• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsfolk och dansmusik

D

Deleted member 11118

Guest
Varför förknippas ofta husbilsåkare med att gilla dansband och mer än gärna dansar. Själv dansar jag nästan aldrig, men kan lyssna på musiken. Men är jag på en träff eller på en camping där det spelas upp dansmusik, känner jag mej vilsen och ibland tvungen att dansa.

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsfolk och dansmusik

Av egen erfarenhet ....

Gillar man att dansa är husbilen väldigt praktiskt för att ta sig runt till olika dansarrangemang. När danskvällen är slut behöver man inte sätta sig i en, åtminstone stor del av året, kall personbil och köra en eller flera timmar mitt i natten för att ta sig hem .... man går istället ut till en varm o behaglig husbil och lägger sig.

Det blir dessutom alltid en massa trevligt umgänge med likasinnade .....

Därför är det nog ofta så att "dansfolk" blir husbilsåkare ... men därmed inte nödvändigtvis så att "husbilsfolk" blir dansare ... :)

//Janne (för tillfället utanför Folkets Park i Lidköping)

F

F.d. 55557

Guest

Hej

Vi dansar gärna och ofta men har inte sett någon större tillströmning av husbilsfolk.

Har ganska ofta skrivit några inlägg i "dit åker vi".

Vi tycker det är kul att träffas på en grill o danskväll.

F

F.d. 24369

Guest

Kanske dax för klubben att anordna en danskurs för dans intresserade. Kan ju bli en kul grej att umgås kring och att åka på danstillställningar tillsammans. Både dans och trevligt sällskap ihop med andra klubbmedlemmar :spinny:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det har arrangerats ett flertal buggkurser i HBK. Vi har faktiskt ett par riktiga buggproffs i klubben som gärna lär ut. Emma o Lasse. (Alltså TeknikEmma o TeknikLasse)

Sen vet jag inte om jag tidigare har hört att husbilsfolk skulle gilla dansband mer än folk i allmänhet. Personligen är jag inte så förtjust i att lyssna på dansbandsmusik, men gillar skarpt att dansa! :)

:-/<rister

F

F.d. 30092

Guest

Kan inte dansa men gillar dansmusik. Tycker det ser trevligt ut att bugga. Skulle gärna lära mig men det är nog försent. :msn_note:

D

Deleted member 11118

Guest

Om man är på samma träff som Kenth någon gång kanske han bjuder upp.:twitcy::twitcy::twitcy:

F

F.d. 25288

Guest

Vi åker på dans överallt i Götaland framför allt kultis och gammaldans men även spelmansstämmor men ser inte någon större till strömning av husbilar.

F

F.d. 55557

Guest

Kan inte dansa men gillar dansmusik. Tycker det ser trevligt ut att bugga. Skulle gärna lära mig men det är nog försent. :msn_note:

Det är ALDRIG försent,bara hoppa på en nybörjar kurs så skall du få se hur himla kul det är med dans.Vi går just nu kurs i nya sättet att dansa foxtrot och där är väldig blandad ålder 20 till över 70 år,det är även så på buggkursen.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Varför förknippas ofta husbilsåkare med att gilla dansband och mer än gärna dansar. Själv dansar jag nästan aldrig, men kan lyssna på musiken. Men är jag på en träff eller på en camping där det spelas upp dansmusik, känner jag mej vilsen och ibland tvungen att dansa.

Bevare mig väl för dansmusik....:wub:....tur det finns annat att lyssna på....

F

F.d. 55396

Guest

På tal om bugg/ lindy hop åk till Herräng i Roslagen i Juli då kommer folk från hela världen och dansar lindy hop i flera veckor där kan man tala om proffs.
Där går det fort till än fantastisk Swing musik,
dansmusik är ju halvsovande. Tacka vet jag lindy hop!

Det vore något för HBK:s medlemmar som gillat dans med fart

Danslägret startade 1982Strax norr om Hallstavik öppnar Herräng Dance Camp i juli. Lägret pågår till augusti med cirka 700 dansare per vecka på lektioner. Därtill kommer hangarounds som främst löser kvällsbiljetter (150 – 200 kronor beroende på om jazzband spelar). De flesta besökarna är från Europa men nästan hela världen – är representerad.
Danslägret startades 1982 av Swedish swing society. Sedan 1989 är Herräng lindyhopparnas sommarhuvudstad
Under 90-talet gick lindy hop från att betraktas som töntigt till att bli supertrendigt i särskilt USA, samtidigt blev de utländska gästerna i Herräng långt fler än svenskarna. Nu är lindy hop viktigare som social nöjesdans än som tävlingsdans.

Kjelle
.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Nu pysslar jag ju mest med hårdrock/bluesrock, men det skulle vara kul att åka till dansbandsveckan i Malung nån gång! :)

H

hianders

Guest

Dansmusik i alla former är väl härligt!!! Man sitter ju och stampar takten hela tiden när man lyssnar på sådant i hb. Vi har flera CD med bra dansbandsmusik.

Vi är ju folkdansare (kanska ska man säga f d) och lyssnar gärna på folk- och gammeldansmusik. Tänk dig att mysa runt dansgolvet i en snoa eller dra runt i en härlig hambo! Dock är det ju knappast tillämpligt i hb men annars .....

fru hianders/Inger

F

F.d. 55396

Guest

Folkdans är det något som är mer UTE!!!
Hälsinge Hambo är nedlagd och snart är det väl lika med folkdansen.

Har varit med om att lägga ner 2 folkdanslag i Halland och spelar ibland till ett 3:dje.
I min gamla hemkommun i Stockholm lever ett flertal folkdansföreningar en tynande tillvaro,
nej fram för LINDY HOP då blir det lite drag.

Ungdomar lyser med sin frånvaro om de inte är tvingade av någon förälder.
Men det kanske passar i HBK om man tänker på som jag tror att snittåldern är rätt hög i klubben.

Kjelle

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Dansmusik i alla former är väl härligt!!! Man sitter ju och stampar takten hela tiden när man lyssnar på sådant i hb. Vi har flera CD med bra dansbandsmusik.

Vi är ju folkdansare (kanska ska man säga f d) och lyssnar gärna på folk- och gammeldansmusik. Tänk dig att mysa runt dansgolvet i en snoa eller dra runt i en härlig hambo! Dock är det ju knappast tillämpligt i hb men annars .....

fru hianders/Inger

Min sambo blev inte dansare bara för att vi hade husbil, men jag älskade att dansa. Både gammalt och modernt.

Ja hianders en fin snoa är underbart.....

framsidan

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Dans är ett fantastiskt bra sätt att få motion på, att det sedan är roligt är ju inte så dumt.
Stöter ofta på folk som säger något negativt men när de vågat prova då blir det nästan alltid helt förbluffade hur skoj det kan vara.
Emma o jag har länge lovat en fortsattningskurs i bugg... tjata lite på oss så blir det nog av haha.. :p:

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Du kan vara helt lugn .... det är aldrig försent!! Vi har folk i alla åldrar på kurserna hos oss och alla har lärt sig hittills ..

//Janne

Toppen