• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbyte

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej på er, vi har funderat på att byta bil, vi har nu en Rapido 665F vi funderar på en helintegrerad från antingen Frankia eller Kabe, finns det någon på forumet som vet om det är bra bilar eller om dom är överskattade, jag har själv hört att Frankian kan ha fuktproblem och att Kabe brukar ha en hel del småfel som kommer fram hela tiden.
Kanske en Adria är ett alternativ
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! ny bil med den höga skatten ? tillräckligt för att avskräcka mig ! men lycka till hoppas du hittar en fin bil !
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Är inne på min andra Frankia, inga fukt problem och bara lite småsaker i övrigt. Är ett bra val, framförallt tyst o gnekfri och robusta luckor och mkt andra smarta lösningar.
 
S

Sören-6830

Guest
Har en Niesmann+Bischoff Arto-12, 6700 mil. har inte haft något som helst problem med den, förutom kondens i de dubbla, isolerande sidorutorna fram. Byttes utan kostnad på fabriken. Skrammelfri, stabilt byggd, inredningen utan minsta problem, som ny fortfarande. VVS och el utfört med rejäla material. Absolut inga fuktproblem.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Våra sista bilar har varit Rapido, helintegrerade och extrema vinterbilar. Just nu 8090df, aldrig några problem, vi är mycket nöjda.
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Hej på er, vi har funderat på att byta bil, vi har nu en Rapido 665F vi funderar på en helintegrerad från antingen Frankia eller Kabe, finns det någon på forumet som vet om det är bra bilar eller om dom är överskattade, jag har själv hört att Frankian kan ha fuktproblem och att Kabe brukar ha en hel del småfel som kommer fram hela tiden.
Kanske en Adria är ett alternativ
Tror inte att det är varken mer eller mindre problem med dom bilar du nämner.
I det här fallet handlar det nog mer om vad hjärtat känner, fina bilar alla tre på sina egna sätt.
Sen vilka lösningar och design ni faller för kan nog inte vi råda med.
Jag går på Frankia alla dagar i veckan.
Lycka till i erat val.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Eller så är det bara så som en del skriver...själv har jag haft 6 mer eller mindre nya burstner varav 5 med fukt...men åker fortfarande burstner argos 747 2019 vad gäller "vanliga" husbilar som min burstner är det plockepinn men är man som jag van att en ny bil är färdig efter 1 år eller 2 om det är ett måndags ex spelar det ingen roll vi gillar ju åka husbil! Ps. Köper burstner nästa gång med...Vet ju att deras täthetsgaranti funkar i alla fall. Trevlig helg på er!
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej på er och tack för svaren, klart att Rapido fortfarande är med i vår kalkyl vi vet ju vilken kvalité den har, jag tycker om designen på dom bilar jag nämnde. Men det var som nån skrev att man måste gilla det man köper, prisklass som vi räknar på är i ca700 till 850 tkr
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Helt enastående hur många bra husbilsmärken det finns...
I alla fall verkar dom som svarar var nöjda med sin bil. Kanske inte lika kul att svara om man är missnöjd?

En sak som slår mig är att alla kommentarer verkar utgå från hur man upplever påbyggnaden, dvs ”bodelen”.
Nu kör kanske dom flesta måttliga körsträckor, men ändå. Sen var ju frågan en helintegrerad bil. Nu finns ju i och för sig en del mindre & lätta sådana, men Rapido, Kabe etc brukar inte vara några lättviktare. Då borde basbilen också vara en fråga & där kan man ju vara lite nyfiken kring olika erfarenheter eller?
Min uppfattning är att Fiat Ducato inte är en basbil utvecklad för höga vikter? Man ser i alla fall inga stora transportbilar som är Ducato, däremot Mercedes Sprinter & Iveco t.ex. Både förekommer ju som bas för vissa husbilar.
Hade varit intressant att höra åsikter från er med större helintegrerade bilar vad ni har för åsikter i fråga om basbil & inte bara påbyggnaden. Den senare verkar ju alla vara nöjda med oavsett fabrikat av kommentarerna att dömma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nå er det slik at MB Sprinter og Fiat Dukato begge makser ut på 5 tonn totalvekt, Iveco Daily som prismessig ligger mellom disse to for de samme totalvekter går helt opp til 7500 kg og er nest største chassi i antall husbiler pr. år. Over Dukato kommer de rene lastebil chassiene som MB Actros, Man og Iveco Eurochassi til en høyere pris enn Daily. I den prisklassen som er nevnt i denne tråden finner en knapt noe annet enn Fiat Ducato og dens 2 Franske brødre med litt andre motorer. Det finnes noen husbiler på Ford Transit og Renault Master, men hovedsaklig harlvintegrerte.
 
Toppen