Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?
Att parkeringsregler, och många andra regler för den delen, sätt ur spel vid fester och jippon är väl ett känt fenomen. Sådana gånger verkar kommuner och andra markupplåtare låta det mesta gå.
Jag bor i Borlänge och har erfarenheter från bland annat Peace&Love-tillställningar, då inte bara parkeringsregler sätts ur spel utan många andra av civilisationen bärande regler om hur vi ska bete oss.
Ett annat exempel är i Mora vid Vasaloppstävlingar. Normalt är Mora kommun mycket noga med att parkeringsregler efterföljs, förbuden är många, särskilt för husbilar. Detta har vi diskuterat förut här på forum. Men vid dessa tävlingar tillåts de mest frigjorda parkeringsbeteenden. Till och med tillåts uppställningar av husbilar vid Tingsnäsbadet. Anledningen till tillåtandet av dessa excesser är naturligtvis att kommunen och företag får in mycket pengar i samband med tävlingarna. (Synd att de inte har samma tänk under andra delar av året.)
Så varför överträdelser av parkeringsbestämmelser i samband med fester och jippon skulle utmynna i ökade parkeringsförbud under övriga delar av året har åtminstone jag svårt att acceptera. Men samtidigt är jag inte främmande för att att sådana överträdelser kan utnyttjas av de som inte kan förlika sig med att inte alla husbilar vill checka in på campingar.