• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsfolket

Bengt Uvéus

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
7035
Medlemskap
2026
Har denna sommar som varit regnig och så varit ute trots allt och åkt mycket med vår husbil.
Vad jag då lagt märke till är att det blir mindre och mindre campingfolk som är ute, det har blivit mycket mer statusfolk som inte vet hur man uppför sig bland sina camping vänner, som de snart inte har som vänner längre de kommer in på ställplatser och bara ställer sig hur som helst tar inte hänsyn till avstånd utan kan ställa sig en halvmeter sidan om varandra råkade skälva ut för det ett par gånger nu under semestern och när man påtalade för de att de stod för nära så fick man höra att det hade ingen betydelse på ställplatser
och till och med var det de som tyckte att då kunde jag åka där i från om jag inte ville stå så nära det var till och med en som stannade så nära mig att jag inte kunde öppna dörren fult och det blev bara ett svar att han hade det lika dant på sin sida men att de hade kört in i mellan mig och en annan husbil tyckte de inte var något konstigt
Väldigt tråkigt att det blivit så här vi husbilsfolk som alltid varit hänsynsfulla mot varandra och visat på god hänsyn mot andra att det nu kommit in som jag kallar det statusjägare bland husbilsfolket som tycker bara för att det har en stor fin husbil så kan de göra som de vill

Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsfolket

Jag tycker det är åthel.... när någon kommer närmare än 3 meter.

Tommy R

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är likadant söder om Sverige. Därför ställer sig många med ett avstånd på c:a 2,5 meter till närmaste husbil för att inte någon ska kunna tränga sig emellan. I Spanien blev jag uppmanad av min husbilsgranne en gång att ställa mig lite närmare honom just för att ingen skulle få möjlighet att köra in mellan oss.

Jappe

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Jag blir glad när jag upptäcker att ytterligare i vår skara får plats, och jag är helt oförstående till trängselproblemet ni upplever. Passa på och få nya vänner när möjligheterna dyker upp.
Var glada husbils vänner, det förgyller husbils åkandet, gnällspikar kan stanna hemma.
/gert

F

F.d. 55256

Guest

Efter 15 år och ca 13000 mll i Sverige, Tyskland, Österrike, Italien, Frankrike, Kroatien, Bosnien, Norge, Belgien, (väldigt få dagar i Sverige) har vi stått ute i spenaten mesta tiden. Senare år 5 veckor i sträck på camping på Sicilien och 6 veckor i Kroatien. Tidigare några strödagar här och där på camping, i Tyskland oftast på ställplatser. Under dessa resor har vi stått ensamma nånstans, trängts med andra i allsköns gemyt. Har aldrig sett en brand, aldrig haft något inbrott, enda gången vi haft problem var när vi tvingades byta generator i Österrike ( tog bara 5 tim att få fram generator och byta). Har vi bara haft tur eller har vi tänkt till var vi sover? Kanske en kombination? Vad jag menar med detta, är att se positivt på husbilslivet, se möjligheterna var glad för att nån vill dela plats med dig, ta fram en öl och säg välkommen, få en ny vän. Risken att råka ut för inbrott, brand eller olycka är troligen större hemma i bostaden, resor till/från jobbet, halkiga trottoarer, istappar från taken. Var fatalist, ta smällen när den kommer, om den kommer. Ta inte ut alla faror i förväg, för det mesta/flesta går det faktiskt bra.
Ove.G

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Nu blev jag överraskad, jag väntade mig ett påhopp efter mitt inlägg.
Kompisen
gert

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

4 meter hjälper inte mycket om det börjar brinna.
Det är alldeles för lite. Strålningsvärmen kommer ändå att förstöra bilarna bredvid.
Så alternativet är att alla har varsinn campingplats till förfogande.:rolleyes:

Precis som påtalats ovan, är säkerhetsavståndet på en gasolflaska flera hundra meter.

Så om det är två eller fyra meter mellan bilarna spelar mindre roll, som jag ser det.
Dock är det ju alltid trevlig med lite svängrum så att man får plats med stolar, om det tillåts på platsen.

Själv har jag större problem med husbilsåkare som beter otrevligt mot utländska husbilsturister.
Var med om en situation på Öland förra året, sent på kvällen, då en Tysk barnfamilj anlände och ställde sig lite tätt mellan två bilar, (alltså under 4 meter emellan, men ändå gott om plats för utevistelse för samtliga, inga utav dom närmaste bilarna hade dörrarna åt det hållet) varpå boende i en annan husbil, parkerad en bra bit ifrån, öppnar sitt fönster och vrålar "GO AWAY!"
Mamman i den anlända husbilen var förtvivlad, dom hade kört hela dagen och barnen var så hungriga. Men jag lyckades få dom att förstå att dom inte skulle få någon trevlig vistelse på den platsen, utan rekommenderade en annan, lite längre bort.
Inte är det väl så vi vill bli bemötta av våra husbilsgrannar???

MvH
Karianne

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är för mig en gåta hur man kan tro att det skall finnas platser där det är 4,5 meter mellan husbilarna. Möjligen på oorganiserade platser som utbuktningen på grusvägen i skogen eller det stora skjutfältet mellan övningarna. När jag passerar de båda campingarna på vägen mellan hemmet och jobbet har jag aldrig sett några husbilar eller -vagnar som stått så glest. Mellanrummet skulle alltså vara två husbilsbredder!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg har mer tro på den avstanden som norske myndigheter anbefaler 3m åpent rom eller 4 med pbil parkering! 3 m gir selv franske husbiler litt angst for egen bilside - godt sentrert om lag 30 cm på hver side.

Den gamle bbilparkeringen i Bergen var merket med en 3m bås og 2,5m sperrefelt for hver husbil. Helt suveren løsning når en er i et bysentrum.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Det är väl inget att skryta med hur nära man kan få stå. Strålningsvärmen från en brand är 4 gånger högre vid 2 meter istället för 4, 16 gånger högre vid 1 meter. 300 meter gäller vid risk för explosion av gasol flaska.

Johan K.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det är för mig en gåta hur man kan tro att det skall finnas platser där det är 4,5 meter mellan husbilarna. Möjligen på oorganiserade platser som utbuktningen på grusvägen i skogen eller det stora skjutfältet mellan övningarna. När jag passerar de båda campingarna på vägen mellan hemmet och jobbet har jag aldrig sett några husbilar eller -vagnar som stått så glest. Mellanrummet skulle alltså vara två husbilsbredder!

Är det husvagnar utnyttjar dom dessutom det lediga utrymmet till att parkera sin bil.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Ribes ställplats (Danmark) nu när vi var på väg hem för en vecka sedan. Trångt, ja men rutorna är målade så här.
Bild genom vår vindruta.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    997,7 KB · Visningar: 5

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

du får göra som jag ! jag brukar tala om att jag har problem med gasolen o att bilen nästan fattade eld natten innan så de får stå där på egen risk ! då brukar jag som regel få mer än 4 met ! o hjälper inte det tar jag fram grillen o då brukar det gå fort för häller på en jävla massa tändvätska ! :D

Toppen