• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbilskojare

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025
Sv: husbilskojare

Hej, jag har min husbil till försäljning! Liggeer på blocket bl.a.

Blev igår uppringd av en Mikael, som ville att vi skulle träffas på Shell-macken i Vällingby, så skulle han fixa ALLT! Pengar "garanterat inom 2 veckor. Han skulle se till att trappsteget lagades, service blev gjord, tvättad och rekondad bodel, ja allt skulle fixas.

- "jag kommer, vi fixar alla papper, juridiska, och sen får du pengar om fjorton dar! det är lugnt!

Han ringde idag igen, och var mycket angelägen. - "Har du några referenser? Har du nått företag som du representerar? Vad är det för "juridiska papper? Har du ingen legitimation? Varför då?

Vad ni än gör, lämna ALDRIG ifrån er nån bil utan att ha fått fullt betalt.

-Du får här en handpenning, jag är seriös förstår du! 40.000 skr, och du ser aldrig av honom eller bilen igen!

Akta Er för alla nät-skojare, och alla andra skojare för den delen!
Fredrik

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag fattar inte att folk går på detta för det är ju även en del som säger att du får 10000:- extra för bilen och att alla papper är okay som du skriver .

Tyvärr går ändå folk på detta och med all information och varningar så kan man ju undar varför ?

Är folk så "korkade " = det är väl så inga pengar = ingen bil , vill dom ha bilen så får dom väl gå till en bank och därefter förmedla den .

F

F.d. 25038

Guest

Vi skulle haft en fotosida med såna förmedlingnissar
Häls, Mikael o Carina

ps "speciellt de som heter Mikael he he"

F

F.d. 9560

Guest

Hej, har min husbil på blocket och blev uppringd av en Michelle Columbur (jag bad honom stava sitt namn) som sa sig driva "Husbilsförmedlingen i Stockholm" med kontor på Kanalvägen i Upplands Väsby. Han hade en kund från Kiruna som var intresserad just av en sådan bil som jag har. Sa sig endast köpa för kunds räkning och på så sätt tjäna pengar. Tyckte jag hade ett bra pris, bad mig berätta om alla kända fel. Ett fel jag påpekade sa han "inga problem, det fixar mina killar på verkstaden". Ville ses om en timme(!) utanför Sollentunamässan, och ta med mig alla papper, även det gula regbeviset "ifall vi ska skriva juridiska papper". Jag gick tveksamt med på det, men Googlade sedan på hans namn och påstådda företag, kollade Bolagsregistret utan träff. Bara en varning för "husbilsförmedligen" på något husbilsforum. Skulle ringa honom och avboka men han hade ringt från ett dolt nummer. Sedan ringde han mig för att kolla om jag var på gång, då jag frågade varför han hade dolt nummer sa han att "det är nog för att jag ringer från företagstelefonen". Jag sa att jag nog inte längre var intresserad, då sa han att jag borde plocka bort annonsen från Blocket och att såna som jag är oärliga och inte borde få annonsera där, sedan slängde han på luren!

Detta är som en varning till andra och för att Googlingar på Husbilsförmedlingen och Michelle Columbur (om han nu heter det) ska få träff här.

Hälsningar Håkan

Mitthem

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2025

Hej på er har min bil på Blocket samma skojare ringde mig också och påstod att han hade en köpare i Kiruna, ville jag skulle åka till Stockholm o lämna bilen dagen efter, han sa samma saker som till dig, han sa även att han hade ett sammarbete med Swedbank då sa jag ok fixa en bankgaranti så kommer jag med bilen då blev han skitsur o sa att han inte jobbar på det viset sen la han på luren,innan dess lyckades jag få hans telefonnummer om du är intresserad.Sådana skojare borde dom kunna få tag på så inga blir av med sina bilar o pengar.
Ha de Gött

J

Jarn

Guest

Har också min Bürstner på Blocket, men ta i trä så har jag inte blivit uppringd av denna person ännu (vad jag vet).
Många andra med konstiga inbytesförslag, men det får man väl räkna med i dessa tider.

En trevlig man som ringt några gånger från Luleå, men han tycker det är långt at åka för att titta på den. Konstigt kan man ju tycka :)

F

F.d. 13924

Guest

Ok, men om man nu inte vågar sälja själv, har ni då inga tips på hur man ska göra o vilken seriös husbilsförmedlare man ska anlita, jag bor i Sthlm (norrort)

F

F.d. 25038

Guest

1 göm delen av regbeviset du kan göra ägarbyte på.
2 lämna inte ifrån dej några nyklar inte ens om intressenten är klasskamrat med svärmor.givetvis åker du med vid provkörning å talar för varan.
3 se till att samtliga pengar finns på ditt konto sen skriver du på papprena(ägarbyte)görs enklast med bankdosa om dator finns tillgänglig säkert för båda parter
4 du kanske skulle prova med en liten annons på husbilsklubbens annonssida.
tänk på att köpet brukar gå smidigare om alla pappren på bilen är up to date=
besiktigad om det är dags även gasolbiten,relativf färsk fuktest är också bra
en viktig regel är lova inget å håll inte bilen för någon utan först på plats med en kollad
bankväxel eller överföring gäller lycka till.
obs finns säkert fler saker å tänka på men dessa känns ganska viktiga.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13774

Guest

Sen kan man ju vända på steken och bli lika blåst när man ska köpa en husbil. Det gäller att ha en lagom nivå. handpenning kontant och bankväxel tycker jag fungerar bäst. Det är ju som sagt ofta en hel del pengar för köparen också som han kan riskera att bli blåst på. Ex genom att föra över pengar innan ägarbyte är skrivet och nycklar är i handen. så det gäller att affären är tillräckligt säker för bägge. Genom att hålla en krigsmur runt sin bil och inte släppa iväg på provkörning och dyl. resulterar det oftast i en utebliven försäljning.

Mvh Kim

F

F.d. 25038

Guest

klart att bilen måste få provköras men man kan ju åka med själv också.

F

F.d. 50069

Guest

Hej.
Jag vet inte om det varit uppe här i tråden men........
En sak som jag är ytterst noga med att kontrollera som KÖPARE är att objektet är betalt! Jag gör inga affärer utan att få se kvitto (som jag tar kopia på) för att se så det inte följer några skulder med mitt ev. nya fordon! Jag kan inte det juridiska som kan hända om man köper något som inte är betalt, fast det finns ju andra objekt så varför skaffa sig extra strul!

Det är hemskt att läsa det som är skrivit i tråden innan om alla som försöker lura vanliga godtrogna människor:mad:. Man har ju sett på TV´n att det är svårt att få fast dessa förslagna j....r också.

Anders

F

F.d. 17999

Guest

Jag skrev i ett tidigare inlägg, 2008, om mitt första husbilsköp i södra skåne(trelleborg)
hur det kan gå efter ett köp privat.
Jag hade dock en viss tur.
MVH/Lasse

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15832

Guest

Hade den här tråden i färskt minne, när jag igår skjutsade en kompis till Eskilstuna för att titta på en peugeot J5 husbil, som han var sugen på.

När jag påpekade för säljaren att bodelen var rutten med fukt och mögel, tyckte han att det inte var så farligt och att det är enkelt åtgärdat för den händige och han var så angelägen att bli av med bilen att han själv prutade nästan 10 000, beklagande sig över att han då skulle göra en förlustaffär, bara vi slog till på en gång för priset gällde bara just då, för det var ju så många som ringt på bilen... och visst hade priset varit bra om det inte hade varit för ett ruttet skåp, som säkert hade kostat åtskilliga tiotusentals kronor, eller mer att renovera, eftersom hela inredningen, innertak och väggar måste rivas ur och byggas nytt.

Mvh
Rolle

Toppen