• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja jag har läst den, men jag tycker den är lite otydlig om CC avser att slopa garageförsäkringen eller inte.
Ja, den slopas och ersätts med vad man kallar ”årsförsäkring”, vars premie är baserad på hur din bil var av-/påställd förra året.
Här är det viktigaste i texten från senaste numret av Caravan 01/21:
27B1D149-F4A5-4495-AFAA-01A654AE4448.png

FE3C46E5-4B96-4A0D-8265-9AE8C48EE587.png
Skall bli spännande att se vad den nya premien blir, att det blir dyrare för oss som ställer av bilen ofta tar jag för givet. Försäkringsbolagen måste självklart kompensera den ökade avställningen som kommer att ske, utan att skaderisken för den skull minskas. En konsekvens av den märkliga beskattningen av nya husbilar, som Finansdepartementet söker kompensera till viss mån, genom en krånglig och byråkratisk skrivbordsprodukt.

Tommy
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ponera att EU som börjar titta på vätgasalternativet skulle förespråka detta som medlemsländerna i första hand skall prioritera. Sverige är nog en av de första som hänger på, dom brukar ju inte sätta emot miljöbeslut inom unionen. Vad händer då med vårt Bonus-Malus? Kommer värgasbilar att prioriteras framför el-dito? Kommer det att bli med laddstolparna som med gasmackarna som tvärnitade i utbyggnad. I så fall kommer det att bli väldigt väldigt dyrt & vem drabbar detta. Jo, oss konsumenter. Bilindustrin påstår sig satsa fullt ut på El-drift, gissningsvis är inte detta helt med sanningen överensstämmande. Om vätgas blir "framtidens melodi" så är det Otto- eller Dieselmotorn med smärre modifieringar som gäller.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nåja, vätgasen är nog mest tänkt för att driva bränsleceller och inte förbränningsmotorer även om det naturligtvis kan vara ett alternativ.

MVH
Hans
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej så tror jag inte att det är. På vilket vis har man nytta av bränsleceller som genererar el i en bil? Det skulle ju till enorma celler för att ersätta dom motorer som finns idag.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Må så vara men det är det spåret Volvo och Mercedes lastbilar är inne på. Scania satsar tydligen på batterier.

MVH
Hans
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittar en intervju med Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet, i Vi Bilägare.:
Där kan vi läsa;
Centerpartiet ville helt lyfta ut husbilarna och vissa lätta lastbilar med hög tjänstevikt ur bonus/malus-systemet. Eftersom husbilar är stora, tunga och dieseldrivna drabbas de särskilt hårt och kan få en förhöjd fordonsskatt på över 30 000 kr per år.

Enligt Rickard Nordin finns det än så länge inte så många alternativ till dieseldrivna husbilar och ”tunga lätta lastbilar”.

– De kunde istället placeras i ett eget system, säger han.”


Trots den inställningen och vetskapen valde Centerpartiet iallafall att rösta för regeringens förslag, tillsammans med Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Vänsterpartiet. Centerpartiets förklaring enligt Rickard Nordin är att regeringens förseningar gjorde att frågorna inte kunde hinnas med inom tidsramarna som gavs.

Moderaterna och Sverigedemokraternas röstade emot det liggande förslaget.

Vi får hoppas på att debatten fortsätter hos beslutsfattarna om den orimliga fordonsskatt vi utsatts för. Rikards kollega, Helena Vilhelmsson (C) avslutade sitt anförande i Riksdagsdebatten med orden, —Vi tar med det här i kommande översyn. Det är fastslaget att det ska utvärderas löpande.

Tommy
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hittar en intervju med Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet, i Vi Bilägare.:
Där kan vi läsa;
Centerpartiet ville helt lyfta ut husbilarna och vissa lätta lastbilar med hög tjänstevikt ur bonus/malus-systemet. Eftersom husbilar är stora, tunga och dieseldrivna drabbas de särskilt hårt och kan få en förhöjd fordonsskatt på över 30 000 kr per år.

Enligt Rickard Nordin finns det än så länge inte så många alternativ till dieseldrivna husbilar och ”tunga lätta lastbilar”.

– De kunde istället placeras i ett eget system, säger han.”


Trots den inställningen och vetskapen valde Centerpartiet iallafall att rösta för regeringens förslag, tillsammans med Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Vänsterpartiet. Centerpartiets förklaring enligt Rickard Nordin är att regeringens förseningar gjorde att frågorna inte kunde hinnas med inom tidsramarna som gavs.

Moderaterna och Sverigedemokraternas röstade emot det liggande förslaget.

Vi får hoppas på att debatten fortsätter hos beslutsfattarna om den orimliga fordonsskatt vi utsatts för. Rikards kollega, Helena Vilhelmsson (C) avslutade sitt anförande i Riksdagsdebatten med orden, —Vi tar med det här i kommande översyn. Det är fastslaget att det ska utvärderas löpande.

Tommy
Ja ett sådant uttalande är lätt att göra i efterhand. "Det var inte jag" har man ju hört förr. :twitcy:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En uppdatering från Husbilskampen:

Den 28 januari bjöd Husbilskampen in politiker till ett skatteseminarium för att diskutera beräkningsmodellen för fordonsbeskattningen av husbilar.

Efter att skatten för husbilar höjdes till följd av att bränsle- och koldioxidutsläppen beräknas utifrån WLTP, har Husvagnsbranschens Riksförbund bedrivit ett intensivt lobbyarbete - kampanjen Husbilskampen. Husbilskampen är ett branschinitiativ med syfte att förändra den nya beräkningsmodellen för fordonsbeskattningen av husbilar.

Den 28 januari i år bjöd Husbilskampen därför in politiker till ett digitalt skatteseminarium för att diskutera fordonskatten för husbilar. Under skatteseminariet deltog representanter från Moderaterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna.

– Syftet med detta var att framföra att skattemodellen som regeringen lagt fram, inte är hållbar för husbilar. Systemet är inte genomtänkt och det beror på att man från regeringens sida inte haft koll på hur en husbil fungerar. Idag är inte skattesystemet anpassat för den här typen av fordon och skatterna kan variera från 15 000 upp till 40 000, säger Mikael Blomqvist, vice vd på Kabe och en av de drivande i Husbilkampen.

– Responsen har varit att det inte var såhär den nya beräkningsmodellen var tänkt att fungera för husbilar. Trots det känns det långt kvar tills dess att det sker en ändring.

Husbilskampen hade även ett möte med Moderaternas medlemmar i Trafikutskottet samt deras politiskt sakkunniga för att diskutera frågan ytterligare.

– Vi vill få så många politiker och sakkunniga som möjligt att bli medvetna om hur systemet för husbilar är uppbyggt idag. Tyvärr är det en liten fordonsgrupp i deras värld, men påverkan för den enskilda bilen blir väldigt kraftig, avslutar Mikael Blomqvist.

Källa: HRF

Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Man kommer ihåg den tiden när det hette vägskatt då kändes det meningsfullt men nu känns det som en stöld i ett fullständigt orättvist system.
Kommer ihåg att politikerna sa att en skatt måste upplevas som rättvis och nödvändig för samhället för att skattebetalarna ska känna sig delaktiga i att betala.
Nu använder man miljön som något man kan ta betalt för utan att fördenskull göra den bättre.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
945
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Man kommer ihåg den tiden när det hette vägskatt då kändes det meningsfullt men nu känns det som en stöld i ett fullständigt orättvist system.
Kommer ihåg att politikerna sa att en skatt måste upplevas som rättvis och nödvändig för samhället för att skattebetalarna ska känna sig delaktiga i att betala.
Nu använder man miljön som något man kan ta betalt för utan att fördenskull göra den bättre.
Om man drar paralleller till alkoholskatten kan möjligheten bli oändlig :)
 
Toppen