• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsfolk och dansmusik

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbilsfolk och dansmusik

Folkdans är det något som är mer UTE!!!
Hälsinge Hambo är nedlagd och snart är det väl lika med folkdansen.

Har varit med om att lägga ner 2 folkdanslag i Halland och spelar ibland till ett 3:dje.
I min gamla hemkommun i Stockholm lever ett flertal folkdansföreningar en tynande tillvaro,
nej fram för LINDY HOP då blir det lite drag.

Ungdomar lyser med sin frånvaro om de inte är tvingade av någon förälder.
Men det kanske passar i HBK om man tänker på som jag tror att snittåldern är rätt hög i klubben.

Kjelle

Folkmusik tycker jag väldigt mycket om, men då ska det vara mest fiol, och många fioler. Vi lyssnar mer än gärna på Orsa spelmän t.e.x. Mina två barn 7 o 9 år, kan spela flera stycken, som t.ex. Horgalåten, Gärdeby gånglåt m.fl., men då är det på piano.
Jag tycker att det är viktigt att barnen får lyssna på musik som funnits i generationer och som hör till den genuina svenska landsbygdens tradition. Och de gillar faktiskt musiken!
Vi lyssnar på det mesta, allt från klassisk musik till hårdrock, pop, 60-70 -tal och en och annan gammal svensktoppslåt från 70-talet, dock har vi svårt för just den där speciella dansbandsmusiken....:rolleyes:

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hm... en del av er kanske inte vet att många dansband idag spelar modern musik.
Bugga gör man till musik som har fyra takter, går med andra ord att dansa till allt i princip.

F

F.d. 55396

Guest

Prova och bugga till schottis det är ett fantastiskt bra tempo för nybörjare.

Kjelle

F

F.d. 55557

Guest

Nu pysslar jag ju mest med hårdrock/bluesrock, men det skulle vara kul att åka till dansbandsveckan i Malung nån gång! :)

Då ses vi i Malung vecka 29 :yes:

Vi var där för första gången i sommar,vilken dansfest!!!

Toppen