Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Jag hoppas att inte beslutet om 4 karensdagar triggar försäkringsbolagen att inte automatiskt gå till garageförsäkring när man ställer av husbilen.
Läs denna tråd: CC årsförsäkring
Pålle
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag hoppas att inte beslutet om 4 karensdagar triggar försäkringsbolagen att inte automatiskt gå till garageförsäkring när man ställer av husbilen.
Ja jag har läst den, men jag tycker den är lite otydlig om CC avser att slopa garageförsäkringen eller inte.
Ja, den slopas och ersätts med vad man kallar ”årsförsäkring”, vars premie är baserad på hur din bil var av-/påställd förra året.Ja jag har läst den, men jag tycker den är lite otydlig om CC avser att slopa garageförsäkringen eller inte.
Ja ett sådant uttalande är lätt att göra i efterhand. "Det var inte jag" har man ju hört förr.Hittar en intervju med Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet, i Vi Bilägare.:
Där kan vi läsa;Bonus/malus skärps igen – men nackdelarna är kvar
Bonusregnet fortsätter, ingen lättnad för husbilarna och inget exportförbud.www.vibilagare.se
”Centerpartiet ville helt lyfta ut husbilarna och vissa lätta lastbilar med hög tjänstevikt ur bonus/malus-systemet. Eftersom husbilar är stora, tunga och dieseldrivna drabbas de särskilt hårt och kan få en förhöjd fordonsskatt på över 30 000 kr per år.
Enligt Rickard Nordin finns det än så länge inte så många alternativ till dieseldrivna husbilar och ”tunga lätta lastbilar”.
– De kunde istället placeras i ett eget system, säger han.”
Trots den inställningen och vetskapen valde Centerpartiet iallafall att rösta för regeringens förslag, tillsammans med Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Vänsterpartiet. Centerpartiets förklaring enligt Rickard Nordin är att regeringens förseningar gjorde att frågorna inte kunde hinnas med inom tidsramarna som gavs.
Moderaterna och Sverigedemokraternas röstade emot det liggande förslaget.
Vi får hoppas på att debatten fortsätter hos beslutsfattarna om den orimliga fordonsskatt vi utsatts för. Rikards kollega, Helena Vilhelmsson (C) avslutade sitt anförande i Riksdagsdebatten med orden, —Vi tar med det här i kommande översyn. Det är fastslaget att det ska utvärderas löpande.
Tommy
Om man drar paralleller till alkoholskatten kan möjligheten bli oändligMan kommer ihåg den tiden när det hette vägskatt då kändes det meningsfullt men nu känns det som en stöld i ett fullständigt orättvist system.
Kommer ihåg att politikerna sa att en skatt måste upplevas som rättvis och nödvändig för samhället för att skattebetalarna ska känna sig delaktiga i att betala.
Nu använder man miljön som något man kan ta betalt för utan att fördenskull göra den bättre.