• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsfolket

Mats Svensson

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsfolket

Hej, om man nu fokuserar på avståndet mellan fordon och vill campa finns det fantastiska campingar runt om i hela Europa och här i Sverige där det finns både vakter som anvisar plats och väl tilltagna tomter att parkera på.
På parkeringar och ställplatser håller man sig i rutorna och får vara nöjd med den plats som finns.
Vad det gäller brandrisker så finns nog de flesta utanför våra bilar såsom gas och kolgrillar där borde vi lägga vår energi på att förebygga med brandfiltar och släckare i stället för avståndet mellan fordonet, sunt förnuft måste gälla och varför inte prata med varandra.
Tänk om camping organisationerna började överföra sina avståndsregler till båtarna i gästhamnarna så fick 60% av båtarna lämna sina platser.
Det är fantastiskt roligt att stå med bilen i en gästhamn fin vy fina toaletter mm.
Båtarna ligger sida vid sida, medan husbilar ska lämna minst 3meter mellan bilarna för brandriskens skull! vem har kommit på detta? det kan nog inte vara en brandingenjör utan någon med annat i kikaren.

hoppas det inte blev för långdraget
Hälsningar mats

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

du får göra som jag ! jag brukar tala om att jag har problem med gasolen o att bilen nästan fattade eld natten innan så de får stå där på egen risk ! då brukar jag som regel få mer än 4 met ! o hjälper inte det tar jag fram grillen o då brukar det gå fort för häller på en jävla massa tändvätska ! :D

Det var nog det dummaste jag läst på detta forum.
HaDe Hasse

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

image.jpg
Vi står på Färjestadens HB-parkering på Öland och här är jätteavstånd fast det är en parkering. Flera HB har åkt förbi men inte fått plats. Här kan ju stå 50% fler husbilar utan vidare om mellanrummet minskas till 2 meter. Tycker synd om alla som kommit och kollat efter plats att stå på. Flera har ställt sig tätt på vanliga parkeringen i stället. Sen får väl inte alla som vill stå här plats ändå alla nätter men ca 20 HB till hade fått plats. Stod på Böda hamn ställplats 2 nätter och blev ombedd av hamnkaptenen att köra fram 2 meter så flera fick plats. Svarade att det står att det ska vara 4 meter mellan bilarna. Fick svaret: bredvid ja. Till bilen framför eller bakom behöver det inte vara något avstånd.
Hur tänker man då? Har nästan aldrig sett att avstånden på campingar mellan brandfarliga saker varit 4 meter. Möjligen mellan vagnarna/husbilarna men sedan är det förtält, bilar och ibland även vanliga tält på platserna.

Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Det ärväl inget större problem är där fullt så är där där kanske ledigt på nästa ställplatts det pratas mycket om fri heten med husbil, då är det väl inget problem där är väl hjul på bilen eller hur.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Ribes ställplats (Danmark) nu när vi var på väg hem för en vecka sedan. Trångt, ja men rutorna är målade så här.
Bild genom vår vindruta.

Varför tränga sig emellan det är väl inte den enda ställplatsen på jorden visserligen är Danmark tätt befolkat, men jag tror inte dom bor så tätt ändå

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Det Danmark har gott om är campingar, där är alla som vill campa välkomna. Vi övriga som bara letar efter plats att övernatta på har betydligt svårare att hitta ställplats när behovet tränger på. Danmark saknar för övrigt allemansrätt och det är inte tillåtet att övernatta i bil eller tält på parkeringsplatser, privat mark eller stränder där det inte uttryckligen ges tillstånd.

Åbenrå nedan som det brukar se ut:

Bilagor

• iPhone 4S 129.JPG
    iPhone 4S 129.JPG
    2,5 MB · Visningar: 7
F

F.d. 55374

Guest

Snart är vi väl ensamma som använder vår bil som ett fritids/campingfordon.
Svårt att förstå att så många tycker att ett bra husbilsliv, det är att stå så
så många det går på samma ställe.

Tommy R

R

Rolfevert

Guest

Mycket bra!
Delar Er uppfattning. Campade ganska mycket förr, främst på 60-talet. Har dock aldrig lärt mig förstå tjusningen med tränga ihop sig så mycket man kan på en begränsad yta. Flertalet av dom som gärna gör så strävar med stor sannolikhet precis som andra svenskar att försöka skaffa sig så stort svängrum som möjligt hemma!
Rolf

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Håller med er, vi asociala campare passar bäst i skogen på ett kalhygge i ensamheten och de sociala åker främst till camping eller ställplats för att umgås. Jag skulle aldrig kräva av en granne att han ska vara som jag.
/gert

I

Iveco 35

Guest

Tror nog att det är räddningstjänsten som har rekomenderat avstånden vid köpstaden i Färjestaden.
Olle.

Toppen