Sv: Husbilsköp
Hej Bestliner.
Vilka problem kan uppstå vid vikt över 4000 kg? Det är väl Al-Ko chassie på de flesta husbilarna med Fiatmotorer?
Med vänlig hälsning
Steve
Hej
Det är inte själva chassiet som ger upp utan drivlina, framvagn, hjullager, bromsar mm.
Det går att köra bilarna men det finns en del att tänka på. Aldrig segdra under 2000 varv på de högre växlarna. Man bör tydligen "busköra" ibland så partickelfiltret blir varmt och kan regenereras. Kopplingen får stryk när man backar då utväxlingen är för hög för tyngre bilar.
Man får backa fort och inte fegslira om man vågar eller avnjuta lukten av bränd koppling.
De flesta bilar behöver starkare fjädrar fram om det inte är standardmonterat vilket det är på vissa nya bilar. Handbromsar måste användas ofta då de på en femtonare ligger på gränsen redan som nya. Hjullager fram tar mycket stryk så bugetera för byten tidigt. Motorn verkar vara bombsäker om oljebyten sköts men växellådan skall hanteras med varv över 2000 för att hålla. Har bilen kamrem så slarva aldrig med byte. Nyare modeller av fiat med standardhytt skall hanteras försiktigt vintertid då vatten kan rinna ned och frysa på kamdrivningen med totalras som följd. Det krävs också värme i vevhusventilationen vilket svensksålda bilar ofta har men inte direktimporterade samt vissa billiga uddamärken.
Rostskydd är också något som behöver hanteras på bilar med orginalhytt och chassi.
Om man har litet tur, sköter bilen väl samt känner till svagheterna kan man leva med bilarna men det är litet att tänka på.

Att köra en husbil som man kör en modern personbil ger problem vet jag av egen erfarenhet så vissa saker behöver man lära om. Ett säkert köp är en plåtis som man rostskyddar. Då slipper man överbelastning och fuktskador så dom håller nog mycket länge. Om man kan leva med storleken
