• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilscamping?

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025
För några dagar sedan kom nummer 12 av Husvagn & camping. Jag brukar alltid börja att läsa ledaren. Denna gång tyckte Ingela Svensson att ”nu får det bli ordning på begreppen”. Med detta menas att definiera olika typer av ställplatser.
Jag vill inte påstå att rastplats, naturcamping, fricamping, vildcamping och quickstop skulle vara fel i sammanhanget. Alla är de ju kända begrepp så det skulle inte vara konstigt om de då och då benämns som ställplats. Men att detta skulle ske i sådan omfattning att begreppen behöver redas ut har jag svårt att tro.

I samma begreppsflora dök det upp ett för mig helt nytt begrepp, husbilscamping.
Ingela Svensson konstaterar att husbilscamping vanligtvis är ställplatser, men tillåter enbart husbilar.
Blir nu plötsligt ställplatsen som enbart tillåter husbilar en camping? Förhoppningsvis inte, men Ingela Svensson tycker tydligen så.
För mig är camping något helt annat än ställplats och dessa båda begrepp bör ej blandas ihop.
Är detta då ett ord som kommit till enbart av en slump? Förhoppningsvis ja, men kanske finns ett syfte bakom. Vad det i så fall skulle vara kan man ju fundera över?

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Sv: Husbilscamping?

"För mig är camping något helt annat än ställplats och dessa båda begrepp bör ej blandas ihop.", skriver Mats C.

Och Ställplats kan vi i Sverige byta ut mot Nattparkering.

Ett uttryck som någon här på forum tidigare myntat, och som jag helt tagit till mej.

Så antingen ligger vi på Camping, eller så "anlitar" vi moder natur och nattparkerar på ett litet smultronställe.

Så enkelt ser jag det hela.

Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

"Varför blanda in ordet "natt"? Vi bör hålla oss till internationella begrepp o inte hitta på nya i Sverige. Alltså som Mats skriver i föregående inlägg: Ställplats o inget annat.
Bengt"

Håller inte alls med dig Bengt.

Varför måste vi använda Ställplats? Innebörden av Ställplats har för många blivit en plats där det finns möjligheter näst intill vad campingplatser har att erbjuda.

Jag har i tidigare tråd skrivit att vi som söker dessa Nattparkeringar är en minoritet bland husbilister. Och det vi söker är endast en plats att parkera för natten, alltså INGEN Ställplats med alla dess mer eller mindre önskade "tillbehör"

Så JAG skiljer på Ställplats och Nattparkering.

Men vi är ju så olika Bengt.

Kåre

F

F.d. 52909

Guest

För mig är ordet camping betingat med en avgift, ställplats kan vara både fritt eller belagd med avgift så visst kan det vara svårtolkat ibland.

Nattparkering kan ju vara likställd med Quickstopp, eller avgiftsfritt såsom Smeden säger, t.ex vid sjö eller rastplats.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Men Rollerteam, brukar inte dessa Quickstopp ofta ligga "utanför grindarna" till en etablerad camping.

Med en dåres envishet hävdar jag att Nattparkering inte bör ha mer än Guds fria natur att erbjuda, å de brukar inte vara så lite det.

Kåre

F

F.d. 52909

Guest

jo Kåre visst är det så med Quickstop men tog bara fram några exempel på vad ordet nattparkering kunde jämställas med.

Själv andvänder jag mig utav fricamp med det som du har nattparkering i gps o kartprogramet...o som du föredrar jag den friheten som moder natur har o erbjuda.

Så för mig blir det fricamp på de platserna...;)

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Föbaskat roligt att "tjabba" med dej så här på lördagskvällen Rollerteam.

"jo Kåre visst är det så med Quickstop men tog bara fram några exempel på vad ordet nattparkering kunde jämställas med."

Quickstopp är enligt "mina regler" synonymt med Ställplats eftersom den tillhandahåller campingens faciliteter, men du parkerar utanför.:p

Själv andvänder jag mig utav fricamp med det som du har nattparkering i gps o kartprogramet...o som du föredrar jag den friheten som moder natur har o erbjuda.

Så för mig blir det fricamp på de platserna...:wink:

Som sagt, vi tycker rätt lika iaf, och efter tidigare trådar så tillhör vi väl båda den lilla minoritet som jag "slåss" för!:)

Ha en trevlig kväll Rollerteam

Kåre

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

Hur man benämner en sak kan ju egentligen kvitta så länge man kan förstå vad som avses.
Min frågeställning var ju om det fanns ett syfte bakom ordvalet Husbilscamping.
Ingela Svensson avslutar sitt resonemang med orden ”Så. Då är detta utrett.” Således är det hennes uppfattning att detta är de begrepp som skall gälla, inklusive ordet Husbilscamping.

Den första tanken som slog mig då jag läste denna definition var att en camping är ju till sin utformning helt annorlunda än en ställplats. Behovet är ju också helt annorlunda då man väljer mellan camping eller ställplats.
Varför inte använda ordet husbilsplats om man nu finner det önskvärt att använda ett svenskt ord? Detta skulle enligt min uppfattning passa betydligt bättre mot den definition hon ger, om nu ställplats inte kan anses tillräckligt klargörande.

Inte med bästa vilja kan jag finna att benämningen husbilscamping skulle medföra något gott för oss husbilsåkare.
Tvärtom. Frågor som varför husbilar skall ha speciella campingar kommer upp i olika sammanhang. Då blir det svårare att etablera nya ställplatser. Hur får man någon myndighetsperson att inse behovet att bygga två campingar i samma kommun, en vanlig och en för husbilar? Därtill säkert mycket mer, allt orsakat av ett tveksamt ordval.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Mats C

Husbilsplatser är som JAG ser det en samlingsrubrik HBK använder sej av.

I den gruppen ingår Ställplats, Camping, Parkering, Gästhamn; Vandrarhem, Rastplats, Fiskerastplats, Naturreservat och kanske något mer.

Håller med om att det är en stor flora av benämningar som ständigt ökar med nya mer eller mindre fiffiga benämningar.

Det vore önskvärt om man kunde samlas kring frågan och gemensamt upprätta ett regelverk. Tror dock inte att detta kommer att hända utan det är upp till var och en att gruppera varje Husbilsplats efter innehållstexten om platsen och "eget furnuft"

Det är i varje fall så som jag har lagt upp mitt system.

Kåre

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Husbilscamping är ganska vanligt i Spanien bla. och är en inhägnad och bevakad uppställningsplats för enbart husbilar. Det finns vatten, tömning och el. Avgiften ligger mellan 6 och 12 €.

Gunnar /medlem

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Jo Husbilar, du är nog inte ensam.
Visst borde något göras för att styra upp det hela.:(

Kåre

F

F.d. 16020

Guest

att ni bara orkar, det är väl XXX bara o parkerar, Har man slängt ut skiten pá gatan sá fár man stá för det ,om inte, och det blir gnäll är det bara starta o köra , det är det som är poängen, blir det gnäll sá dra man

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

att ni bara orkar, det är väl XXX bara o parkerar, Har man slängt ut skiten pá gatan sá fár man stá för det ,om inte, och det blir gnäll är det bara starta o köra , det är det som är poängen, blir det gnäll sá dra man

Är det verkligen det som är poängen, att förstöra för alla andra, för det blir väl resultatet om man ställer till det, och sedan sticker?

Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest

Jag kan väl inte tro att Peter menade " skiten" han menade väl bord o stolar, hoppas jag.:confused:

L

Lärkan 321

Guest

Känns som att vi behöver tänka ett varv till på HUR vi vill använda alla dessa begrepp. Det ska ju vara så enkelt som möjligt att hitta det man söker, den service man vill ha.

Söker vi en Camping så vet vi att det oftast finns WC, dusch, latrin, gråvattentömmning, El, lekplats m m. Visserligen kan det variera ganska mycket i standard mellan olika campingar men då finns ju de olika stjärnorna som ger viss hjälp att välja.

Om vi husbilsägare "bra" vill ha en plats att övernatta på så tycker jag att vi ska kalla det för STÄLLPLATS precis som i många andra länder i Europa. Vi vet då att det är ok att stå där över natten men att servicen kan variera eller helt saknas.
Det kan vara en helt naken plats utan någon service men det kan också vara möjligt att få el, vatten, latrin o s v, naturligtvis mot en ersättning.

Blir vi tydligare och att fler känner enkelheten i att "slå läger" på en sådan plats ökar chanserna att vi får sällskap av andra husbilar och slipper leta onödigt länge och stå spridda lite hipp som happ.

Camping resp Ställplats som begrepp räcker gott för oss.

Toppen