• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsfirmor!

barene

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2025
Nu är vi lite konfunderade eftersom vi blev lovade vår bil den 15 maj 2008...
Tyvärr fick vi den inte då och blev lovade till midsommar men ack nej inte då heller!
Idag fick vi reda på att Husbilen.com i Mellerud (där vi köpt våt bil) har svårt att hålla avtalde tider mm. Är det fler som råkat ut för samma problem!

Barbro o Ingemar

F

F.d. 25038

Guest
Sv: Husbilsfirmor!

Hej de e nog inte bara där det är problem (klen tröst) det verkar som om alla
mer eller mindre fått vänta på sina bilar i år?!Verkar som om alla husbilsförsäljare lider av växtvärk,köpte själv min bil där men de va förra vintern dom affärade nog lite mindre då. Lycka till
ps va e de för bil du köpt?

Bodekull

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2025

Hej Barbro o Ingemar
Det finns många husbilsfirmor som har bilar i lager. Ring runt och kolla om det finns samma
husbil som ni beställt.
Jag tror att Ni har rätt att annulera ett kontrakt där inte säljaren håller sitt avtal.
Lycka till

barene

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2025

Hej!
Vi har beställt en LMC 708 -08. Samt att vi har viktat upp den samt en extra garagedörr och extra tjocka dynor.. Den finns i Mellerud men tyvärr har inte pappren kommit ännu!
Barbro o Ingemar

Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest

Hej igen då e de bara å göra som jag gjorde ring,ring och ring
å fråga hur de går kanske ett litet besök skulle nog inte skada,lycka till

kanske några mail också

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50042

Guest

Som jag sagt tidigare i detta forum så verkar det som att ingen husbilsfirma har sålt någon bil tidigare! Vi beställde vår bil i november 2007 och var lovad att bilen skulle levereras månadsskiftet maj juni 2008, vi har ännu inte sett skymten av bilen, jo skymten har vi sett nu sägs det att den skall levereras 2 juli-f-n trot

F

F.d. 3581

Guest

Det skulle vara intressant att köra en gallup bland medlemmarna för att få statistik på hur många som fått leverans;

1. För tidigt
2. I tid enligt avtal
3. Försenad

ds

I

Iveco 35

Guest

Hej Hundvakten! 2. Weidars husbilar Kalmar. Mvh. OLLE.

F

F.d. 58556

Guest

Hej

Samma här. Vi fick våran husbil i tid, från Weidars i Kalmar.
Men det krävdes en hel del tjat........

Dock skall påpekas att det sällan är förhadlarens fel om bilarna kommer sent, det beror snarare på fabriken och samordning av transporter.

MVH
Karianne

F

F.d. 3581

Guest

Jomenvisst, är det fabrikens och kanske andra faktorer utanför handlarens kontroll...

Men å andra sidan tror jag att handlarna vet om att man ofta lovar för mycket, avseende leveranstid.

Det borde finnas en klausul i kontrakten som ger köparen ekonomisk kompensation för leveransförsening.

DS

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Ska vi göra en omröstning?
Jag kan lägga in frågan och svarsalternativen men tar gärna emot synpunkter...
Lägger in omröstningen sent i kväll om det finns intresse.

Hälsningar
Knausen

Hur upplever Du sammantaget husbilsfirmorna när det gäller husbilsförsäljning och serviceåtagande på ny eller begagnad husbil?

Allt har fungerat mycket bra.

Bra, men några få små undantag.

Varken bra eller dåligt.

Klandervärt.

Bedrövligt.

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Knausen

Personligen tycker jag det är mycket intressant......att känna av våra husbilskompisar uppfattningar om leverantörerna.

Mvh
Dag

F

F.d. 25038

Guest

De som kan hända vid en sån "betygsättning"är väl att även husbilshandlare kan ha dåliga dagar många kan ju uppfatta en specifik handlare så olika
handlar ju faktist lite om personkemin också men rena bondfångeriet skall
givetvis ventileras så tycker jag?!

ps från en som importerat själv och får stå med mössan i vacker hand.

Harehn

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2025

Hej, vi beställde vår nya Hymer på Hymercenter i Örebro i februari -08. Blev lovad leverans vecka 23-24 och fick bilen levererad redan vecka 22!. Har nu påtalat ett par små garantiåtaganden och fått tid för detta den 3 juli. Så lång så ser allting väldigt bra ut.

barene

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2025

De som kan hända vid en sån "betygsättning"är väl att även husbilshandlare kan ha dåliga dagar många kan ju uppfatta en specifik handlare så olika
handlar ju faktist lite om personkemin också men rena bondfångeriet skall
givetvis ventileras så tycker jag?!

ps från en som importerat själv och får stå med mössan i vacker hand.

Vi håller faktiskt med! Idag har vi varit i Mellerud hos Anders och vår bil står där i väntan på att alla papper skall bli klara och att den blir inregistrerad!
Anders gör verkligen så gott han kan det är från fabriken bilen blivit försenad!
Barbro o Ingemar

Senast ändrad:

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2026

Det er ikke noe bedre i Norge!

Vår nye Dethleffs skulle produseres i uke 17. Det ble så utsatt til uke 22. Bilen ble produsert da og fraktet til Kiel på lastebil. Men i Kiel det er kaos og enorme køer på kaien for å få husbiler og campingvogner over med Kiel-ferga til Oslo.

Det er også lange ventetider på å få time for å få registrert biler. Heldigvis finnes det "snarveier" som min forhandler utnytter! For nå vet jeg at bilen endelig er i Oslo og at det blir levering etter registreringsvisning onsdag 2. juli.

Men antagelig blir det en jomfrutur allerede til helga på midlertidige prøveskilt...

Gjett om Iren og jeg gleder oss!

mvh magne

F

F.d. 4754

Guest

Hej, Knausen

Personligen tycker jag det är mycket intressant......att känna av våra husbilskompisar uppfattningar om leverantörerna.

Mvh
Dag
Hej.

Det verkar bara vara Du och jag som är intresserad av denna fråga. Jag trodde det skulle vara ett stort intresse men det passar kanske att göra omröstningen vid något annat tillfälle...

Personligen är jag ganska nöjd med hur mitt bilköp och garantier har skötts.

Jag ser ett problem med att bil och bodel inte är mer ihopknytna, men detta hoppas jag företagen lär sig hantera på ett bra sätt.

Det verkar också råda lite underbemanning hos verkstäderna som reparerar och servar bodelen. Husbilsmarknaden har ju exploderat och man får hoppas att det så småningom blir en balans utan för långa väntetider. Det är nog inte lätt att hitta kunniga reparatörer...

/Knausen

F

F.d. 24290

Guest

Hej.

Det verkar bara vara Du och jag som är intresserad av denna fråga. Jag trodde det skulle vara ett stort intresse men det passar kanske att göra omröstningen vid något annat tillfälle...

Personligen är jag ganska nöjd med hur mitt bilköp och garantier har skötts.

Jag ser ett problem med att bil och bodel inte är mer ihopknytna, men detta hoppas jag företagen lär sig hantera på ett bra sätt.

Det verkar också råda lite underbemanning hos verkstäderna som reparerar och servar bodelen. Husbilsmarknaden har ju exploderat och man får hoppas att det så småningom blir en balans utan för långa väntetider. Det är nog inte lätt att hitta kunniga reparatörer...

/Knausen

Hej,

För mig som ny medlen så hade det vart av största intresse, jag anser att ett forum delvis är till för nybörjare att hämta in information så att exempelvis valet av en ny husbil blir lättare! Jag har med fördel använt mig av exempelvis sporthoj.com innan jag köpte motorcykeln och poolforum innan vi skaffade vår pool. Här inne verkar det dock vara mer sparsamt med just omdömen om handlare vilket i många andra forum finns till överflöd.

Man måste dock hålla det på en väldigt proffsig nivå. Exempelvis på poolforum är man alltid tvungen att förklara varför man anser att en handlare inte har skött sig annars tas inlägget bort. Handlare får även en chans av forumets skötare att förklara sin sida av saken. Detta görs av flera orsaker, dels att upplysa handlaren om att forumet finns och att folk använder det. plus att ger ju även möjligheten till att erbjuda handlaren annonsering på forumet samt även att handlaren tänker till en del innan man säger blankt nej till ett garanti ärende etc.

Mina erfarenheter av poolforum är kanon! Så fort jag ringer till en handlare som annonserar på forumet så får man bra rabatter samt en otrolig service. Som tack skriver man en bra recension vilket gör att handlaren får mer affärer. Ett lyckat koncept anser jag för båda parter.

Jag upplyste min handlare caravan hallen i södertälje om att detta forum fanns och att många skriver vad de tycker och tänker samt ger många bra tips är. Han hade ingen aning om att det fanns och blev genast lite frågande ifall det stod något positivt eller negativt om dem här.

I övrigt så har min handlare ställt upp långt över förväntan. Tyvärr så gjorde jag en något för snabb affär när vi köpte husbilen vi visste inte riktigt vad vi behövde eller skulle ha i storlek utrustning etc.

Efter ca 2 månader så ringer jag min handlare och förklarar läget att vi skulle behöva något större samt med lite annan utrustning.

Döm om min förvåning när han erbjuder mig pengarna tillbaka till fullo om jag köper en annan bil av honom!

Till råga på allt så får jag behålla den gamla bilen tills den nya är klar och även använda och köra den. Han tog till och med in den för en garanti åtgärd som han lika gärna hade kunnat säga nej till eftersom han skulle ta tillbaka bilen.

Så jag är grymt nöjd med den åf som jag köpt bilen av.

Men det hade vart väldigt intressant att läsa sådant innan köpet.

Mvh Niklas

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

...
Hur upplever Du sammantaget husbilsfirmorna när det gäller husbilsförsäljning och serviceåtagande på ny eller begagnad husbil?

Allt har fungerat mycket bra.

Bra, men några få små undantag.

Varken bra eller dåligt.

Klandervärt.

Bedrövligt.

Om det ovan citerade skulle vara en enkät tycker jag att den skulle kompletteras med två huvudgrupper: Köpt ny bil och Köpt begagnad bil. Därefter borde det finnas frågor om leveranstiden samt om man kontaktat leverantören efter köpet och i så fall om vad och om hur utfallet i så fall blev.

Jag tänker exempelvis på vårt köp av bil. Vi beställde en ny bil av Fritidscenter i Trollhättan via telefon. Vi fick den levererad på rätt dag och när vi hämtade bilen var det första gången vi träffade försäljaren. Vi har nu haft bilen i en månad och har inte behövt kontakta försäljaren hittills. Jag vet således inte hur deras eftermarknad ser ut.

Toppen