• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsemester i Sverige eller ute i Europa?

M

Matts Torebring

Guest
Sv: Husbilsemester i Sverige eller ute i Europa?

En familj av våra vänner valde södra Sverige ett år i stället för sydeuropa. Aldrig en gång till att jag spiller bort en semester till, var kommentaren efter en regnig sommar. Det är nog därför vi längtar till sydeuropa hela vintern.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Totte04 - jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Sedan sticker jag ut huvudet och dristar jag mig till att ifrågasätta de närmast lyriska hyllningarna över Sverige som turistland. Så förbaskat märkvärdigt är det inte - i alla fall inte i jämförelse med det utbud och den service som finns i kulturländer som Frankrike, Tyskland och Italien, där man verkligen uppmuntrar och ser en ekonomisk potential i husbilsturism. En sak som man väl med bästa vilja i världen inte kan säga att de svenska turistorganisationerna gör. Här verkar vi mest vara i vägen och ses som ett störande inslag i de riktiga turisternas ögon.

Staffan

F

F.d. 50069

Guest

Totte04 - jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Sedan sticker jag ut huvudet och dristar jag mig till att ifrågasätta de närmast lyriska hyllningarna över Sverige som turistland. Så förbaskat märkvärdigt är det inte - i alla fall inte i jämförelse med det utbud och den service som finns i kulturländer som Frankrike, Tyskland och Italien, där man verkligen uppmuntrar och ser en ekonomisk potential i husbilsturism. En sak som man väl med bästa vilja i världen inte kan säga att de svenska turistorganisationerna gör. Här verkar vi mest vara i vägen och ses som ett störande inslag i de riktiga turisternas ögon.

Staffan

Du har tyvärr rätt!
Fast det borde inte vara så för Sverige är fantastiskt. Som tur är har vi inom klubben människor som jobbar på som tusan för att förbättra för oss andra. Det vi andra kan göra är att verka som ambassadörer för oss mobila campare så gott vi kan.

Anders som verkligen gillar Sverige

F

F.d. 24410

Guest

Absolut härligt med husbilssemester i Sverige, men nu när vi har tid och lust att åka utomlands tycks det som det blir alldeles för dyrt. Vad anser Ni som gjort både ock.
Ressugna Birgitta oBengt:msn_dontknow:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Absolut härligt med husbilssemester i Sverige, men nu när vi har tid och lust att åka utomlands tycks det som det blir alldeles för dyrt. Vad anser Ni som gjort både ock.
Ressugna Birgitta oBengt:msn_dontknow:

Det enda som är merkostnad är färje- och broförbindelser till kontinenten. Väl på plats kan man undvika betalvägar. Ställplatsavgifter är betydligt billigare (mindre än hälften), maten är mycket billigare och även bränslet är billigare på flera håll.

Så varför tveka?

F

F.d. 17941

Guest

Sverige ÄR fantastiskt!
Tänk bara vad Allemans rätten innebär, alla ställplatser dvs hela norrland, halva Svealand.
Herr Knarrevik , du glömmer en hel del vid resa söderut , naturligtvis fullt medvetet, som exempel det långa avståndet ner till " värmen " du glömmer alla LÅNGA bilköer och stoppen i 35 graders värme, du glömmer den sol som göms bakom moln av avgaser , alla pålagor om motorvägs avgifter . avgas utsläpp ( Tyska städer ) jag kan fortsätta.....
Tacka vet jag Sverige ! Här kan du stanna , dricka en kopp kaffe , utan att bli bort körd
Visst håller jag med om att det finns oändligt mer att se i Europa än i lilla Sverige att ställplatserna blir fler och fler och bättre , att spriten är billigare och likaså grönsakerna , men glöm inte att tvätta dem mycket nogrant du vet väl vad de vattnas med... innan du äter dem , för att inte tala om skaldjur i 30-35 graders värme. Jag har inte bacillskräck , jag älskar ny spännande mat, tyvärr för mycket! Men detta är "mums " för Salmonella och hela det gänget.
Detta var inte en tändsticka till debatten utan en hel fackla
Finns det något bättre än att sitta vid en fjällsjö och fiska och höra miljoner mygg syrra vid öronen och känna den tjärdoftande röken från elden på stranden , se öringen vaka på sjön.
/Lasse /

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Herr Knarrevik , du glömmer en hel del vid resa söderut , naturligtvis fullt medvetet, som exempel det långa avståndet ner till " värmen " du glömmer alla LÅNGA bilköer och stoppen i 35 graders värme, du glömmer den sol som göms bakom moln av avgaser , alla pålagor om motorvägs avgifter . avgas utsläpp ( Tyska städer ) jag kan fortsätta.....

Eftersom jag brukar åka i april-maj slipper jag värmen och eftersom jag ofta kör vid sidan av autobahn har jag sluppit köer hittills. Jag har ännu inte åkt till de varmaste ställena som Kroatien eller södra Spanien.

När det är som varmast på sommaren åker jag till mitt älskade Norge men jag laddar bilen med mat först, för i Norge är det DYRT!

F

F.d. 17941

Guest

Knarrevik !
Vi är nog överens om en hel del , vi åker gärna i september efter både svenska och utländska semestrar, vi tycker både värme och trafik är behagligare då.
När det gäller Norge , är det mitt andra hemland , jag har gått på skola i Lillehammer, dessutom druckit kaffe hemma hos Jallis Andersen , ja så gammal är jag , tror du någon mi ns honom ? Så ett år utan en resa till fjordarnas land är lika otäkbart som den vita såsen till lutfisken på julhelgen. Och det ska va Långa.
Ha dä gött

F

F.d. 5333

Guest

Hej

Tycker inte att det ena ska utesluta det andra, tycker absolut att Sverige är fantastiskt liksom många andra ställen i Europa.
Man får väl plocka russinen ur kakan, det är ju det som husbilslivet ger möjlighet till.

Hejs

Claes105

Det är nog inte så många som man kan tro när man läser olika forum. Många vill resa söderut men törs inte av någon anledning inte ta steget. Att lämna Sverige under våren & sommaren är faktiskt lite Korkat, att sätta sig nere i smutsiga Spanien eller skitiga Italien mfl. platser när vi här hemma har underbara badplatser med rent vatten, långa ljusa nätter mm mm.

Å andra sidan så är det tomt i central europa den tiden, då, som det verkar, alla Tyskar, spanjorer, Italienare, Fransmän, Holländare tycks söka sig upp till våra rena vidder norr om Polcirkeln. Åker man där på sommaren så är Svenska
turister sällsynta, i nord Norge finns många från sydeuropa.

De flesta av Svenskarna har Aldrig sett Sverige!! :msn_weird:

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Totte04, det var ingen fackla utan ett pyromandåd!!:msn_laugh:

Jodå, jag kan väl också uppskatta en stilla stund vid en enslig sjö - fast jag samtidigt undrar varför jag placerar mig där i ensamheten när det finns massor av platser att besöka där jag samtidigt kan träffa trevliga människor för gemytligt umgänge. Och detta trots att jag sitter inne med en skogvaktarutbildning och tillbringat en stor del av min tid bland storslagna granar och tallar. Ja, jag vet att man inte behöver vara ensam bland myggen heller, men som svensk är det mycket ensamnjutning i naturen. Och många resenärer framhåller just det härliga i att kunna stå vid en sjöstrand och njuta av ensamheten som något av sina resmässiga högtidsstunder. Jag och min lagvigda är av en helt motsatt uppfattning. Det räcker med att stänga in sig under vintermånaderna och på sin höjd umgås med grannarna genom ett "Hej" vid postlådorna för att fylla vårt behov av ensamhet. Jag har alltid undrat vad det var som var så förbaskat attraktivt på våra nordliga breddgrader att stenåldersmänniskorna gjorde sitt yttersta för att ta sig hit - när de kunde ha stannat vid Medelhavet!

Sedan detta att bli bortkörd. Enda gångerna detta har hänt har faktiskt varit i vårt kära hemland. Utomlands har man en helt annan acceptans och ser snarare positivt på oss husbilister.

Sedan det här med trafiksituationen, värmen och andra utländska otrevligheter: Det ingår i konceptet! Det är helt enkelt en del av upplevelsen och som man helt enkelt måste ställa in sig på att möta. Liksom en betydligt hetsigare trafikrytm. Men vad då, körde i somras en tripp från mina småländska tassemarker upp till Sundsvall, Östersund och ett svep in i inlandet och det måste jag ju säga att så natur- och trafikmässigt tråkigt (E4:an) som den resan var är etter värre än lite trafikstockningar på europeiska motorvägar.

Ett par veckor efter hemkomsten drog vi söderut - till mellersta delarna av Frankrike för lite vingårdsexkursioner och det måste sägas: Det var en befrielse! Herre Gud vad vi njöt hustrun och jag. Det var annat än oändliga barrskogar och täta intervaller med dropp från ovan.:msn_lightning:

Och, till Birgitta och Bengt, ni ska veta att resans längd i stort sett var lika med den vi avverkat i Sverige. Så tveka inte utan ge er av ut på äventyr. Vi lever bara en gång, så passa på och uppfyll era önskningar. Och som Knarrevik säger, kostnadsmässigt kan man nog säga att det går det på ett ut.

Har du någon ved kvar Totte04?:msn_wink:

Staffan

F

F.d. 17941

Guest

Självklatt Hymer , du befinner dig i en ljuvlig semester dröm.
Jag förstårt dig väldigt väl , att " steppa " omkring i skogen bland stubbar och sten under sin ordinarie arbetsdag , då kan böjelsen för att resa söder ut ta överhand, här , vilket du bör veta , har vi bättre luft miljö än vad som finns söderut med bärjan i norra Tyskland plus redan tidigare nämnda fördelar Även JAG gillar att resa till sydligare breddgrader MEN fortfarande anser jag att vi tillsammans med de nordiska länderna har vi något utöver det vanliga att erbjuda , även om jag inte kan gå in på konsum och köpa min Vodka eller den eller den vin pavan jag gillar . Däremot är det vanligt att sitta framför kvälls brasan vid någon älv och berätta fiske historier ntillsammans med andra likasinnade på någon ställplats i norrland dricka en " Vargtass " skryta , men den delen har du väl aldrig deltaget i eller..... känt känslan.
Vill bara som en parentes tala om att vi började resa till Italien 1967 och besöker regelbundet både Italien och Spanien på våra resor , jag , självsvoldigt betraktar mig som en ganska god globbetrotter, även andra värdsdelar har haft besök av vårt tonage.
Men som tidigare sagts, att sitta i en skogskoja , gör väl livet söder ut mer spännande ! Att vidja vyerna är både nyttigt och bra
Förlåt , jag vill inte vara nedvärderande , själv har jag tillbringat de sista 40 åren på hotellrum runt om i värden , och upplever husbils livet som något helt fantastiskt befriande , komma och gå stanna var jag vill, äta spännande mat ,umgås med likasinnade människor utbyta åsikter,
DETTA ÄR LIVET !
Jag önskar av hela mitt hjärta att alla fick uppleva detta !
/ Lasse

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Jag håller med dig till fullo, Lasse. Nog så kloka tantar. Fast visst är det också skoj när man kan gnabbas lite med varandra - på en vänskaplig nivå och ett par rävar bakom örat?

Ha det bra och njut av ditt resande varthän i världen detta än sen tar dig. Själv gör jag och min kära hustru detsamma - med och utan husbil.

mvh
Staffan

F

F.d. 17941

Guest

Tack Staffan !
Förstår att tändstickorna är slut.... ?
Först nord Norge , men inte till det numera sk. Jycklarnas Tempel = Nordkap , sedan om vår herre vill och bilen håller för luftföroreningar mm blir det en resa ner till Italien , vi letar erfter ett nytt bergs pass , ett som vi aldrig kört förut.
Kanske vi ses på någon ställplats neråt !
Ha dä gött !!
Lasse

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej Lasse!

Efter ett par sommarveckors resande i Sverige (det trodde du inte) kommer vi fram emot hösten att dra söderöver: Tyskland, Schweiz, Italien, Kroatien, Slovenien (för att hälsa på goda campingvänner sedan 35 år tillbaka), Österrike och tillbaka. I Italien kommer vi att titta närmare på Aostadalen, Piemonte och Toscana, medan Interlaken och dess omgivningar väntar på besök i Schweiz. Schweiz är ett verkligt fint land att resa i, alltid välordnat och med bra service, men med priser som får en smålänning att rysa som vore det snöstorm.

Det skulle vara riktigt kul om vi råkades framöver, Lasse. Vi verkar vara lite av samma andas barn.

Staffan

Toppen