• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbyte

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min uppfattning är att Fiat Ducato inte är en basbil utvecklad för höga vikter? Man ser i alla fall inga stora transportbilar som är Ducato, däremot Mercedes Sprinter & Iveco t.ex. Både förekommer ju som bas för vissa husbilar.
Där har du en poäng, dock är skillnaden betydelselös om man inte går över 4250 kg totalvikt.
Fiat har från fabrik max totalvikt på just 4250 kg. Det betyder att hela bilen, chassi, motor, växellåda, koppling och så vidare är konstruerade för den vikten.

Mercedes Sprinter går att få upp till 5500 kg.

Det skiljer mer i konstruktion och materialval i bodelen än vad skillnaden i chassi betyder. (tekniskt, känslomässigt en annan sak)

Om jag skulle rekommendera ett chassi blir det ett MAN chassi på minst 8 ton.
(Där ser man att bara för att någon är nöjd med sitt val, passar det inte alla.)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
... Fiat har från fabrik max totalvikt på just 4250 kg. Det betyder att hela bilen, chassi, motor, växellåda, koppling och så vidare är konstruerade för den vikten....

Detta sägs ofta men det stämmer inte.
Chassie, bromsar, motor och övrig drivlina är konstruerad för den totalvikt bilen är godkänd för.
Är det 5 ton totalvikt med t.ex. ett AL-KO chassie garanterar och intygar Fiat att drivlinan, bromsar mm håller för det. Givetvis har Fiat med dessa högre vikter i beräkningarna när dom konstruerar och tillverkar bilen.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det är inte lätt att råda in denna djungel
När det gäller basfordon för den vanliga plånboken så är det Mercedes och Fiat som huvudsakligen finns
Läste i Husbilen Test en jämförelse av de senaste modellerna och den slutade med att vill man ha status och komfort väljer man Mercedes men väljer man köregenskaper väljer man Fiat
När det gäller bodelen har jag erfarenhet av Chasson -enkel, men inga problem, LMC - mellanklass välbyggd och inga problem samt senast Rapido - prestigsegment men massor av fel

Det gäller att bestämma sig för vilken planlösning man vill ha, därefter gäller det att välja med hjärtat vad plånboken maktar med
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Det är inte lätt att råda in denna djungel
När det gäller basfordon för den vanliga plånboken så är det Mercedes och Fiat som huvudsakligen finns
Läste i Husbilen Test en jämförelse av de senaste modellerna och den slutade med att vill man ha status och komfort väljer man Mercedes men väljer man köregenskaper väljer man Fiat
När det gäller bodelen har jag erfarenhet av Chasson -enkel, men inga problem, LMC - mellanklass välbyggd och inga problem samt senast Rapido - prestigsegment men massor av fel

Det gäller att bestämma sig för vilken planlösning man vill ha, därefter gäller det att välja med hjärtat vad plånboken maktar med
Bra sammanfattning! Du har nog en poäng i detta. Själv skulle jag hålla Mercedes som ett klart bättre val om vi pratar höga miltal, men eftersom det sällan är aktuellt med en husbil så blir det ju av underordnad betydelse.
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Hymer B-mct/i 680 t.ex, var hamnar dom i denna rankning. Verkar ju hyggligt robusta men man ser aldrig nån ute på vägarna. Priset kanske är i högsta laget? // Johan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta sägs ofta men det stämmer inte.
Chassie, bromsar, motor och övrig drivlina är konstruerad för den totalvikt bilen är godkänd för.
Är det 5 ton totalvikt med t.ex. ett AL-KO chassie garanterar och intygar Fiat att drivlinan, bromsar mm håller för det. Givetvis har Fiat med dessa högre vikter i beräkningarna när dom konstruerar och tillverkar bilen.
Fiat har ingen Ducato 2020 med totalvikt på mer än 4250 kg = fakta.
Jag kan motbevisas med en länk till dokumentation som säger annat.

Intill detta sker är det frågan om tyckande och gissningar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fiat har ingen Ducato 2020 med totalvikt på mer än 4250 kg = fakta.
Jag kan motbevisas med en länk till dokumentation som säger annat.

Intill detta sker är det frågan om tyckande och gissningar.

Så har jag också förstått det hela.
Sen finns det chassibyggare t.ex. ALKO som i sin tur godkänner högre vikter när de byggt om Fiaten.
Det finns även en fin Frankia med ALKO och riktig boggie på MB Sprinter-bas den väger 6ton, fast MB inte hade de vikterna när det begav sig.
https://forsbergsfritidscenter.se/wp-content/uploads/2016/03/7_Frankia_i8400_GB_-12.pdf
en husbil jag kan tänka mej att äga, hög kvalitet enligt mej.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Lika för Iveco Daily, finns inga 7,5 ton bilar att att köpa från Iveco (Max 7,2 ton). Men köpa en husbil på det chassiet som tar 7,5 ton är inga problem. (går tydligen o väga upp till 8,15 ton dessutom). Är fordonet godkänd för sin totalvikt så är det självklart inga problem. Finns ju Fiat chassie som går med 5,5 ton vilket då är godkänt och inga problem. Både motorer, transmissioner, bromsar utvecklas ju över tid. Alko chassier är ju med dubbla hjul o bromsar osv. Kommer säkert chassie med större totalvikt framöver när nya Ducaton snart presenteras.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du får nog läsa mitt inlägg en gång till

Nu hittar jag inte din länk, men det är välkänt att det finns husbilsbyggare som använder Fiat originalchassi, och där husbilen i det närmaste står på knäna som ny, och fjädringen närmast bottnar.
Jag undrar verkligen ifall Fiat godkänt detta?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
När ni pratar om Alko chassis, så trodde jag att detta handlar om allt bakom hytten? Den del av chassier som utgörs av hytt med dess rambalkar etc har väl inte alko gjort nått med? Har sett bild på hur leveransenheter från Fiat ser ut och då är det en Ducato hytt med motor etc & ett par ynkliga 40 cm långa balkar i plåt som sticker ut bakom hytten. Det är väl där man svetsar fast Alko! Så i vilken mån då Fiat har utvecklat ”bilen” för hög totalvikt är jag något konfunderad över???
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fiat godkänner den högre totalvikt al-ko chassiet medger och intygar att bromsar och drivlina mm håller. Dom lämnar även fulla garantier på bilen. Givetvis har Fiat med detta när dom utvecklar bilen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Som Roger skriver, fronten er normal Fiat - ofte med forsterket forstilling. bak på fronten er det ferdige fester som ALKO bolter fast bakrammen og kobler til bremser og el. Om det er forsterket forstilling kommer frem av hvilken aksellast som er godkjent foran. Bak er det ALKO som styrer aksellast. Bremsene rundt det hele er orginal Fiat og totalvekten er gitt fra Fiat for de forskjellige variantene av front og bakpart. Var selv på studiebesøk hos ALKO i 2008 hvor vi fikk presentert løsningene og hvordan det hele ble montert. Kult å se 2 fronter montert rygg mot rygg bli kjør inn på golvet og de to korte rammebalkene ble erstattet med nesehjul for henger og trillet på plass for påskruving av bakramme.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Fiat godkänner den högre totalvikt al-ko chassiet medger och intygar att bromsar och drivlina mm håller. Dom lämnar även fulla garantier på bilen. Givetvis har Fiat med detta när dom utvecklar bilen.
Jodå, visst kan man tänka så... & känna sig trygg... i alla fall så länge garantin räcker.
Råkar ha jobbat på en annan biltillverkare & vet därför hur det gick till där med ambulanser, polisbilar etc som var ombyggnader på dom vanliga bilarna, men med helt andra vikter etc. Därav är jag nog något mer skeptiskt till att Fiat skulle utveckla sina transportbilar med överviktiga husbilar i åtanke. För mig är det ganska självklart att husbilspåbyggarna är bra business för Fiat & då har dom tagit en ”kalkylerad risk” vilket inte är så konstigt eftersom dom flesta såna bilar inte körs så många mil per år, så är ju risken måttlig för dom. Dom enstaka bilar som rullar väldigt mycket är ju billigare att lösa ut på garantin än att lägga extra pengar utveckling & provning. Lär ju inte bli många & dom andra hinner ju aldrig upp i några körsträckor innan dom är gamla & då är det ju inget problem typ. Dessutom kör nog dom flesta husbilsägare väldigt lugnt & försiktigt jämfört med stressade hantverkare etc. Så den kaklen kan dom ju ha gjort utifrån kartläggning av körmönster vid olika användning, det kan man ju i och för sig också betrakta som en slag utveckling.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom en icke ringa del av den totala Ducato-produktionen blir till husbilar, har Fiat sedan länge utvecklat Ducato i nära samarbete med både Al-Ko Kober och de ledande husbilstillverkarna.

Både Roger och Knut skulle kunna citera Hans Rosling: "Detta är ingenting att diskutera. Jag har rätt, du har fel."

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fiat godkänner den högre totalvikt al-ko chassiet medger och intygar att bromsar och drivlina mm håller. Dom lämnar även fulla garantier på bilen. Givetvis har Fiat med detta när dom utvecklar bilen.

Skönt att höra, då kan alla med tunga chassin på Fiatbas, med dålig handbroms åka in till en Fiatverkstad och få de undermåliga bromsarna utbytta till bättre dimensionerade :p
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Inget fel på handbromsen på Fiat, som vanligt är felet mellan ratt o ryggstöd. Använd handbromsen så fungerar den, rulla nerför en backe med handbromsen åtdragen 3-4 hack innan besiktning mm. så rosten slipas bort så tar det betydligt bättre sen. Att bara stå med handbromsen åtdragen på Ställplatser eller hemma fungerar lika dåligt på alla bilar. Har 5 tons Fiat med fullt godkända bromsar o handbroms så det är inget problem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inget fel på handbromsen på Fiat, som vanligt är felet mellan ratt o ryggstöd. Använd handbromsen så fungerar den, rulla nerför en backe med handbromsen åtdragen 3-4 hack innan besiktning mm. så rosten slipas bort så tar det betydligt bättre sen. Att bara stå med handbromsen åtdragen på Ställplatser eller hemma fungerar lika dåligt på alla bilar. Har 5 tons Fiat med fullt godkända bromsar o handbroms så det är inget problem.

Ja den metoden kan funka på många märken som har separata bromdbackar till parkeringsbroms.
Men som jag upplevt problemet med svag parkeringsbroms, har det drabbat ägare av de tyngre chassinen, men jag kan ha fel. :)
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Vilket det är på Fiat sen 15 år tillbaka. Alltså skivbromsar bak med separata bromsbackar till handbromsen. Som sagt så utvecklas bromsar motorer o drivlinor för tyngre Vikter hela tiden. Fiat jobbar i samarbete med husbilstillverkarna, är b.l.a. Därför man är ledande inom husbilschassien i världen, om två hjul klarar att bromsa 4.25ton borde fyra klara av 5,5 ton vilket det är på stora ALKO chassin.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varför har Fiat endast Ducato lastbilar på max 4250 Kg månntro?
Kan det vara för att chassi och drivlina inte är dimensionerade för mer?

Varför frivilligt begränsa sin kundkrets till max 4250 kg totalvikt, om grejorna faktiskt tål mer?
För mig är svaret självklart.
 
Toppen