• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tysk polis er rimelig fleksible på dette med vekt, og om de som roland skriver ser på kjøretøy klasse koden og ikke på betegnelsen så er M1 personbil. Den samme koden benyttes også i Norge for husbiler, men om du får kjøre en norskregistrert på det svenske unntaket i Sverige er en større fråga. Selv fikk jeg problem i Sverige med min den gangen 4 tonn van og norsk gammelt kjørkort. Bilen var lastbil registrert og det sto ikke lastbil på kjørkortet, men vektgrense 7500 kg! I Tyskland ingen problem snakket med tysk trafikkpolis og kommentaren var enkel: Når du har lov å kjøre bilen i hjemlandet så aksepterer vi det her også.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Det här var svaret jag fick när jag frågade Transportstyrelsen vad som gäller:
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2017/7358.

Fråga: Hej,
Innehar B-körkort taget innan 1996 = får köra PB2 husbil tyngre än 3500kg vilket jag har idag.
Vi är några som försökt ta reda på vad som gäller när man importerar en husbil från Tyskland med totalvikt över 3500kg.
I tyskland är husbilarna registrerade som Klasse M1: "Fahrzeuge zur Personenbeförderung mit höchstens acht Sitzplätzen außer dem Fahrersitz (umgangssprachlich Automobile und Wohnmobile)." Som vi ser det är det en personbil då både vanliga personbilar och husbilar är klassade som M1.

Frågan är om man kan köra hem en sån på svenskt B-körkort eller måste man ha C/C1 körkort?

Mvh Micke

Svar:
Hej!
Om man haft sin B-behörighet oavbrutet sedan 1 juli 1996 får man köra personbil oavsett vikt.
Uppfyller man de kraven kan man alltså köra hem ett sådant fordon med B-behörighet.

Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Blev ingen import, hittade en Hobby Optima T65GE i Sverige i nyskick till bra pris. Ursprungsplanerna var en import av en Burstner 690 men Hobbyn verkar vara en bra ersättare, även om den var 10cm lägre och hamnar precis på gräsen för vad vår garageuppfart klarar.

Två funderingar, kylskåpet Dometic RML330 verkar otroligt känsligt för lutning, lutar bilen några grader bakåt kyler det helt OK...men några graders framåtlut så presterar det nästan ingenting. Pratade med Dometic support och man menade inom 3 graders lutning i alla riktningar skall det inte vara några problem...uppfattar inte att våran kyl klarar detta vid lutning framåt (bilens längdriktning)

För det andra, har fixat en bäddtillsats där bordet använda som bäddyta, är förberett med en nedre skena på väggen och delbart ben...fungerar jättebra men ska det inte vara något extra stöd under bordet annat än de två fästena mot skenan samt benet?
 
Toppen