Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Får inte upp din ”zoomade bild” på min Ipad.Vart är vi på väg, känns frågan bekant?
Börsen tuffar på uppåt. Tänkte vi skulle titta på läget sett ur mitt Livbojs perspektiv.
Först tittar vi på en helhetsbild sett ur ett veckomönster.
Visa bilaga 220090
Sedan kikar vi på en zoomad bild.
Visa bilaga 220092
Vad drar jag för slutsatser kring dessa bilder?
Jag är fortsatt positiv till börsen som helhet när vi har detta utseende. Tittar vi på var vi är idag och kastar blicken lite till vänster i diagrammet kan vi se att vi har en tidigare topp som vi idag slår runt. Rent generellt kan sägas det kan kännas lite trögt här runt ikring då det är brukligt med lite tveksamheter runt tidigare toppar.
Men så länge inga viktiga stödnivåer punkteras är det positiv syn på börsen idag, i morgon är en annan dag men då är börsen stängd. Sammanfattningsvis har vi en positiv syn åtminstone tills fredag, skämt åsido. Detta diagram visar i nuläget att vi med all sannolikhet kommer nå nya ATH vare sig vi vill eller ej. Enligt mitt sätt att tolka dagsläget, tills motsatsen är bevisad.
Lycka till.
Funkar faktiskt på alla mina enheter. Du får ge dig till tåls tills du kan öppna i datorn. Eller så kör vi:Får inte upp din ”zoomade bild” på min Ipad.
Kjell
Tack! Nu funkar det. Kanske bara var lite tid som behövdes.Funkar faktiskt på alla mina enheter. Du får ge dig till tåls tills du kan öppna i datorn. Eller så kör vi:
1. Har du provat att starta om?
2. Är du inne på rätt sida och klickat på rätt länk?
3. Funkar det fortfarande inte, tyvärr då kan jag inte hjälpa dig. Kanske skulle köpa nytt eller gå en kurs.
Ungefär så kan det låta och ibland mycket värre när man behöver hjälp.
Hälsar
Christer
När det gäller börsen så måste man ge det lite mer tid..Tack! Nu funkar det. Kanske bara var lite tid som behövdes.
Kjell
Bara för att kolla om jag förstått/inte förstått. Om MA200 är större än EMA200 så har kursen varit fallande på slutet och tvärt om.Tack!
I grund och botten var inte HusbilsFondens innehav tänkt att ligga till grund för era investeringar. Utan det skulle spegla vad man själv kan sätta ihop med de tankar & teorier som jag framförde i tidigare avslutad tråd. Men självklart kul för dem som lyckades, mindre kul för dem som kanske slumpade fram att de skulle satsa på 4 aktier och lyckades med konststycket att bara plocka förlorarna.
De fyra största besvikelserna blev Stillfront, Eolus Vind, Lime Technologies och Sinch. Jag tänkte vi skulle titta närmare på vad Ingbe är inne på.
Nämligen att bli av med förlorarna på ett tidigt stadium. Kjell1351 har också en poäng här, fonden blir då också lite mera aktiv och sannolikt hade resultatet lyfts ytterliggare. Allt detta genom att ta bort de som underpresterar på ett tidigt stadium. Självklart skulle de vara välkomna in igen när de visar styrka. Det finns säkert lika många sätt som vad det finns investerare. Jag tänkte här visa på 2 sätt som skulle kunna vara aktuella.
Av alla innehaven bortsett från två fonder som inte finns med i mitt aktieprogram, då de inte finns representerade på PPM:s plattform. Dessa är BGF Next Generation och MS INVF US Growt. De återstående 18 har jag valt att skapa ett Index av, detta kan göras då alla har lika vikt i sitt förhållande till varandra. Tittar vi bilden så är Index den svarta linjen. Här syns klart och tydligt när dessa 4 sämst presterade skulle lyfts ur.
Det visade sig att när innehav presterade 12% eller sämre mot index så skulle de helt sonika sålts. Visar ju också med klar tydlighet att kurserna blev klart lägre när vi summerade börsåret 2021.
Visa bilaga 220043
Det andra sättet kan vara att använda sig av glidande medelvärden, s.k moving averages.
Då blir Kungen av dem alla MA200 och EMA200 våra vägledare. MA200 är ett glidande 200 dagars medelvärde. Och EMA200 är detsmma fast med lite annorlunda beräkningar, fäster större vikt vid de senaste kurserna, exponentiellt glidande medelvärde.
Allt detta finns ypperligt beskrivits på nätet för de som vill fördjupa sig mera. Men visst det måste finnas tid och intresse för detta för oftast är det inte gjort i en "hannavändning". Som sagt dett finns många sätt. Det gäller att göra sig av med förlorarna fortare än en avlöning .
Igår satte jag ihop en bevakningslista för 2022 års aktier som kan bli aktuella för en ev. fondsammansättning., fyrtio till antalet. Och då finns inte den aktie med som jag skulle valt om jag bara skulle ha en aktie. Tar jag kanske vid ett senare tillfälle. Det är fritt fram för spekulationer tills dess.
Lycka Till.
Visa bilaga 220044
kanske ett alternativ Terminal | Börsdata ?När det gäller börsen så måste man ge det lite mer tid..
Christer, vet du något bra program som man kan leka i och som inte kostar en förmögenhet varje månad?
Tycker 1000kr i månaden för Avanza Infront är för dyrt för det lilla jag behöver använda programmet. Har inte ens känt mig redo för gratisversionen på 14 dagar, känner att jag vill spara testversionen tills jag verkligen är redo att betala så mycket varje månad.
Hej!När det gäller börsen så måste man ge det lite mer tid..
Christer, vet du något bra program som man kan leka i och som inte kostar en förmögenhet varje månad?
Tycker 1000kr i månaden för Avanza Infront är för dyrt för det lilla jag behöver använda programmet. Har inte ens känt mig redo för gratisversionen på 14 dagar, känner att jag vill spara testversionen tills jag verkligen är redo att betala så mycket varje månad.
Kjell!Bara för att kolla om jag förstått/inte förstått. Om MA200 är större än EMA200 så har kursen varit fallande på slutet och tvärt om.
Kjell
Tack! Kanske dags att läsa på lite om teknisk analys.Kjell!
Ja så kan man uttrycka sig. Men fallande låter alltid lite drastiskt i mina öron när kurserna fortvarande ligger över eller slår runt sina medelvärden, men visst du har rätt det har gått ner en del från toppen annars hade det inte sett ut som det gör.
Att vända på MA/EMA tar lite tid ungefär som en tanks. Men det speglar Primärtrenden. Många använder idag sig av speciellt MA200 för positionering. Över=fullinvesterad. Under=Går ur marknaden. Gäller då inte bara index utan även i högsta grad aktier. Lite av köp styrka, sälj svaghet.
Bifogar en bild på OMXS30 med barchart där varje stapel motsvarar en dags handel. Där ser du ATH nivåer på index. EMA på 2262,72 MA200 på 2303,75. Således en bra bit under men kursen ändå uppe på alla tiders högsta. Den bild från min Livboj som du förut tittade på var en så kallad close line. Tar bara hänsyn till stängningskurserna.
Visa bilaga 220113
När man ser senaste tidens utveckling för detta index så ligger det faktisk i sakens natur att rekyl ligger om hörnet. Lite av en parabolisk uppgång. Brukar säga några dagar till med samma uppgångsfrenesi och vi går bak i tiden. Som alla vet är ju detta inte möjligt. Min Livboj är sammansatt av en rad olika parametrar som jag oftast navigerar efter. Den speglar hälsotillståndet på börserna i världen, såsom den visade kan jag inte vara annat än positiv till helheten.
Hoppas det hjälpte lite i dina funderingar.
Lycka Till.