• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsinbrott i Tyskland.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsinbrott i Tyskland.

Vi har varit förskonade från detta i Sverige
God tur
Hälsningar
Gösta Janneby HBK 5081

Det är många turister som har blivit rånade i Sverige om dom övernattar vid rastställen.

Vi skulle aldrig övernattar vid en rastplats, varken i Sverige eller utomlands.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Är det verkligen många som bevisligen har blivit rånade längs vägarna i Sverige? jag har för mej att andelen höll sig på några promille? :confused:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Jag kommer osökt att tänka på tråden "Vad är det vi gett oss in på?" när jag läser här.

Visst är det otäckt och skrämmande med inbrott i bilen, men man måste ändå se det hela i perspektiv. Hur ofta händer det?
Vi har inga problem med att sova på rastplatser varken i Sverige eller Europa, har bara ett enkelt larm på bodelsdörren, som visat tidigare i tråden, ingen hund.

Vad jag vet, så är det lika enkelt att ta sig in i en husbil som står på en ställplats, eller en camping, som en som står på en parkering. Det är omgivningarna i sig som avgör hur lockande det är för tjuven. Och hans utsikter att hitta något han kan sälja, förståss.........

Vi tänker aldrig låta rädsla hindra oss från att parkera där vi vill om det i övrigt är tillåtet.

MvH
Karianne

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Det var tråkigt. Än värre tycker jag det är att folk skrattar åt att man vill vakna när något är på gång i eller utanför bilen. Den här lilla manicken kostar en hundring och installeras på 30 sekunder. Hade den väckt er den tråkiga natten?

Tack för tipset, var inne på Jula idag och köpte ett likadant och det är på plats nu.
Mvh Frank

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Alltid tråkigt när sådant händer, Jag pakerade i våras på en pakering i norra tyskland ca 500 m från autoban, vaknade mitt i natten av ett larm gick, snabbt tittade jag ut genom rutan och såg en bil med två män köra därifrån så det skrek i däcken. Jag vet inte vad de skulle och kommer aldrig att vara 100% säker vad de skulle göra. Det som "räddade" mig var en dörrklocka som jag köpt på Kjell & Co se tidigare länk här på forumet http://www.husbilsklubben.se/forums/t41955/
Jag åker själv ut nu den 17/9 med slutstation Turkiet och stannar minst 6 mån. I bilen har jag ett larm som satt i när jag köpte bilen, man kan röra sig i bodelen, men går du in i föraplatsen så går larmet, alla övriga dörra är larmad med magnetkontakter, grädde på moset blev dörrklockan den larma redan när personer befinner sig flera meter från bilen, så chansen att de skall "gasa" en är ganska liten, men för säkerhets skull så köpte jag på Clas Olsson ett "gaslarm" för ca 590.- så nu har jag både "hängseln och livrämm":twitcy:

Sov gott
Peter

F

F.d. 29862

Guest

Förlåt, men kan man verkligen kalla detta för ett RÅN??
Än en gång hade ni larmat?? TJUVAR undviker larm!! Stuvar ni inte undan eller gömmer begärliga grejor, typ plånbok under madrass..?
Speciellt om man envisas med att övernatta i anslutning till motorvägar.
Finns flera officiella och inofficiella ställplatser, parkeringar vid kyrkor, idrottsplatser mm
Har aldrig hört talas om vare sig stöld eller och absolut aldrig hört om rån på dylika platser. Har campat i Europa sedan 1973. Hittills fungerat bra.
Lars

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Kalla det inte för rån när det är ett inbrott.
Läs inlägg #4, där finns beskrivningen på rån och inbrott.
Tråkigt med inbrott men följ de erfarnas råd och undvik rastplatser utmed motorvägar.

Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Alltid tråkigt när sådant händer, Jag pakerade i våras på en pakering i norra tyskland ca 500 m från autoban, vaknade mitt i natten av ett larm gick, snabbt tittade jag ut genom rutan och såg en bil med två män köra därifrån så det skrek i däcken. Jag vet inte vad de skulle och kommer aldrig att vara 100% säker vad de skulle göra. Det som "räddade" mig var en dörrklocka som jag köpt på Kjell & Co se tidigare länk här på forumet http://www.husbilsklubben.se/forums/t41955/
Jag åker själv ut nu den 17/9 med slutstation Turkiet och stannar minst 6 mån. I bilen har jag ett larm som satt i när jag köpte bilen, man kan röra sig i bodelen, men går du in i föraplatsen så går larmet, alla övriga dörra är larmad med magnetkontakter, grädde på moset blev dörrklockan den larma redan när personer befinner sig flera meter från bilen, så chansen att de skall "gasa" en är ganska liten, men för säkerhets skull så köpte jag på Clas Olsson ett "gaslarm" för ca 590.- så nu har jag både "hängseln och livrämm":twitcy:

Sov gott
Peter

Det här larmet fungerar perfekt, fick vetskap om det i Norge när busungar sprang fram och dunkade på husbilarna, pling plonget fungerade varje gång dom kom fram till bodelsdörren där jag hade det riktat från taket och nedåt. (ringklockan inne i husbilen)Framdörrarna har jag gjort som så att jag bytt ut en bult mot en med ögla på båda sidorna sedan kopplat en plastat wire med spännlänk mitt i husbilen där jag spänner wiren så det inte går att öppna dörrarna, vet ej om det fungerar i verkligheten då ingen försökt trängt in i husbilen.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t22597/

Mvh Pelle 570

Senast ändrad:
F

F.d. 29801

Guest

Kalla det inte för rån när det är ett inbrott.
Läs inlägg #4, där finns beskrivningen på rån och inbrott.
Tråkigt med inbrott men följ de erfarnas råd och undvik rastplatser utmed motorvägar.

Hej!
När jag skulle skriva om ett Husbilsinbrott i Tyskland som vi varit utsatta för,
var jag i valet och kvalet, ja eller nej, skulle det vara till nytta för mina klubbmedlemmar.
Som alla vet, så berättade jag så utförligt som möjligt om det vi hade varit med om.
Kunde inte i min vildaste fantasi tro att några av mina klubbmedlemmar skulle
tillrättavisa mig om mitt ordval (rån) och val av övernattnings plats som jag var uselt
på läst om. Tack till er andra som hade en trevligare inställning till mitt inlägg.
Roland.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Ursäkta om du tog illa upp men det var inte ditt inlägg som jag avsåg.
Du har skrivit "Husbilsinbrott i Tyskland" som rubrik vilket är vad det handlar om även om du sedan skrivit rån i texten.
Skillnaden mellan rån och inbrott beskrivs i ett annat inlägg på ett riktigt sätt.
Det är dock en vanlig felskrivning i pressen att det inträffat ett husbilsrån när det handlar om ett inbrott i en husbil.

Jag och säkert många med mig är tacksamma för att ta del av både positiva och negativa händelser för vi lär alla av det. Sluta inte med att skriva om detta.

Än en gång, jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig av mitt inlägg det var inte min mening utan det jag skrivit ovan.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

För mig känns det som ett inbrott när jag inte är närvarande och ett rån när jag befinner mig i husbilen för hotbilden finns där då, vad hade hänt om dom varit i bilen när dom vaknade? ingen som vet! sen får andra tycka vad dom vill.
Tycker det var bra att Roland berättade så man får sig en tankeställare.

Mvh Pelle 570

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Roland & Lotta,
först vill jag bara beklaga att ni har blivit utsatta för inbrott i husbilen när ni låg och sov. Det måste ha varit en förfärlig upplevelse att vakna upp och upptäcka detta.

Stort TACK för att ni informerar oss andra om händelsen som utan tvekan ger besked om att vi alla måste vara uppmärksamma, försiktiga och försöka skydda oss så mycket som möjligt. En växande husbilsmarknad medför tyvärr också en växande marknad för inbrottstjuvarna

I husbilen krävs det självklart minst lika bra skydd som vi har här hemma där vi bl.a. har larm, bra lås, stiftade dörrar m.m.

Förutom billarmet CarGard med invändigt rörelselarm, larmade utvändiga luckor och dörrar så har vi kompletterat vår husbil med en GPS-modul som ringer upp min telefon och dessutom anger husbilens position. Rörelselarmet och skalskyddet kan vi koppla bort om vi vill kunna röra oss i hela husbilen på kvällen och natten.

Utöver Cargard-larmet så har vi det billiga och enkla dörrlarmet (se bild) på bodelsdörren. Bildelens båda dörrar är låsta på insidan med separata kraftiga lås (se bild) av märket HEO Safe.
V-backen :wink:

Bilagor

• 001.JPG
    001.JPG
    2,1 MB · Visningar: 1
  • 004.JPG
    004.JPG
    1,9 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

att spärra dörrlåsen rent mekaniskt är ju enkelt gjort,kan räcka med en sprint som är lätt att rycka bort om jag skulle behöva komma ut snabbt.Zum el.Bodyguard inom räckhåll är ju inte heller helt fel.Vill man väcka uppmärksamhet väljer man Walk Easy el.Feel Safe.Hade själv i många år TW 1000 men det är ju olagligt i Sverige så det rekomenderas inte.Vi måste dessvärre inse att det finns individer som vi måste skapa ett så bra skydd som möjligt åt.MEN statistiskt sett är risken för en trafikolycka större än att råka ut för inbrott.Åtminstone enl.en artikel i dagspressen från 2009.

F

F.d. 29862

Guest

De har INTE blivit rånade, möjligen utsatta för inbrott. Så vitt jag känner till har de inte burit sig rätt åt och/eller skyltat med kameror, plånböcker guldhalsband mm.
Undanstagslöst endast utländska turister...
Lars

Toppen