• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsförsäkring Folksam

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Oj dyrt höjning. Har klubbens försäkring på varsam. Helförsäkring bra pris 3588 kr. Fiat 2008 alkov. Är nöjd

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2026
Vi får se i höst när vi har villkorsändring. Lf har samma pris som Folksam. Kabria blev tusen kronor dyrare pga att dom har helårs försäkring. Fast dom har 10 års motorförsäkring

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Låter inte lovande för förnyelsen i juni då.. kanske ska börja titta sig omkring.
Jag jämförde med Folksam (inkl hbk-rabatten).
Folksams premie vid påställning är något billigare än LF, men deras premie vid avställning är ca 3 ggr dyrare.
Eftersom vår bil är mer avställd än påställd blir Folksam dyrare sett till hela året.
Det gäller ju att jämföra på rätt sätt.....
(Ca 80 dagar påställd och 285 dagar avställd)

Geekster

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34274
Medlemskap
2026
Jag jämförde med Folksam (inkl hbk-rabatten).
Folksams premie vid påställning är något billigare än LF, men deras premie vid avställning är ca 3 ggr dyrare.
Eftersom vår bil är mer avställd än påställd blir Folksam dyrare sett till hela året.
Det gäller ju att jämföra på rätt sätt.....
(Ca 80 dagar påställd och 285 dagar avställd)
Jo. Avställningsförsäkring behöver jag också

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
En helförsäkring (trots att maskinskadan upphörde) gav en höjning på 9,76% efter 9 skadefria år med inlåst och bevakad HB inkl. alla våra förs. under ”samma tak”. HB’n kostar oss numera ca en tusenlapp i månaden efter alla rabatter.
Tycker det är OK med tanke på hemförsäkringens utökade reseförsäkring till 6 månader som vi kan vara beroende av. Gäller bara att förstå vad Folksam menar med vad som ersätts vid sjukdomsfall vilket vi inte visste förrän vi råkade ut för sjukdom utomlands… Läs även om hur SOS International fungerar som du måste anmäla skadan till.

Vi är ca 6 månader påställda (utomlands) och lika mycket avställda på hemmaplan.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har nu kontaktat Varsam. Jag sänker min månadskostnad med 520kr hos Varsam. HB försäkringen blir 5400kr billigare per år och helförsäkring på personbilen 1000kr per år innan den troliga höjningen av den hos Folksam.
Det var inga småpengar det. Jag har varsam och dom e bra att ha och göra med....

Dan J

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
35320
Medlemskap
2025
Ringde till Varsam igår och ville prata om försäkringen på husbilen.
Nuvarande försäkring är på årsbasis lite drygt 9000 kr.
Ringde och berättade att i maj byter vi till en 6 år nyare fortfarande begagnad men lika
dan, helintegrerad 5,5 ton. Ville veta vad den kommande bilen skulle kosta. Killen räknande
en stund och kom sedan tillbaka. Eftersom det är en nyteckning av försäkringen kommer den att bli
väsentligt dyrare berättade han. Hur mycket frågade jag. 30.000 blev svaret. Sedan berättade han att Varsam
inte längre vill försäkra helintegrerade bilar över 4500 kg, jag tror han sa det, kan ha varit 4200 oxå.
Orsaken är att de blivit väldigt dyra att reparera.
Jag har inte jättekoll men har inte husbilsklubben nån slags överenskommelse med Varsam, och har de det
har de i så fall inte fått nån slags info om sakernas tillstånd.
Nu landade vi så småningom hos Folksam, varför det blev Folksam är att när du ställer av bilen så övergår
helförsäkringen till att bli en garageförsäkring. M.a.o i fortsättningen måste vi vara väldigt noga med ställa av bilen

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Sedan berättade han att Varsam
inte längre vill försäkra helintegrerade bilar över 4500 kg

Kan man dra slutsatsen att något annat försäkringsbolag får bära den kostnaden? Eller rättare sagt kunderna i de försäkringsbolagen?

Zappa59

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
33928
Medlemskap
2025
Ringde till Varsam igår och ville prata om försäkringen på husbilen.
Nuvarande försäkring är på årsbasis lite drygt 9000 kr.
Ringde och berättade att i maj byter vi till en 6 år nyare fortfarande begagnad men lika
dan, helintegrerad 5,5 ton. Ville veta vad den kommande bilen skulle kosta. Killen räknande
en stund och kom sedan tillbaka. Eftersom det är en nyteckning av försäkringen kommer den att bli
väsentligt dyrare berättade han. Hur mycket frågade jag. 30.000 blev svaret. Sedan berättade han att Varsam
inte längre vill försäkra helintegrerade bilar över 4500 kg, jag tror han sa det, kan ha varit 4200 oxå.
Jag har inte jättekoll men har inte husbilsklubben nån slags överenskommelse med Varsam, och har de det
har de i så fall inte fått nån slags info om sakernas tillstånd.
Nu landade vi så småningom hos Folksam, varför det blev Folksam är att när du ställer av bilen så övergår
helförsäkringen till att bli en garageförsäkring. M.a.o i fortsättningen måste vi vara väldigt noga med ställa av bilen
Precis samma hände mig. Har haft flera tunga husbilar försäkrade hos Varsam tidigare till ett mycket bra pris. Bytte bil för några veckor sen till en 4,5 ton och ringde Varsam och fick en chock, över 30.000kr skulle de ha och fick samma motivering att de vill inte ha med tunga helintegrerade husbilar att göra. Samma sak hände hos IF. Blev i slutändan Folksam för under 10 tusen per år men i praktiken ungefär hälften då jag ställer av bilen när den inte används, Ringde Varsam några dagar senare för att kolla om jag verkligen fått rätt pris, jodå det stämde.. Nu blir det byte även på personbilen.

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
Ni pratar om fickpengar!! Fick just mitt försäkringsbrev och premien på helförsäkringen för HBn har gått upp 70%!!!!!!!
Från 3968kr/år till 6608kr/år!!! Har den påställd april-okt och avställd resten av tiden.
De försökte samma sak ifjol, men med ett tel samtal så sänkte de till "normal" nivå. Tror de kör en rövare när man har autogiro för alla har ju inte koll på sina utgifter. Lite korkat för en så pass stor ändring av månadskostnaden är ju ganska märkbar. I a f nu när alla kostnader skenar, så man blir ju lite mer vaksam.
Haft samma bolag i snart 10år.
Kan tyvärr inte bif skärmdump på försäkringsbrev, då jag inte är medlem och jag kan inte bli medlem, då det inte går att betala med kort eller bankkonto. Bara Swish och det har inte jag. Borde framgå på första sidan, innan man registrerar sig!!

Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Ni pratar om fickpengar!! Fick just mitt försäkringsbrev och premien på helförsäkringen för HBn har gått upp 70%!!!!!!!
Från 3968kr/år till 6608kr/år!!! Har den påställd april-okt och avställd resten av tiden.
De försökte samma sak ifjol, men med ett tel samtal så sänkte de till "normal" nivå. Tror de kör en rövare när man har autogiro för alla har ju inte koll på sina utgifter. Lite korkat för en så pass stor ändring av månadskostnaden är ju ganska märkbar. I a f nu när alla kostnader skenar, så man blir ju lite mer vaksam.
Haft samma bolag i snart 10år.
Kan tyvärr inte bif skärmdump på försäkringsbrev, då jag inte är medlem och jag kan inte bli medlem, då det inte går att betala med kort eller bankkonto. Bara Swish och det har inte jag. Borde framgå på första sidan, innan man registrerar sig!!
Vad är en normal nivå?

Fjrdriver

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2025
En helförsäkring (trots att maskinskadan upphörde) gav en höjning på 9,76% efter 9 skadefria år med inlåst och bevakad HB inkl. alla våra förs. under ”samma tak”. HB’n kostar oss numera ca en tusenlapp i månaden efter alla rabatter.
Tycker det är OK med tanke på hemförsäkringens utökade reseförsäkring till 6 månader som vi kan vara beroende av. Gäller bara att förstå vad Folksam menar med vad som ersätts vid sjukdomsfall vilket vi inte visste förrän vi råkade ut för sjukdom utomlands… Läs även om hur SOS International fungerar som du måste anmäla skadan till.

Vi är ca 6 månader påställda (utomlands) och lika mycket avställda på hemmaplan.
En liten detalj i reseförsäkringen (enl Folksam) är att man inte får lämna den mer än ca 1 vecka. Dvs flyger man hem 1 mån över jul/nyår så har man 45 dgr vanlig reseförsäkring o sedan måste man teckna. särskild reseförsäkring. Vilket jag tycker är konstigt

Toppen