plastpelle
HBK Medlem
Bra skrivet jag sätter aldrig i sladden har med mig sist jag hade i sladden var 2018 på Olahao camping i Portugal var för mycket träd för solceller stod på ett ställplats längre i sex dagar utan ström
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Hej, utan att ha någon statistik att luta mig mot, men ändå genom åren pratat med, hört och sett så beror nog en hel del av alla inkopplade bilar mycket på ren ovetskap om batterier, A/tim, förbrukning och ingen aning om vilken kapacitet varken bobatteriet eller ev. solceller har, om man nu ens förstår sig på anläggningen.
Men.... en stor del har jag lärt mig beror på en väldig och total gasolskräck. Att köra kylskåpet på gasol finns inte ens med som nödlösning för det är farligt. Den ofta dåliga effekten på 12V måste då kompenseras med snabb inkoppling på 230V stolpe vid stopp. Att köra värmen på gasol går inte för det är farligt. Möjligen kan man använda spiselns gasolbrännare för att värma mat, om man nu ens törs åka omkring med en gasoltub/bomb i utrymmet, det är säkrare med en lös elplatta.
Det här är ingen kritik mot dem som känner sig träffade utan mer kritik mot campingfirmor och försäljningsställen av husbilar som efter att ha sålt en husbil för kanske flera miljoner borde ha kravet på sig att utbilda köparen kanske i timmar om hur bilen fungerar om det skulle behövas.
Det kan inte vara lätt att ställa motfrågor vid en snabbgenomgång när man inte kan ett dugg om batterier, laddning A/tim, gasol m.m. och m.m. och m.m.
Massor med ägare av campingfordon med gasolskräck vet inte ens om att om lågan slocknar så startas den för det mesta om, och om det misslyckas så stängs gasolflödet av. Trycket i ledningarna kan jämföras med att man blåser lätt med munnen genom ett sugrör o.s.v.
Om köpare av campingfordon fick en riktigt rejäl utbildning, som nästan borde vara ett krav vid ägande av ex. gasolanläggningar så skulle nog behovet av elstolpar minska betydligt.
Man köper väl för det mesta en husbil för att kunna göra vad man känner för, vara oberoende, klara sig helt själv och inte behöva leta efter en förb..... elstolpe så fort man stannar.
M. mycket v.h. JANKRO.
Som ett exempel på det JANKRO skriver i inlägg #11.
Förra året kom en dam fram till mig en eftermiddag och undrade om jag kunde hjälpa henne och hennes man med gasolanläggningen. Kylskåpet visade fel och larmade. Hon sade att de aldrig hade kört på gasol förut, men nu var de tvungna (inga eluttag på platsen). När jag tittade till det hela visade det sig att gasolanläggningen helt enkelt inte hade varit igång så kylskåpet larmade. Jag såg till att alla kranar öppnades och att gasol kom fram som det skulle sedan verkade det fungera.
Dagens goda gärning men nog var jag litet undrande över hur deras resa hade sett ut tidigare.
Håller med JANKRO, på något sätt borde köpare kunna få en kurs i hur bilen fungerar när det gäller el, gasol, vatten (typ av pump etc.), ljudsystem m.m.
MVH
Hans
Som ett exempel på det JANKRO skriver i inlägg #11.
Förra året kom en dam fram till mig en eftermiddag och undrade om jag kunde hjälpa henne och hennes man med gasolanläggningen. Kylskåpet visade fel och larmade. Hon sade att de aldrig hade kört på gasol förut, men nu var de tvungna (inga eluttag på platsen). När jag tittade till det hela visade det sig att gasolanläggningen helt enkelt inte hade varit igång så kylskåpet larmade. Jag såg till att alla kranar öppnades och att gasol kom fram som det skulle sedan verkade det fungera.
Dagens goda gärning men nog var jag litet undrande över hur deras resa hade sett ut tidigare.
Håller med JANKRO, på något sätt borde köpare kunna få en kurs i hur bilen fungerar när det gäller el, gasol, vatten (typ av pump etc.), ljudsystem m.m.
MVH
Hans
Just det undrar jag om det verkligen stämmer fullt ut på så många......Man köper väl för det mesta en husbil för att kunna göra vad man känner för, vara oberoende, klara sig helt själv och inte behöva leta efter en förb..... elstolpe så fort man stannar.....
M. mycket v.h. JANKRO.
Vi brukar använda el på ställplatserna där det finns tillgång och är tillfreds och nöjda med det. Men förstår nu att vi trots 40 års campande borde stå i skamvrån som bär oss så illa åt. Får väl börja att ta in på camping för att ingen skall behöva blänga på mig.
Precis! Fast bita ihop...?Ja och det är ju en himla tur att ingen är absolut tvingad till det ena eller det andra. Alltså är det ett val som alla gör och då är det ju bara att bita ihop och försöka respektera att andra tycker annorlunda.
Själv gillar jag inte när det t.ex finns 5 eluttag o 15 platser o alla får betala lika mycket.Använder inte el sommartid o det känns som man får betala för nåt som andra använder.Hej! Lungn o fin nu, klart man utnyttjar el på ställplatsen om det ingår i priset. Är ju alltid gott att få laddat tandborstarna o laddat elcyckel utan att behöva köra invertern. Men att betala 50kr extra för en natt med el kan aldrig löna sig om batterierna ändå är fulla. Gasol är ju ändå väldigt effektivt.
Hälsningar Sanddammaren