• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsinbrott?

Buster55

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2025
Hej
Jag är ganska ny husbilsägare, c.a 2 år. Förra året körde vi i Europa som längst ner blev det Kroatien. Vi var förskonade av påhälsningar av tjuvar i bilen. Nu läser jag lite överallt om hur man skall skydda sig från inbrott. Min fråga blir är det reklam kampanj för stöldskydd eller är jag naiv? Jag förstår att det finns tjuvar men i vilken utsträckning.
Tacksam för lite mer kunskap om ämnet, snart lossar vi tamparna mot Europa igen:twitcy:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsinbrott?

Vi har under alla år vi varit ute, inte haft några problem där vi stått. Men vi undviker också ställen med dåligt rykte och står gärna där det finns andra människor.

Vi blandar friskt hur vi står. Fricampar, ställplatser och camping. Men gemensam nämnare är att man behöver inte ställa sig där det känns obekvämt. Typ "Rinkeby".

Utmanar man inte ödet så är det nog ingen större fara. Vi har även stått på Beatlesplatz på Reeperbahn och på festivaler utan problem. Förutom lite oväsen och ungdomar som kommer åt bilen när det är trångt är det ingen fara.

Jag känner mig mest obekväm när jag lämnar bilen vid något stort köpcentrum och ska gå och och handla, eller står ensam vid motorvägarnas rastplatser även om det aldrig hänt något.

Men det skadar inte med åtgärder som gör det obekvämt för tjuven. Larm, lappar att det finns larm, ett lyse som går igång om någon närmar sig m.m..

F

F.d. 30064

Guest

Vi har åkt sedan 2010 mest Tyskland o Frankrike o England, och enda stället jag känner lite oro över är efter de stora Svenska vägarna. Vi har dock en hund och ett säkerhetslås på bodelsdörren som går låsa inifrån samt små säkerhetslås på förar-o passagerar dörrarna. Övernattar på de stora Autohoferna både i Frankrike o Tyskland under transportsträckorna. Enda gången hunden väckt oss för ngn tagit i bildörren är på natten i Varberg när vi stod vid fästningen i väntan på morgonfärjan till Grenå., o en gång gick ngn lite väl nära bilen när vi stod efter E20 men vet ej om de tänkte göra ngt eller inte, avstod när de hörde Fritz inne i bilen.

// Sylvia

F

F.d. 53505

Guest

Hej vi har kört sedan 1986 först med husvagn i 25 år nu med hubil i ungern tjekien italien slovenien kroatsien har aldrig råkat ut för nåt.

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Trots, eller tack vare, att vi rest i Portugal, Spanien och Marocko har vi inte varit utsatta för inbrott men vi har dubbla lås och larm. Inte förränn i Södra Sanby i våras. På en parkering tillhörande ett villaområde försökte två ungdomar bryta sig in men vi bodde i bilen vilket dessa inte trodde och
dom sprang i väg ner mörkläggningsgardin åkte upp!

Lantvallen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023

Har sökt appen Mobil Life + men inte hittat den. Har den något annat namn?

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Appen heter Mobil life +. Försöker du hitta den på en ipad har jag för mig att du måste ändra till iphone appar. Kör själv android och där dyker den upp direkt.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Har rest i Europa med campingfordon i närmare 40 år(fricamping, ställ- och campingplatser) och har bara haft inbrott vid ett tillfälle, inne på en kroatisk campingplats klockan 09.00 då vi lämnat husbilen en kvart för ett morgondopp i havet. Larmet löste ut, men ingen av grannarna reagerade. Jo, de hörde larmet, men brydde sig inte om att titta varifrån det kom. De trodde och reagerade på samma sätt som jag troligen skulle ha gjort - trott att det gått på av misstag. Handen på hjärtat, hur många av oss är det som idag - på allvar - som reagerar fullt ut om vi hör ett larm starta i närheten?

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Vi reser också regelbundet i Europa och ofta då till Barcelona som alla varnar för. Detta då vår dotter bor där.
Men i dessa "ökända" trakter så tar vi in på en camping så vi kan lämna bilen hyfsat säkert. Och än så länge pepper peppar så har vi ännu inte drabbats.
Som alla andra säger Sunt förnuft + planera din körning så du slipper leta plats när tiden rinner ifrån dig.
Larm finns på vår bil men det har aldrig aktiverats av annat än våra egna misstag :)

F

F.d. 29925

Guest

Nog länge sedan "Svensson"reagerade på billarm, beroende på alla falsklarm. Förhoppningsvis blir ev. bovar avbrutna i sin verksamhet om larmet går.
Men med dagens teknik går det enkelt att få ett SMS om någon utlöser larmet. För nog borde ägaren vara tillräckligt angelägen om att kolla vad som pågår.

Buster55

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2025

Tack för alla svar om husbilsinbrott, jag tror jag har koll på hur jag skall göra i fortsättningen. Jag fortsätter att stanna vid platser som jag känner mig trygg vid. Snart drar vi från Götet mot Portugal.
Ha ett gött Husbils år
Mvh
Björn o Kristina

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Införskaffade idag ett rörelselarm på Aldi Spanien, att använda under natten när man sover. Detta för att förhoppningsvis vakna själv om någon tar sig in.
Pris, 12,99 euro.
Så här ser det ut. Med två fjärrkontroller och en signal på 105 db. 3 års garanti.
DSC_1141.JPG

Hälsn. Krister

Largu

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024

Har åkt husbil i hela Europa Höst och vår sedan 2006 och inte råkat ut för någonting! Följ sunt förnuft!
Var inte naiv! Tillfället gör tjuven! Stå inte där det är sunkit och inte där du är ensam eller belysningen är dålig! Ha inga stöldbegärliga saker framme och absolut inte synliga i hytten!Skaffa larm (skalskydd och rörelse skydd) Se till att anslå att du är larmad! Lås och larma även om du bara går en liten bit från bilen! Sannolikheten för att tjuvarna väljer ett lättare byte ökar då starkt!

Toppen