• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsinredningen

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Alla fabriksbyggda husbilar har innerväggar och möbler byggda i olika sorters ädelträ. Är det äkta trä i alla bilar eller en påklistrad plastfilm? Är det olika i olika bilar? Är det en prisfråga i så fall? En fråga om vikt kanske?

Är intresserad eftersom jag kanske ger mig på inredningen också vid min renovering av den gamle
.:confused::)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsinredningen

Alla fabriksbyggda husbilar har innerväggar och möbler byggda i olika sorters ädelträ. Är det äkta trä i alla bilar eller en påklistrad plastfilm? Är det olika i olika bilar? Är det en prisfråga i så fall? En fråga om vikt kanske?

Är intresserad eftersom jag kanske ger mig på inredningen också vid min renovering av den gamle
.:confused::)

Bra Alve, förnyelse är bara positivt.
Åk till din lokale brädgård och kolla in plywood som finns i olika träslag. Ganska lätt material och framför allt lätt att jobba med. Gör dock inte samma misstag som jag gjorde och det var att använda fanerad mdf skiva. Se till att det är plywood.
Reimo i Tyskland har en del skivor hörnlister mm all välja på. Kolla på nätet eller beställ deras katalog. T:ex från campingvaruhuset.se i Enköping.
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbilsinredningen

Min husbil inväntar / möbler är byggda av al / Ellen krydsfiner.
Som trätekniker är jag glad att det knappt används massivt trä.
Glad för trä men inte som fina samlingar i fuktiga klimat.
Massivt trä arbetar mycket med fukt och temperatur.
Ellen er mer fukt stabil och inta så tung.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Husbilsinredningen

Jag tog ut rondeller med en hålsåg när jag drog in mer eluttag. Vad jag kan förstå så består skivan av ytterskikt i träimitation som limmats på ett lätt träslag (balsaträ?) i mitten finns ett "kraftigare" träslag. Det är inte mycket att dra träskruv i. Golvet verkar vara spånskiva åtmindstonde vad jag har kunnat se vid slangdragning för vatten.
Leffe
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsinredningen

I min bil är det mesta folierad plywood, plywooden är av typ lättvikt och skall man skruva i den är det ett bra knep att först borra och fylla i trälim innan man sätter skruven.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsinredningen

Det normale material er poppel-plywood, litt tyngre og sterkere enn balsa. På denne er det vanligvis en folie med farg og struktur som trefiner. Som flere skriver så er det dårlig feste for skruver i disse platene. Rammer på luker i heltre med utfreste spor for lettplatene er svært normalt. Enkelte fabrikker har luker som ser ut som de er heltre uten rammer, her er det vanligvis en indre ramme og 2 meget tynne lettplater samt folie rundt det hele. Dører med mer volum er ofte fyllt med lett isolasjon.

Ett stort unntak er tunge US biler - disse har også tung innredning med mer heltre.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbilsinredningen

Sann nog, Knut, och fullständig beskrivning av vad som används idag.
Min husbil (1996) är från innan al (Alnus) pesten slog på allvar och vi använder nu en liknande lövfällande trä - poppel (Ital.)(Populus).
Men även om massivt trä används i vissa husbilar jag inte skulle rekommendera den till fingerleder och liknande.
Massivt trä fungerar olika beroende vedet - det är inte så homogen som plywood, MDF, plast etc.
Ibland används plast och filmdragerade trä strimlor/lister av MDF.
Det ser massiv.
Skruvar med tunna stam i skåran (spånskiva-skruvar) till 12 mm plywood / krydsfiner håller nog. (3-3½ x 25 -35)
Långa stift på sned kan också användas. ( 30 -40 mm )
Lack-limma på folie kan hjälpa bra med stift eller skruvar.
--------------------------
Rigtigt nok, Knut, og fuld beskrivelse for hvad bruges i dag.
Min autocamper (1996) er fra før el (Alnus) pesten slog alvorligt ind og man bruger nu en tilsvarende løvfældende træsort - poppel (Ital.)(Pópulus).
Men selv om massiv træ anvendes i nogle autocampere vil jeg ikke anbefale det til tapsamlinger og lignende.
Massiv træ arbejder forskelligt alt efter vedet - det er ikke så homogent som krydsfiner, MDF, plastic etc.
Undertiden anvendes plastic og filmovetrukne trælister af MDF.
Det ligner massiv.
Skruer med tynd stamme i kærven ( spånpladeskruer )på 12 mm krydsfiner holder tilstrækkeligt. (3-3½ x 25 -35)
Skråtstillede lange stifter kan også anvendes. ( 30 - 40 mm)
Lak-lim kan hjælper godt sammen med stifter eller skruer.
-------------
Sav på gehring ved hjørnesamlinger og saml' indefra med hjørnelister for at undgå løse' kantbånd.
Eventuelt dykkede stifter med kulørt filler - udefra.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsinredningen

Då skall jag passa på och se om jag kan få svar på min fråga.
Jag har blivit varnad att använda spånplatta i husbilen. Det tål inte fukt och vibrationer. Så i min husbil har jag använt Marinplaywood och fanér istället.
¿Stämmer detta påstående?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbilsinredningen

Om vikten spånskivor, används fuktresistent spånskiva och luftfuktighet inte över ~ 75% relativ luftfuktighet - på sikt.
- Jag tror inte att det blir ett problem.
Vibrations problem jag tycker är inga problem med tunna fuktresistent spånskiva.
Bra täthet.

Jag har också använt björkplywood med 2-3 x lackad mahogny fanér - med mer än 85% rel. luftfuktighet - inga problem.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsinredningen

JA, sponblater trekker fukt og limet er tydligen vatnbassert. Ubehandlet i fuktig klima løser platene seg opp etter noen år. Når limet blir svekket tåler ikke platene vibrasjoner. Den andre siden av saken er vekten - omtrent som marin plywood, eller mange ganger tyngre enn poppel plywood. Det mest holdbare er uten tvil marin plywood, men også andre tyngre plywood er bra valg om vekten ikke er et problem - prisen er langt lavere enn for marin utgaven som er mettet med olje.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsinredningen

Då skall jag passa på och se om jag kan få svar på min fråga.
Jag har blivit varnad att använda spånplatta i husbilen. Det tål inte fukt och vibrationer. Så i min husbil har jag använt Marinplaywood och fanér istället.
¿Stämmer detta påstående?


Hej,
du har valt det bästa materialet speciellt om du inte behöver tänka på vikten. Spånplatta suger och håller fukt och kommer med stigande fukthalt att svälla och separera och bli allt tyngre.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbilsinredningen

Kom ihåg att ha gjort båtaptering (skott plåtar, etc) till Pelle Petterson Maxi xx och andra.
Vi använde vattenfast björkplywood med mahogi faner och mycket torrt i lack och färg.
Är det vad i kallar marinplywood ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsinredningen

Svarar på första inlägget.

min FFB med Tabbertinredning har luckor med massiva ramar och plywood i mitten.
övriig inredning av plywood, skivor i skåp av mycket lätt plywood.

Det dåliga är att mellanväggar har folie, tejpar man på detta åker folien med när man tar bort tejpen om man inte är försiktig.

Har fernissat om inredningen en gång, bytt någon luckstänkare, ganska br föt 19 år gammal bil.

Rutorna börjar få sprickor, går väl att köpa nya hoppas jag.

:music-icon: GOD JUL PÅ ER ALLA :music-icon:
önskar

Stig och Bertha
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsinredningen

Kom ihåg att ha gjort båtaptering (skott plåtar, etc) till Pelle Petterson Maxi xx och andra.
Vi använde vattenfast björkplywood med mahogi faner och mycket torrt i lack och färg.
Är det vad i kallar marinplywood ?

Jag vet inte, men på brädgården så finns det 3 kvalitéer

1. Industriplywood som används som boxar till transportburar mm oslipad
2. Industriplywood som man ser kvistar och vissa defekter
3. Marinplywood som har en perfekt yta och tål fukt.

Sedan vet jag att det finns en som är mörkt röd/Brun i färgen och är väldigt hård.
Har sett att man använder den till B.l.a bilsläp.

Den plywoodn som jag har använt är den 3e.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Husbilsinredningen

Inredningen är alltid ett problem, antingen det ena eller det andra!

Efter c:a 21 års vibrerande, skakande och hoppande så har jag
(under mina hittillsvarande 6 år som vårdare) nog bytt de flesta
inredningsträskruvarna mot maskingängade skruv-mutter-förband
och stora mellanbrickor.

"Dinetten" blev rejält tyst med den medicinen, när jag sedan delade
på "möbelfilttassar" och satte bakom alla luckors nedre hörn så slutade
salig Jimmy Krupa (världskänd jazztrummis!) att vända sig i sin grav.

Knepen är mina julklappar till er alla! :D
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen