycket obehagligt ljud.

S

SevenEleven

Guest

Ja skulle jag sätta in en inferno skulle jag nog ha en extra manuell strömbrytare för den för att slippa sanering vid eventuellt falsklarm .. =)

F

F.d. 1182

Guest

Hej!

Alla ni som diskuterar bästa inbrottsskyddet - kolla mitt inlägg under "Säkerhet & larm"

F

F.d. 7903

Guest

En inferno sirèn hade jag nog inte vågat stoppa i bilen, just pga saneringsrisken om den skulle råka lösa ut. För att inte tala om att hela familjen skulle bli hörselskadade för resten av livet.
Kostängselapparat var bror mins förslag, men det kan man säkert bli åtalad för själv om någon stackars inbrottstjuv råkar illa ut.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Någon tapp har skrivit om sitt larm någonstans?
Till larmet var det kopplad en rökanläggning typ teater.
Röken gör att det inte finns möjlighet att se något.
Tappen hade inbott efter monteringen av denna
anläggnig men inget försvann för buset såg inget.
HaDe Hasse

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det blir att installera ett sådant i nästa husbil samt kan man ju även ha en rörelse vakt utvändigt när någon kommer för nära så kan en lägre liten signal ges .

Jag kommer ihåg en i stan hade sådant larm på sin bil och när någon gick förbi sa en högtalare " STEP BACK " gjorde man inte det så kon en hög signal i form av en kulspruta på några sekunder och detta innan någon ens kommit in i bilen .

Funderar även på en TAZER gun när jag åker till tyskland på mässa nästa gång visst är dom olagliga men det är även olagligt att göra inbrott och polisen syns sällan till när folk behöver dom .
Hellre att någon får ligga och sprattla lite än att dom fullbordar ett inbrott . (fy på mej)

Toppen