• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsköpares missnöje

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Det är en mycket skrämmande läsning om alla missnöjda och illa behandlade husbilsköpare.

Tyvärr blir det i vårt forum en märkeskamp som är tråkig.

Tillsammans måste vi stärka och skärpa oss i vårt aggerade som köpare kontra hela husbilshandeln och se till att handlarna följer givna avtal garantier och konsumumentköplagen. Detta gäller alla bilar och alla prisklasser!

F

F.d. 8863

Guest
Sv: Husbilsköpares missnöje

Sharky!

Bra inlägg!
Men hur gölr vi det för att få effekt.

Jag menar (även om jag blivit åthutad här på HBK för denna min åsikt) att när ett kritiskt inlägg kommer här på HBK, så bör den kritiserade delges kritiken och få besked om att nu är upp mot 9 000 husbilsägare och presumtiva köpare informerade om deras agerrande.

Det kan ge flera effekter:
Den kritiserade får upp ögonen för att HBK och andra Forum om husbilar finns och nu håller ögonen på dom.
Den kritiserade har möjlighet att bli bättre och inte upprepa sina misstag.
Den kritiserade har möjlighet att yttra sig i ärendet. Alla parter bör få denna möjlighet.
Och bryr denna sig inte, då vet vi det också här på HBK.
Men någon gång kan saker och ting faktiskt också bero på nissförstånd mellan parterna.

HBK är en kraftfull påtryckargrupp, och kritik bör förmedlas till den kritiserade, så kan vi på HBK få möjlighet att bedöma hur seriöst den kritiserade är.

Detta borde också gälla i andra sammanhang, t ex när vi har kritiska synpunkter på Campin/Ställ/Parkeringsplatser, och vid annat dåligt bemötande.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Hur gör vi för att få effekt! Den frågan ställer vi som öppen i denna tråden , kom med förslag.
Vi har en vald styrelse som också bör vara med och kordinera och leda arbetet.

Som jag ser det verkar det som om att vi får inrikta oss till att bli en STARK lobby organisation för husbilsfrågor och göra vår röst hörd i alla sammanhang.

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

För dom som köper grisen i säcken. Dvs beställer bilar man inte kan provköra före köpeavtal, måste skriva in i avtalet åtaganden om åtgärder för att fixa fel, samt sista leveransdag. Annars ska köpet hävas.

Betala aldrig i förskott. En förbeställd bil borde vara 10-15% billigare.

T

Teddi

Guest

jag tror att vi får göra våra röster #hörda# individuellt,ock de tycker ja att vi gör också,detta grundar ja på att vi är ett helt ideellt sällskap,,,
har man inget vanligt jobb att sköta,,då kanske man istället är pensionär,,som ja själv,
ock tiden att #ställa upp#,,den bestämmer man ju själv,,

men om man vill göra en anmälan-stämma en kommun osv,,då har man ju inte dom ekonomiska förutsättningar,,så,,vinna ett p-ärende i domstol är ganska dåligt odds på,,

förlorar man som privatperson där så kostar de #skjortan# så klart,,men som medborgare i en demokrati kan man komma mycke långt ändå,,
de har ja själv bevis på,,
ock då grundar ja detta på #gruppen# som sådan!

kanske lite utanför ämnet,men ja såg ämnet p-plats ock ställplatsdyka upp,,,

F

F.d. 24414

Guest

Jag har också läst trådar om nyköpta husbilar med massor av fel och sedan har köparen haft stora problem med att få dessa fel åtgärdade.
Jag har själv inte köpt någon ny husbil ännu men har köpt mängder av andra motorfordon under åren lopp men aldrig drabbats av något som liknar de berättelser jag finner här.
Först vill jag bara säga att jag har de största sympatier med er som har dessa problem, så trist att köpa en så dyr produkt i denna moderna tid som ej fungerar korrekt.
Frågan är varför det blir så stora problem när felen ska fixas till och varför (som det verkar) vissa säljare agerar så märkligt?
Det känns helt obegripligt att konsumentköplagen "inte skulle gälla för husbilar"?
Det är naturligvis så att konsumentköplagen gäller och att säljaren måste följa lagen, denne kan inte skylla från sig på underleverantörer av bildel eller bodel vilket det berättas om här på forumet.
Mitt avtal som kund är med säljaren och för mig spelar det ingen roll alls om denne har problem med sina underleverantörer, mina problem ska lösas av säljaren inom ramen för konsumentköplagen.
I alla lägen när man som konsument har problem med en vara och säljaren inte agerar korrekt kan man ta hjälp av sin konsumentvägledare i den kommun man bor.
Rådgivningen är gratis och informationen man där får innehåller allt man bör veta om de rättigheter man som konsument har.
Med hjälp av den informationen kan man ta upp problemen med säljaren.
Vid fortsatta problem kan konsumentvägledaren hjälpa till med att anmäla säljaren till ARN.
Vidare rekomenderar jag starkt tidningen "Råd och Rön" som i alla nummer ger mycket bra och saklig information till oss konsumenter om varor och tjänster.
I Råd och Rön kan man läsa om de företag som är på svarta listan, de som alltså inte följer ARNs rekomendationer.
Att köpa något (vara/tjänst) från en näringsidkare som finns på svarta listan är för mig helt uteslutet.
Vi har ett fantastiskt bra konsumentskydd i Sverige tack vare konsumentköpslagen, speciellt de första 6 månaderna efter köp, och en säljare som ej följer denna lag bryter alltså mot en lag.
Hur det skulle fungera i längden när man har ett företag som säljer husbilar har jag svårt att förstå.
Är det kanske helt OK att ej följa konsumentköpslagen när man säljer husbilar men inte när man säljer gräsklippare eller personbilar?
Mycket märkligt.

Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Jeg har lyst til og komme med en forespørsel til styret i klubben/webansvarlige.

Vi har om ikke verdens beste bobilforum ihvertfall nordens beste bobilforum/campingforum, mange er innom og finner info og mange poster info og har stor glede av forumet.

Det er laget et forum om forskjellige bobilmerker her som er lite besøkt/benyttet. Og den siste tiden har det nå vært mye suttring/klaging/missnøye om både bobilmerker og forhandlere.

Hvorfor ikke lage en side/forum som Rejta.se her bare med bobilmerker og/eller bobilforhandlere.

På den måten kan infoen bli bedre synlig for medlemmene og en får en rangering av bobilmerker og/eller bobilforhandlere. Og ikke minst både de som er fornøyde og de som er missfornøyde kan utale seg, så bilde blir mer nøyansert.

Poster det i denne tråden istedet for å skrive rett til styret/webansvarlige, for da kan jo også medleme ved og benytte takke knappen. Si sin mening om dette var et dumt eller dårlig forslag. Blir det få Takk, trenger jo ikke styret/weansvarlige ofre dette innege noen tanker.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Välkommen till verkligheten Bäckmark, tyvärr är det sannolikt tom värre än vad som framgår här på sidorna och på andra håll!
Först efter upphandling av en ny bil inser ofta många av oss hur dåligt skyddet för en nybilsköpare är i verkligheten.

Om vi utelämnar drivlinor (Fiat, Ford, mfl) och chassiedelarna (AL-KO, mfl) där problemen oftast är få, små och relativt enkla att komma tillrätta med tack vare att alla dessa bla har väl utbyggda verkstäder med kunnigt folk! Samt att dessa delar har likhet med personbilsorganisationer ... !

Mängden av problem/fel återfinns huvudsakligen i de delar av den kompletta husbilen som "påbyggnadstillverkarna" har åstadkommit, sannoligt pga;
1) Kompletta husbilsmärken (ex Adria, Hobby, Kabe, mfl) tillverkas och levereras i förhållande till ex drivlinor, chassier och personbilar i mycket små serier/antal!
2) Dessa små antal fördelas sedan ut via ett antal små försäljningsställen av ofta resp "husbilsmärke".
3) Mot bakgrund av att resp husbilsmärke säljs via enskilda försäljningsställen med varierande omfattning/service, ex egen komplett verkstad, kompetent personal, etc så resulterar detta skälvklart i att vi kunder råkar mer eller mindre illa ut i detta.
4) De antalsmässigt största påbyggarna "borde" vara de som var bäst på eftermarknaden (dvs service efter det att bilen levererats), tyvärr är det bara att konstatera att inte ens detta tycks stämma.

5) Att åberopa konsumentvägledare och andra typer av motsvarande hjälp blir bara ett rop i öknen, försvinnande få har tålamod och tid att få "hjälp" den vägen. Kort sagt glöm att detta skydd/stöd på något sätt motsvarar det som ex husköpare och personbilsköpare har i form av effektiva lagar vad avser ansvar för sina resp produkter.
6) De som själva snabbt, konkret och vältaligt kan driva igenom sina problem med framgång finns självklart, men de hörs aldrig av pga att om det är stora framgångar på problem (bilbyte, återtag, etc) så kommer detta inte ut på marknaden - dessa personer tystas effektivt med olika former av tystnadskontrakt (rätt eller fel men används i affärer med husbilar)! Därför hör vi i efterhand så lite om "ev lyckliga lösningar på problem"!
7) En annan komponent i detta är att endast ett fåtal av oss, oavsett ämne, vill/orkar/har mod att skylta med att offentliggöra sina egna tillkortakommanden!
8) Därför är jag förvissad om det finns ett stort mörkertal trots allt som framförts, jag anar att problemet är mycket större än vad som hittills framkommit trots i och för sig en del inlägg!

9) Jag anser att problemen börjar redan med kontraktskrivningen och köparens dåliga "odds" (bländad av den nya bilen = habegäret) redan där spec om man kopplar vidare med ev eftermarknadsåtgärder - dellösning på kort sikt;
¤ var tuffare i kontraktskrivningen med egna krav mot leverantör/säljare
¤ ex var och vem tillhandahåller kompetent/erforderlig service
¤ förutse vissa "tunga" händelser lägen som du som köpare kan råka ut för och bind ekonomiskt och tidmässigt upp lev/tillv

Ett bra och vällovligt förslag tycker jag Sharky men tyvärr brukar de på dessa sidor inte leda fram till "hönan"!

F

F.d. 24414

Guest

Jag föredrar att vara i verkligheten Relax men tack ändå för att du välkommnar mig "dit"
Jag arbetar dessutom med rekriationsfordon och får därför ta hänsyn till konsumentens skydd i mitt arbete men känner inte igen det du beskriver, vi kanske lever i olika verkligheter trots allt?
Att man som konsument skulle vara så illa skyddad bara för att man köper en problemfylld produkt känns för mig märklig och helt unikt.
Men man får väl lita på expertisen som köpt nya husbilar, jag har som sagt inte det.
Husbilsförsäljning är alltså något som inte som påminner om någon annan näring i Sverige?
Tydligen är det alltså så konsumentköpslagen inte fungerar då alls det gäller husbilar, ytterst märkligt, så när man säljer husbilar står man över lagen?
Det väcker frågor....
Är alla husbilssäljare med på svarta listan?
Jag finner inte att så är fallet vilket känns ännu märkligare.
Om husbilar är den produkt du beskriver och säljs på det sätt som du uppger kan de inte säljas i Sverige utan att man hela tiden anmäls till ARN.
Och med den beskriva oviljan att rätta till alla fel som säljarna tydligen har fälls man då hela tiden men tydligen är inte alla med på svarta listan ändå, varför?
Det är kanske dags för mäklare samt hantverkare (de näringsidkare som är mest frekventa hos ARN samt svarta listan) att börja sälja husbilar då konsumentköpslagen "inte gäller" för att produkten är för illa hopsatt.
Om man köper en produkt tillverkad i små serier har man alltså inget konsumetskydd, det är verkligen helt unikt och kan bara gälla husbilar!
Jag förstår nu att detta är verkligheten enligt expertisen och att man därför aldrig någonsin i något läge bör fundera på att köpa en ny husbil!
För mina pengar vill jag ha konsumentköptrygghet, det har jag då det gäller samtliga produkter jag köper men tydligen inte om jag köper en husbil.
Ytterst märkligt som sagt men det jag har lärt mig är (jag gör en numrerad lista, det gillas tydligen):
1: Känner jag för att köpa husbil så låt bli, det finns inget konsumentskydd
2: Vill jag ge mig in på försäljning av dyra produkter utan att behöva ta något ansvar så kan jag börja sälja husbilar då ingen konsumentköplag kan ge mig problem.
Var det så här verkligheten var Relax?
Mvh Alf

B

Byggare Bob

Guest

Självklart finns det såväl leverans- som garantibestämmelser mellan konsumentverket och Husvagns-Husbilsbranschen. De senaste från 2011.

I garantibestämmelserna kan man bl a läsa att garantin omfattar den levererade varan som omfatas av köpeavtalet med undantag av sådan utrustning för vilken särskilld garanti gäller.

I praktiken innebär detta att "sådan utrustning" kan vara kyl o frys, Alde- eller Trumavärmare, spis mm.
Bifogar dessa bestämmelse.

Bilagor

• garantivillkor_2011.pdf
    19 KB · Visningar: 54
  • leveransvillkor_2011.pdf
    42,5 KB · Visningar: 34
F

F.d. 24414

Guest

Ser man på, en speciell garanti för husbilsköp, tackar för inlägget.
Jag gissade nästan att husbilsförsäljning knappast kunde ske utan konsumenttrygghet

Viktigaste delen för mig i dokumenten är:
"Konsumentköplagen
Innehållet i denna garanti begränsar inte i något avseende
köparens rätt att istället för garantin åberopa
konsumentköplagens regler."

Då garanti för mig är en relativt mild konsumentrygghet jämfört med konsumentköplagen skulle jag inte fundera så mycket på garantidelen i dessa dokument.
Garanti gäller enligt en massa olika vilkor som säljaren kan bestämma över, konsumentköplagen är en lag som ej kan förhandlas bort.
Jag skulle därför åberopa konsumentköplagen vid problem/konflikt.
Man kan alltså köpa en ny husbil och ha samma konsumenttrygghet som vid köp av andra varor/tjänster.

Det känns som att man kan köpa en ny husbl ändå, kanske inte i år men om 10-15 år så.......

// Alf

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi har nu ägt två husbilar under 10 år båda nya. Den sista är svensksåld av Kurts Husvagnar i Ludvika. Den bilen var det en hel del fel på både stora o små.
Vartefter felen uppdagades så dokumenterade jag dom i Word med ev. bilder som varje gång mailades til Ludvika.
Inte en enda gång var det gnäll eller suck när man efter mailet ringe upp dom. Alltid trevligt o framförallt sakligt bemötande. Tror att dokumentation är mycket viktigt.
Fel som jag kunde åtgärda själv gjorde jag med uppgörelse av ersättning. Aldrig några problem.
Fel där material/delar måste bytas skickades till mig och jag fick ersättning för arbetet. Aldrig några problem.
Nu har det gått lite drygt tre år o helt klart så har allt som fallit på Kurts Husvagnar blivit åtgärdat.

Så visst finns det handlare som kan hantera produkterna dom säljer.
Tre personer vill jag namnge och det är Ove som säljare och Artur som tidigare var verkstadschef och även nuvarande verkstadschef Ola. Tack.

Sen kan man givetvis tycka att husbilar som kostar en smärre förmögenhet inte har bättre nybilskvallitet är uselt men det viktiga är då att handlarna tar sitt ansvar.
Utan en massa anmälningar.

F

F.d. 24414

Guest

Även om du åberopar Konsumentköplagen kan du tvingas vända dig till den som utfärdat garantin för ex.vis Kyl o Frys, om det nu skulle gälla detta.
Det gäller att läsa rätt innantill.

Hej igen Lasse
Var hittar du det i konsumentköplagen?
"Garanti" är jag som sagt inte intresserad av utan för mig gäller enbart skydd enligt konsumentköplagen och den gäller enligt vad jag känner till mellan köpare och säljare.
Att säljarens levernantörer av delsystem kan bli min motpart när jag vill ha skydd enligt konsumentköplagen är nytt för mig, det skulle ställa till massor av problem för mig när jag t.ex. köper en ny personbil som är nerlusade av delsystem från olika leverantörer.
Så om du hittar en beskrivning i konsumentköplagen (som alltså inte heter "garanti") där konsumenten hänvisas till annan än säljaren vid problem så vore jag tacksam för en en länk eller urklipp.
Jag vill gärna läsa om det då jag gillar att läsa innantill och ska försöka att läsa rätt.
Mvh Alf

B

Byggare Bob

Guest

Rätt i vad?
I avtalet som är uppgjort mellan husvagnsbranshen och Konsumentverket framgår tydligt begränsningen som i detta fall inte strider mot Konsumentköplagen. Det är ju detta godkända avsteg som kan ställa till det för oss konsumenter.

Branschen uppfyller tydligen ändå lagens mening och Kpl gäller övergripande.

Svårt? Ja, men vem har sagt att juridiken är enkel?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Min husbilsverklighet = har köpt 4 st helt nya husbilar sedan 2003 av sk bra märken, dvs inte varje fall inte sämre än andra!

¤ Ingen av dessa husbilar har varit behäftade med mindre än 10-15 olika fel men väl betydligt fler! Felen har mest bestått av rena "skitfel som det tydligen är satt i system inom branschen att upptäcka och klara ut efter leverans"! Felen på mina 4 bilar har dessutom alltid berört bilarnas sk påbyggnad (dvs inte drivlina eller chassie).
¤ Felen har varit av de skiftande slag som krävt åtgärder efter utleverans!
¤ Felaktigheter upptäcks som bekant inte omedelbart utan succesivt, vissa fel förblir dessutom dolda för senare upptäkter i framtiden!
¤ Vissa fel som åtgärdats har återkommit 3- 4ggr, innan de blivit avhjälpta (leverantören tagen på ren utmattning) = hur det står till med leveranskontroll-, service-, ansvars- och kompetensfrågor kan man undra?
¤ Självklart uppstår merkostnader av olika slag och obehag då bilen måste in på verkstäder - för den som så orkar! Åtgärderna kräver inte sällan insatser från flera av bilens garantigivare och därmed olika företag/verkstäder!
¤ Då en husbil ska kunna användas till vad den är avsedd för, så skapar varje åtgärd efter utleverans merutgifter och avbräck som belastar köparen.

Denna hantering/verklighet som jag (och även andra) beskriver är vanligare än vad många vill "tro"! De "konsumentlagar, mm" som hänvisas till är trubbiga, tidskrävande och knappast användbara då det gäller att få en snabb och bra åtgärdshandläggning!
Konsumentlagarna fungerar möjligen om man har riktigt gott om tid och inte behöver bilen i färdigt skick, dessutom bör då felen vara av grövre engångsart! Varje garantigivare/leverantör ges dessutom alltid minst 3 försök/var att åtgärda varje enskilt fel, innan konsumentvägen kan utnyttjas.

F

F.d. 24837

Guest

Det enda sättet att komma till rätta med den dåliga avhjälpningen av fel är att i kontraktet få in en paragraf som säger att de sista ex 5% av köpeskillingen erläggs 6 mån efter leverans om bilen då är behäftad med 0 fel. Det lär väl inte finnas nån säljare som går med på detta men vore kul om alla gjorde ett tappert försök att få med det när ni köper.

rainer

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
921
Medlemskap
2025

Det finns ju rating-sajter på nätet och det har varit till nytta för min del vad gäller t.ex. hotell och varför skulle det inte kunna finnas en sådan för husbilsklubbens medlemmar under en av forumen på frontsidan.

Det blir en tydlig signal till alla om vad vi bör undvika vad gäller leverantörer av husbilar, tjänster, ställplatser m.m. Självklart skall också den blir bedömd också ha möjlighet att ge sin syn på klagomålen.

Jag tror att detta skulle ge påverkan på slarvpellarna.

Toppen