• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbils TV-antenn

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
:cool: Hej alla glada husbilsåkare! Jag & min sambo har precis hämtat ut en NY Adria Sport! Vi ville inte göra hål i taket för att montera en TV-antenn! Vi har fått en liten rundstrålande fast monterad,som tyvärr inte håller måttet! Har Ni erfarenhet av någon bra antenn som inte behöver riktas,eller är det genomgående vridbar stång som gäller? Är en rundstrålande antenn bäst?(Den kan väl ta in flera stationer som stör varandra eller?)
 

Rogge M

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Finland
HBK-Nr
21958
Medlemskap
2024
Sv: Husbils TV-antenn

Hej
Jag var lite i samma sits då vi köpte vår husbil som då inte hade ett enda hål i taket,
Så efter mycket funderande med våran Antenn så monterade jag fast en ca. 20cm rörbit lodrätt i cykelställningen som jag sedan kan lägga upp stången med Antennen i ca.2.2meter som jag förvarar i bilens garage sladden drog jag inuti aluminumröret som jag sedan gjort en kontakt till under kanten vid baklampan.
På det sättet slipper jag vara orolig för gamla sönderbrända genomföringar som läcker.:)
 
F

F.d. 14062

Guest
Sv: Husbils TV-antenn

Har ni antennförstärkare, om inte, skaffa en så är problemet löst, har själv rundstrålande med förstärkare, funkar kannonbra.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Husbils TV-antenn

Vart har ni köpt denna antenn och vad kostade den ca ??
:wink:

mvh
Gert
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Sv: Husbils TV-antenn

Hej lans! vi har antennförstärkare men jag väntar på ett TV-fäste så antennkabeln är inte fastskruvad ännu,utan sitter i väggen med en skarvdon!Jag har kollat så det är kontakt där,men kan felet ligga där? Mvh.
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Sv: Husbils TV-antenn

Hej Rogge M. Vi har inget cykelställ så Ditt förslag passar inte oss,men tack för ditt inlägg! Mvh
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Husbils TV-antenn

Har ni antennförstärkare, om inte, skaffa en så är problemet löst, har själv rundstrålande med förstärkare, funkar kannonbra.
Glöm inte att sätta på den med knappen som sitter mellan förstärkaren och taket. Det gjorde vi, men efter en grundlig undervisning av vår son, har vi lärt oss.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbils TV-antenn

Köp en riktig mast och montera den noggrant så får du inga problem. sedan kan du höja den inifrån bilen när det är dålig mottagning, det förbättra ganska rejält ibland.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbils TV-antenn

Jag kan rekommendera en Triax Ufo antenn, liten och smidig med bra mottagning. Den är så lätt att man kan använda ett smalt maströr (ca20mm)! :)
 

caysson

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2024
Sv: Husbils TV-antenn

Montreal du sa att ni har en Triax Ufo, är det något nummer på den 100 eller 120? Mvh Caysson
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Husbils TV-antenn

Glöm inte bara att ta ur 12 volt sladden från antennförstärkaren då den inte används. Kostade oss ett batteri .... ( laddaren tog inte under 5 amp) ett tips bara ...

Jag har tagit strömmen efter brytaren på pannelen (samma som kylskåps lampan) så då man inte använder bilen blir också Triax utan strömm, fungerat bra sen 2009.
 
Toppen