• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

F

F.d. 14517

Guest
Hej! Köpte en Hymer Camp i Tyskland,körde hem till Ö-vik.Fick veta att jag skulle få vänta i 6 månader på gasbesiktning. Stod på mig så efter en vecka fick jag komma till Umeå. Döm om min förvåning när jag kommer dit så säger killen åt mig att skruva lös gallret för ventilen vid kylskåpet så han kunde kontrollera där. Dessutom skulle jag plock bort golvet i garderoben för att han skulle kunna kolla numret på Trumavärmaren. Nåväl jag gjoerde detta och han tittade in i ventilen och sa att jag måste täta avrinningshålen så att vid ett eventuellt läckage skulle gasolen rinna ut på sidan. Han skrev av numret på Truman och sedan var det klart! Han konstaterade också att jag måste sätta in en extra ventil i taket för att få frisk luft vid ett eventuellt läckage. Det vill säga 2 ventiler samt 2 takluckor!!?? Det hela tog ca.10 minuter och för det fick jag betala 8150:- Samt att jag måste beställa en tid för bes. Samt få de saker som han påpekat åtgärdade. Någon provtryckning behövdes inte för det var gjort veckan innan i Tyskland som det fanns papper på. Vansinne anser jag! Är det någon som kan ge en vettig förklaring?

Tacksam för svar! Leif i Ö-vik.:confused: :mad:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Det gäller att klämma ut så mycket stålar det går! Det är helt enkelt så att jag gör det, du gör det och en hel del andra gör det. Importerar alltså och detta trots att det kostar. Men i slutändan så går det med vinst för oss och det vet herrar gasolkontrollanter som ser en möjlighet att bättra på vinsten i företaget.

Det konstiga för oss som tar in begagnade bilar är att vi måste utföra denna gasol- och ventilationskontroll. Det har ju bott folk i bilarna tidigare och jag har svårt att tro att någon kvävts eller gasats ihjäl i dem. Eller är det dödsboet som säljer bilarna? Hu, hemska tanke.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Håller med om att det är dyrt och verkar ifrågasättande hur man gör besiktningen. Om jag hört rätt så tar M-test över verksamheten inom snar framtid för vent-kontroll. Förmodligen inte billigare.

Det värsta var när jag läste sista nummret av Husv. Camping. Där står att HRF har gett en önskan om kontroll varför så många privatpersoner imorterar husbilar.
Verkar onekligen nästan barnsligt att ställa den frågan. Skulle vilja lägga en tolkning på det att det ger mera intresse för privatimport bara.
Låter lite som att "handla av oss annars så skvallrar jag"

:wink: Tack och lov är det inte olagligt att importera:wink:
 
F

F.d. 14517

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Du har samma tankar som jag själv ser jag! Då är jag inte ensam om att tro att herrarna ser möjligheter att sno åt sig lite extra pengar! Du har ju rätt i att visst tjänar vi på att ta hem husbilen från Tyskland men om man inte står på sig så går ju hela sommaren och man kan inte utnyttja den! Själv ska jag fara i september och resa runt lite i Europa i 4-5 veckor.
 
F

F.d. 14517

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Ja det är tur att det inte är olagligt!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Känner en handlare som sa att inom 3-4 år så finns inte dom har kontrollerna i Sverige.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Det kanske är dags att vi alla, tillsammans med de andra husbils och husvagnsklubbarna, gemensamt kräva en ändring av all denna byråkrati och göra det enklare med importen.
Varför skall all denna besiktning göras om. Bilen är ju redan godkänd i ett annat EU land.
Fula tanke är det månne som du skriver att det behövs mera cash i kassan eller är det för att visa sin makt?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Nu på semestern när vi passerade Tyskland var jag i kontakt med en Eura-Handlare (även Laika) som utan problem löser ett köp av helt ny bil som import.
Tyvärr så har inte Eura någon modell som passar oss ännu men det kommer. Vi har lite önskemål och krav.
Bilen vi har idag har jag importerat helt ny via en firma. Tyvärr har den upphört och jag ser nu att man kan lika bra göra det sälv. Men vi får se, kanske bilen bjuds ut här på forumet. Vem vet.
 
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Hej
Vi har just kommit hem från Tyskland och har skrivit kontrakt på en ny Hymer B514SL (2007 årsmodell). De var väldigt tillmötesgående och det verkar inte vara några problem. Än så länge!? Vi köpte som privatpersoner och skulle enligt alla reglerna först betala den tyska momsen, för att sedan få den återbetald när vi visade upp papper på att bilen blivit registrerad i Sverige och att den svenska momsen är betald. Nu finns det nya regler som säger att vi inte behöver betala den tyska momsen först utan vi betalar bara nettopriset. Mycket bättre! Vi ska åka ner och hämta bilen i början av september.
Vi återkommer när vi har klarat av allt det där med besiktning, gasprovning och svensk registrering. Bilmodellen är godkänd i Sverige, så det räcker med den mindre gasolkontrollen. AVL MTC, Haninge, har en provningsrapport nr 22/04 där det framgår att modellen redan är godkänd.
Vårt försäkringsbolag vill dock inte ge oss en offert på vad en helförsäkring kostar förrän vi har registrerat den. Inte heller Motormännen.
Är det någon som har en likadan Hymer och som kan tala om vad ni betalar för helförsäkring. Bra att ha som jämförelse. Enligt If är det dyrare på importerade bilar, men inte på Motormännen.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Vid Import av HUSBIL, kan man beställa tid och få den beskitat inför registeringsbesiktningen hos Motormännen. Se bifogade bilder.

mvh/571

:D :D :D :D
 

Bilagor

  • car.gif
    car.gif
    16 KB · Visningar: 3.087
  • karta.jpg
    karta.jpg
    19 KB · Visningar: 1.767
  • prislista1.jpg
    prislista1.jpg
    120,4 KB · Visningar: 91

andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Hej!
Hej!
Är det någon som vet vilken av nedan kravkontroller som MTC gör/har gjort tidigare

Jämförande kontroll av ventilationssystem kan utföras. Denna provning utförs på fordon som redan tidigare är testade av AVL MTC

6250

EN-721 kan utföras. Denna provning utförs på fordon som aldrig är testade

7500

Ventialtionsprov enl nordiska provmetoden måste utföras. Denna provning utförs på fordon som aldrig är testade

10625​



och som M-testet "husbilstest" motsvarar med tanke på priset hos M, 2450:-
// andersson
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Litet tips för försäkring!
Jag bytte från IF till deras dotterbolag för fiatförsäkring och sänkte min kostnad med mer än 1000:-
Så kolla om det finns någon märkesförsäkringsbolag som är billigare.
Kan tänka mig att de flesta bilmärken har egna försäkringsbolag, som t.ex Volvo, Mercedes o Fiat har.
Förmodligen för att de har nån form av internfakturering mellan försäkringsbolag och verkstad, som blir billigare för F-bolaget.
 

RaUf

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
15964
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

:wideeyed:Hej!
Jag har oxå en fråga ang. import från Tyskland.
Kollade upp lite och fick veta att man skall svensk språkiga manualer gasolpanna, -spis och -kylskåp inför ventilations- och gasoltest. Hur får man tag i sådana alla finns väl inte på svenska? Eller gör de det? Kanske bilar som impoteras till firmor som säljer vidare. Är lite intresserad av Knaus alt Eura bilarna. Sätter Knaus/Eura alltid samma märke av spis och kylskåp på sina bilar fast olika modeller. F.ö. har vi fått klartecken från Trygg Hansa om helförsäkring för transport.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Liten undran...hur mycket skiljer priserna på en ny husbil mellan Sverige o Tyskland ?
Om man leker med tanken att man köper en ny i Sverige av en handlare för 700.000:- vad skulle då den kosta importerad o klar från Tyskland ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Har under semestern kollat in priset i tyskland på en ny Hymer B514SL Gold edition, mitt pris i tyskland blir inklusive 3,0 Lit motor, Ljudpaket, och sat -anläggning med platt-tv och markis + cykelställ ca 74000€ x9,4 = ca696000skr +moms ca 7% skillnad besiktning ca 2000skr. importkostnad ca 2500skr. tot=749000skr.
Grundpris i Sverige =829000skr, skillnad = 80.000skr + kostnad för markis, 3,0motor och andra tillbehör.
Det har planat ut markant i priset, 1997 importerade jag en ny Hymer B544, då var priset ca 200 tusen billigare i tyskland än Swedala.
 
F

F.d. 18085

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Gasolprovning i Sverige när anläggningen redan är godkänd i Tyskland är idiotiskt. Kommer ihåg vår S-märkning på el som sas av de inblandade var
så fantastisk innan den togs bort.
Kan vi tillsammans agera för att ta bort dessa särregler som försvårar egen import?
Det är handelshinder och strider mot EU:s regler.
Ska själv skriva till EU och kräva borttagande av reglerna.
Är inte priserna fortfarande omotiverat höga på husbilar i Sverige?
När nu flera husbilskoncerner (Hymer, SEA m fl) etablerar så kallade
instegsmodeller som fullutrustade hos handlare i Tyskland säljs för under SEK 300.000
inklusive allt så bjuds de ut på svenska marknaden för nästan SEK 100.000
mer. Varför ?
Hoppas alla hjälper till för att få priserna i Sverige till en europeisk nivå.
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Hej Ulfbgbg
Var hittar jag s.k. instegsmodeller till priser runt 300.000:-? Vi är på gång att byta upp oss. Kollar därför runt både i Sverige och Tyskland.
MVH Rolf
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Husbilsköp i Tyskland med besiktning i Sverige

Ja, Palmowski er billig, men yter dårlig service!!
Det fikk vi erfare da vi kjøpte en Mc Louis der i 2004.
Veldig hyggelig, helt til det er noe galt, da er det plutselig ingen hjelp å få til noen ting.
Heldigvis klarte vi å få rettet de tingene som var nødvendige på egenhånd, og ved hjelp av Truma Tyskalnd, da varmaren stoppet.

Kan ellers på det varmeste anbefale Startseite rett utenfor Bremen, hvor vi har kjøpt 2 biler, og snakk om service!!! Ingen problemer overhodet, og alltid vennlige smil, og noen som er parat til å hjelpe om det skulle være noe.
Snakker ikke særlig godt tysk selv, men alt foregår på engelsk, så det er ingen problem.
:yes: :wub:
 
Toppen