• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäkring

Agnes2008

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Malmö
HBK-Nr
32583
Medlemskap
2024
Är det någon som känner till/ har erfarenhet av/ försäkringsbolaget Varsam försäkring?
DE erbjuder ett mycket förmånligt pris för helförsäkring av husbil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.263
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det någon som känner till/ har erfarenhet av/ försäkringsbolaget Varsam försäkring?
DE erbjuder ett mycket förmånligt pris för helförsäkring av husbil.
Jag blir mycket skeptisk till bolaget, när det inte finns något sätt att få en skriftlig offert, typ e-mail.
Dom vill att man skall ringa = helt ointressant.
 

MagnusViby

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30112
Medlemskap
2024
Jag blir mycket skeptisk till bolaget, när det inte finns något sätt att få en skriftlig offert, typ e-mail.
Dom vill att man skall ringa = helt ointressant.
Dom skickar offert via mail efter man har ringt dom. Ringde själv dom precis. Nämnvärt är att det är en åretrunt-försäkring, alltså ingen sänkning av premien när bilen är avställd. Annars var det ett bra pris, t.om det bästa priset jag fått när jag ägnat en hel del tid på att leta försäkring till vår snart inköpta husbil.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.282
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Är det ett bra pris så kan det ju kvitta om det inte "går" att ställa av bilen. Du kan ju alltid ställa av bilen och spara in bilskatten hur som helst även om du får betala "fullpris" på din avställningsförsäkring.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
I trafik helförsäkring ett halvår sen garageförs resten av året knappt 4 tusen...är väl ok.2018 årsmodell..
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Läste igenom villkoren, och vad jag förstår så får man max 50 000kr i ersättning för inträngande vatten utifrån.
Vi stod i Kungshamn i somras, den natten när himlen ramlade ner och hela campingen hamnade under vatten..

Hade tur och vi klarade oss, vattnet nådde bara 1,5dm upp. Många andra hade tyvärr inte det.
Men det gjorde att man började fundera kring försäkringsbiten.

Kontaktade vårt bolag LF, för att få klarhet hur en sådan skada skulle hanterats.
Och det räknades som en plötslig oförutsedd händelse, där vi skulle fått full ersättning.
även vid totalskada (vilket ett flertal husvagnar samt personbilar på gästparkeringen blev) och skrotning.

Om jag läst villkoren rätt, så hade vi fått 50 000kr för samma sak här.
Rätta mig gärna, om jag har tolkat fel..
Men om jag tolkat rätt, skulle jag inte våga byta till dem.
 

MikaelFang

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Piteå
Hej,

Det där stämmer inte, självklart skulle du få hjälp av oss i ovan beskrivda situation.

(Visst var det dig jag träffade på mässan i Kista? Isf har du fått detta svar av mig då på söndagen men jag svarar här också för att inte andra medlemmar ska få en felaktig uppfattning.)

Har ni frågor så är det som vanligt bara att ringa oss, vi svarar inom 60 sekunder.

Mvh

/Micke
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hej,

Det där stämmer inte, självklart skulle du få hjälp av oss i ovan beskrivda situation.

(Visst var det dig jag träffade på mässan i Kista? Isf har du fått detta svar av mig då på söndagen men jag svarar här också för att inte andra medlemmar ska få en felaktig uppfattning.)

Har ni frågor så är det som vanligt bara att ringa oss, vi svarar inom 60 sekunder.

Mvh

/Micke
Hej Micke.

Det stämmer, vi träffades på mässan.
Både på fredagen och lördagen, när du kollat upp min fråga.
Tack för informativa samtal.

Men du får hålla med om att det inte var självklart, när man läste villkoren?

Bra att svaret kommer med här också!
 

MikaelFang

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Piteå
Hej Micke.

Det stämmer, vi träffades på mässan.
Både på fredagen och lördagen, när du kollat upp min fråga.
Tack för informativa samtal.

Men du får hålla med om att det inte var självklart, när man läste villkoren?

Bra att svaret kommer med här också!
Kul att träffas både där och här! :)

Ja, jag satt inte på svaret direkt men det gjorde som tur var vår skadechef.

Önskar dig en fin fortsatt vecka.

/M
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Ringer just nu runt och fick bra pris från Varsam och behöver i följa av och påställning. Gensidige tar inte husbil över 4500kg så dom tappar några bilar nu för jag blir sne.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ringer just nu runt och fick bra pris från Varsam och behöver i följa av och påställning. Gensidige tar inte husbil över 4500kg så dom tappar några bilar nu för jag blir sne.
Gensidige tar inga nyteckningar av husbilar sedan något år, alla årsförsäkringar går bort för min del,betydligt billigare om man bara betalar när husbilen används,men ni som använder bilen året runt är en annan sak.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.282
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Gensidige tar inga nyteckningar av husbilar sedan något år, alla årsförsäkringar går bort för min del,betydligt billigare om man bara betalar när husbilen används,men ni som använder bilen året runt är en annan sak.
Med priset vi fick hos Varsam så är betalar vi ca lika mycket på helår som halvår hos Folksam, detta trots att vi har hem och hus hos Folksam.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Hej,

Det där stämmer inte, självklart skulle du få hjälp av oss i ovan beskrivda situation.

(Visst var det dig jag träffade på mässan i Kista? Isf har du fått detta svar av mig då på söndagen men jag svarar här också för att inte andra medlemmar ska få en felaktig uppfattning.)

Har ni frågor så är det som vanligt bara att ringa oss, vi svarar inom 60 sekunder.

Mvh

/Micke
Hej Mikael Fang.

Du skriver inte hur omfattande hjälpen är, i den situation som Peter & Lorella beskriver så sträckte sig ansvaret som vissa försäkringsgivare hade så långt att några fordon ansågs vara totalskadade, är det så att även ditt bolag kan anse sådan skada vara totalskada eller är maxersättningen 50000
tusen som P/L befarat, vara gärna övertydlig i ditt svar. Mvh Fritidsbonden
 

MikaelFang

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Piteå
Hej Mikael Fang.

Du skriver inte hur omfattande hjälpen är, i den situation som Peter & Lorella beskriver så sträckte sig ansvaret som vissa försäkringsgivare hade så långt att några fordon ansågs vara totalskadade, är det så att även ditt bolag kan anse sådan skada vara totalskada eller är maxersättningen 50000
tusen som P/L befarat, vara gärna övertydlig i ditt svar. Mvh Fritidsbonden
Hej,

I det fallet skulle fordonets vagnskademoment ta skadan och då är högsta ersättningen fordonets marknadsvärde.

/M
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Hej,

I det fallet skulle fordonets vagnskademoment ta skadan och då är högsta ersättningen fordonets marknadsvärde.

/M
Hej igen.
Jag blev så nyfiken så jag kände att jag måste läsa försäkringsvillkoren som finns på bolagets hemsida.
Där skrivs att följande täcks av vagnskadeförsäkringen, "skada på ditt fordon genom trafikolycka"
"skada på ditt fordon genom annan olyckshändelse"

Tolkningsproblemet som uppstår är ju om en översvämning som uppstår via regn kan anses vara en annan olyckshändelse.
Min egen bedömning är att regn inte är olyckshändelse.
Kanske borde jag läsa villkoren som IF har för min egen bil istället för att skriva gnälliga inlägg här......det får bli någon annan dag.
Mvh Fritidsbonden
 
Toppen