• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköpares missnöje

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköpares missnöje

Mot bakgrund av bla mina inlägg 8 och 17 ovan som jag tyvärr inte tror leder någon vart, så vill jag lägga till följande!

Det tenderar att bli väl "mycket snack men utan verkstad" i denna liksom i massor av andra "trådar" på dessa sidor genom tiderna. Att ämnet seriöst behöver belysas stämmer säkert med verkligheten! Vad har egentligen hänt sedan ämnet togs upp första ggn inom HBK mer än att vi nu är >8000 mot 1600 för 5 år sedan? Kanske är detta tom en viktig kärnfråga för alla oss husbilister?

Med ref till http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/112435 där ämnet grundligt belystes redan för ca 5 år sedan under rubriken "Krav på leverantörer, tillverkare & facktidningar" (inkl hur arbetsgrupper kommer till).


Nu har det alltså förflutit ytterligare 5 år sedan detta belystes och sedan föll i glömska. Borde inte detta vara något för HBK att engagera sig i för att besluta om och få till stånd en arbets-/projektgrupp som har styrelsens och medlemmarnas support att jobba med "ärendet"!
Mycket underlag, mm kan säkert hämtas från denna utpekade gamla HBK-tråd som HBK-medlem slutar man aldrig att hoppas!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsköpares missnöje

Är det inte ganska mycket "gnäll" också?
Jag är nöjd med min Rimor som jag köpte ny 2011.
Visst, lite småfel har väl förekommit, men att tex skruva fast några inredningsdetaljer efter första resan eller att en skruv saknades till en dörr räknar jag inte som "fel" som ska reklameras som garantifel. Klädseln på stolarna lossnade, och jag fick nya förbättrade delar utan problem. Återförsäljaren, Lindströms Husvagnar i Bålsta, har varit högst hjälpsam och tillmötesgående. Bilen var ca 2 månader försenad vid leverans, då bjöd dom på lite extra tillbehör för besväret.

När jag läser om bilar med "40-50 fel" som ägarna slagits om i år efter år efter leverans så undrar jag om inte 75% av dessa "fel" är ganska enkla att åtgärda själv, oftast utan nån kostnad? Visst, en ny bil ska vara schysst, men är det värt besväret att hålla stenhårt på principer och kräva att minsta miss ska åtgärdas av verkstad? Jag tror att det är bättre att försöka hålla sig någotsånär på god fot med återförsäljaren och lösa kompensationer på de sätt det är möjligt.

Nu har jag ju iof en "billig" bil, hade jag betalat 3-4-500K till så kanske jag hade resonerat annorlunda.

Jag menar inte att förringa något eller trampa nån på tårna, jag tycker bara att debatten är onödigt gnällig ibland. Att dra åt en skruv eller sätta dit en saknad lampa eller klamra upp en lös kabel är väl inte så himla farligt. En lös växellåda, en galet vibrerande bodel eller en helt ramsned bil är det däremot.

Mina 5 öre! :)
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Husbilsköpares missnöje

Du har helt rätt Relax! Men så verkar det vara med de flesta seriösa trådar som startas. Engagemanget verkar stort från början och många vill säkert engagera sig djupare för att få till stånd något som skulle kunna ge mer handfasthet åt frågeställningen. Som i detta fall du relaterar till genom kravspecifikationer mot leverantörer etc.

Som så många gånger tidigare påpekats kan man inte begära att styrelsen skall driva alla dessa frågeställningar som kommer fram genom forumet men vad som skulle underlätta ett igångsättande vore om det kunde skapas projektgrupper och här tycker jag klubbens ledning skulle kunna agera mera handfast genom ta initiativ till att få igång sådana efterfrågade grupper.

Inom HBK finns otroligt mycket kunskap och det stora flertalet lämnar välvilligt ifrån sig från sina erfarenheter och kunskaper till oss övriga medlemmar.

Tänk om man kunde kanalisera all denna kunskap att inte bara som nu, spridas till oss medlemmar, utan också kunde bli till vägledande information/krav mot leverantörer.

Du Bengt, som tydligen har med dig en bred sakkunskap från tidigare, kunde bli en utmärkt tillgång och starter för att få till stånd en projektgrupp inom det relaterade området.

Men som sagt, det krävs att man fån styrelsens sida tar tag i detta och inte bara en uppstart, utan också en handfast styrning med underhandsinformation från projektet ut till övriga medlemmar.

Detta skall inte ses som någon kritik mot styrelse eller enskillda personer utan bara som ett försök till att verkligen få en startsignal till något som engagerar de flesta av oss medlemmar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbilsköpares missnöje

Jättebra och mitt i prick, Lasse!

Vi var som sagt några som i efterdyningarna till "SÅLLET"-trådarna kände ett starkt behov av att förstärka villkoren för köparen i de branschens villkor, som gällde då och vad jag kan se, än idag.

Vi sökte styrelsens uttalade uppbackning men fick den inte i den omfattning vi sökte. Ej heller från särskilt många andra medlemmar. Det var alltså inte endast "ett slags tillstånd" att köra igång en arbetsgrupp - om nu detta skulle vara ett så stort problem som vi påstod". Vad vi då gjorde för fel, lär väl inte gå att utreda och är heller inte så viktigt.

Det väsentliga i "SÅLLET-problemet" var, att vatten strömmade vid regn in under vindrutans gummilist i underkanten och ner i motorrummet, där det blev stående på motorblockets "dike" för spridarna och andra vitala delar. Säljarna av alla de tusentals köpare i flera länder och de, som tagit emot våra betalningar, tvådde sina händer och hänvisade till FIAT som tillverkare. FIAT med sina respektive organisationer intog attityden att "detta är inget FEL" och de satte därmed såväl sina egna medarbetare som alla köparna i en omöjlig situation.

Vad är i ett sådant läge de existerande garanti- resp köplagar till för glädje?? Inte särskilt mycket skulle det visa sig och allt rann ut i sanden!

Fr o m årsmodell -08 hade FIAT gjort om konstruktionen och därmed eliminerat felen. Jag själv och de allra flesta drabbade köparna fick ingen hjälp ö h t.

Jag anser naturligtvis fortfarande att behovet av att stärka köparens situation kvarstår och att starka organisationer som t ex HBK borde engagera sig i frågan på lämpligt sätt - MEN därmed inte sagt, att det är styrelsens skyldighet att UTFÖRA sådant arbete.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbilsköpares missnöje

Ja, medlemmarnas intresse för och behov av att engagera sig i denna typ av arbetsgrupper verkar inte vara nämnvärt stort.

Det kanske är som LasseG säger här ovan, att det är mest obefogat gnäll över småsaker. Han och kanske de allra flesta övriga klarar tydligen av de små problemen som uppstår, ofta med goda råd från vänner och medlemmar på detta forum.

Om det är en representativ bild över läget, ja då är det väl bara att tona ner andra mera långtgående ambitioner. Sagt och gjort i mitt fall! En gång till! No bad feelings!

Under inga omständigheter kan jag tycka, att det är riktigt att hänga ut enskilda företag och deras anställda på detta forum när man anser sig dåligt bemött där man köpt sin bil.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbilsköpares missnöje

Ett dilemma. Det finns oseriösa handlare som det finns ett legitimt intresse att informera om och varna för.

Samtidigt är ett husbilsköp en komplicerad process där mycket kan gå fel - köparens upplevelse/nöjdhet kan, med samma förutsättningar, variera oerhört beroende på vilka förväntningar man hade när man gick in i affären. Dessutom finns det personkemi mellan parterna som påverkar både säljare och köpare.

Det kan lätt bli som när drevet går i pressen - det finns bara förlorare oavsett vad som objektivt sett är sant eller falskt. Jag kan inte se något värde i att seriösa handlare får sitt rykte skadat av ett HBK-drev som beror på att någon enstaka affär gått snett.

Ett dilemma - jag vet inte hur man ska komma runt det. Möjligen kan man rekommendera att vänta med att skriva tills värsta ilskan lagt sig.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköpares missnöje

Ett dilemma. Det finns oseriösa handlare som det finns ett legitimt intresse att informera om och varna för.

Samtidigt är ett husbilsköp en komplicerad process där mycket kan gå fel - köparens upplevelse/nöjdhet kan, med samma förutsättningar, variera oerhört beroende på vilka förväntningar man hade när man gick in i affären. Dessutom finns det personkemi mellan parterna som påverkar både säljare och köpare.

Det kan lätt bli som när drevet går i pressen - det finns bara förlorare oavsett vad som objektivt sett är sant eller falskt. Jag kan inte se något värde i att seriösa handlare får sitt rykte skadat av ett HBK-drev som beror på att någon enstaka affär gått snett.

Ett dilemma - jag vet inte hur man ska komma runt det. Möjligen kan man rekommendera att vänta med att skriva tills värsta ilskan lagt sig.
Hej Roland & Viola!
Om vi nu berör hela denna tråd ovanför ditt inlägg tycker jag att nästan alla här har följt "Sharkys anda" där han uttrycker, jag citerar;

"Tillsammans måste vi stärka och skärpa oss i vårt aggerade som köpare kontra hela husbilshandeln och se till att handlarna följer givna avtal garantier och konsumumentköplagen. Detta gäller alla bilar och alla prisklasser!"

För en gångs skull tycker jag att tidigare "skribenter" i just den här tråden lyckats hålla sig till en principiell (önske-)nivå som följt trådskaparens intentioner! T.ex;

¤ att vi tillsammans (som org) borde kunna påverka dessa skeenden mellan leverantören och oss mer eller mindre medvetna kunder!
¤ många köpare känner sig maktlösa i avsaknad av fungerande/stödjande ex av för tändamålet anpassade konsumentlagar och branschregler (upplysn om faktisk lastvikt är bara en detalj i mängden)!
¤ den omedvetne utsatte HB-köparen väger ofta lätt i sammanhanget oftast bländad av produkten (och tänker inte vad han skriver på trots att dessa köp ofta kan jämföras med husköp - där finns det dock relativt bra lagar som skyddar köparen)!
¤ Generellt diskuteras att H-Bilarna inte är "färdiga" när de levereras, vissa av oss tycker då att det är "normalt" att själva färdigställa bilen. Tyvärr så uppfattar inte dessa att det legitimerar branschen att fortsätta med det mönster som då etableras!

Har svårt att inse varför just husbilsbranschens kunder (dvs vi) ska ha ett "sämre" fungerande "skydd" än t.ex personbilskunder. Hur skulle det se ut om vissa pers-bilar levererades med 3 hjul, andra utan ratt etc - där är det inte normalt att köparna utan att "mucka" själva kompletterar dessa fordon.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Husbilsköpares missnöje

I min tankevärld har det aldrig varit fråga om att hänga ut någon person eller företag, då blir det som du säger "drev" och det tjänar ingen på.

Min idé kring det hela var att få fram ett underlag, eller om du vill kalla det kravspec för leverans och ansvar..

Självklart borde ett sådant underlag kunna bli ett avtal som godtages av såväl husbilsföreningarna som husbilssäljarna.

Med den kunskap om plus och minus som finns bland husbilsköpare skulle man genom en arbetsgrupp kunna ta fram en sådan lista, precis på samma sätt som Husbils- och Husvagnsbranschen har tagit fram sin.

Detta skulle kanske också hjälpa till för en köpare att få en realistisk bild över vad han/hon har att förvänta sig.

Det är skillnad på orden Standard och Kvalitet.
Standard kan vara: Hög eller Låg
Kvalitet kan vara: Rätt eller Fel.

Köper man en Fiat 500 eller Aston Martin är man helt säkert medveten om att standarden sklijer sig stort men Kvaliten skall vara rätt, dvs, anpassad efter det man betalar eller skall kunna förvänta sig.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbilsköpares missnöje

Jo, målet är lätt att definiera. Inte lika lätt att staka ut en väg som leder dit. Självklart vore det bra med objektiva kriterier som man skulle kunna mäta emot. Om det lyckas vore det ett stort steg framåt (ja - jag vet - jag låter precis som de förhatliga "corporate bullshiters" jag föraktade när jag jobbade i näringslivet - men det ligger nåt i det)
 

Peter Olsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2975
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköpares missnöje

Är inne på andra nya husbilen Svensksålda,Första bilen åtgärdades alla garantifel helt enligt boken.
Men andra husbilen är en sorglig historia.
Lätt att skriva om detta men har själv genomgått detta när välkänd handlare i Sverige inte åtgärdar fel o brister på ny husbil.gått hela vägen via konsument o ARN utan resultat har åtgärdat det mesta själv på tid o pengar tagit nästan fyra år att rätta till alla felen,
Som sagt lätta att skriva men att det ska fungera i verkligheten är en annan femma,
Lär dröja innan man vågar köpa en ny husbil igen.
Tack för ordet,
 

Peter Olsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2975
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköpares missnöje

Är inne på andra nya husbilen Svensksålda,Första bilen åtgärdades alla garantifel helt enligt boken.
Men andra husbilen är en sorglig historia.
Lätt att skriva om detta men har själv genomgått detta när välkänd handlare i Sverige inte åtgärdar fel o brister på ny husbil.gått hela vägen via konsument o ARN utan resultat har åtgärdat det mesta själv på tid o pengar tagit nästan fyra år att rätta till alla felen,
Som sagt lätta att skriva men att det ska fungera i verkligheten är en annan femma,
Lär dröja innan man vågar köpa en ny husbil igen.
Tack för ordet,
Leveransbesiktad o genomgången dessa ord känner de flesta husbilsförsäljare inte till.Nä skärp er alla husbilsförsäljare
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Husbilsköpares missnöje

Sluta köp av de Svenska handlarna så ska ni se att de både sänker priserna och ändrar attityd.
Varför köper man en bil i Sverige som finns för minst 100.000 kr mindre i Tyskland? Jisses vad utrustning och fel man kan fixa för de pengarna.
 
Toppen