• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsägande

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsägande

Vi var 36 respektive 37 år och hade döttrar på 6 och 9 år när vi blev med husbil, men det har ju gått några år sedan dess. :D

aake

Nihog

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2025

hej
Jodå vi har barn och är 43 och 46, killarna 9 och 12. Vi tycker det är sjukt bra med husbilen och reser långt och länge så mkt vi kan. Har just "bytt ner" oss till mindre smidigare bil då vi lärt oss vad vi vill ha och behöver.

Vi ser alla fram mot resorna och nya konstiga platser man hamnar på lite off the track som vi brukar se till att hitta. Jag och frugan har tidigare campat med tält runt om i Europa med delsyfte att hitta camping så nära guide Michelin krogar som möjligt för att äta oss genom ett land så att säga. Med husbil är denna jakt lätt då man ofta helt enkelt bara stannar på parkeringen (efter att man frågat om lov)

Nyheten i år är annars en prima uppblåsbar kajak för tur på sjö, flod och hav. Ska bli super att kunna paddla en bit för snorkling etc.

Lycka till med att hitta er stil på resande!

N.

Drogen

FD HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021

Är 51 och har varit intresserad av husbil sedan barnsben i stort sett. Överraskade min fru med att hyra husbil en helg för snart sju år sedan och det gick fullständigt åt h-vete :) En av de kallaste sensomrarna i mannaminne, värmen funkade inte, toan funkade inte, tv-antennen lossnade o.s.v. "Det blir ingen husbil i den här familjen, punkt slut!". Efter det har jag lobbat i snart sju år för att övertyga min kära fru om att det kan bli bättre.

I höstas köpte vi till slut en bil där allt fungerar fint och vi har knappt varit hemma en helg under säsong sedan dess. Grabbarna följer med ibland (13-åringen) och nästan aldrig (20-åringen). Båda grabbarna är aktiva lagsportare så under cuper och turneringar är vårt boende alltid ordnat. I år blir det första långresan ner mot sydeuropa vilket jag ser fram emot mycket.

F

F.d. 29954

Guest

Vad spännande om man blir betraktad som "lamkött" vid 62 års åldern. Hmm, allting är ju relativt förståss, men ändå...

Jag tror inte det har så mycket med åldern att göra. Är man pensionerad så har man mer tid och ens bekanta är ju i samma ålder, klart det blir många med vita huvuden då. För egen del så har det blivit två omgångar med husbil, först från 30 till 40, sedan från 55 och vidare. Dess emellan segling. När man är aktiv i arbetslivet blir de stulna stunderna få och spåradiska. Svårt att samordna semesterresor med andra då, utan det blir ensamåkning vilket är optimalt.

Har märkt att detta blivit en vana. Vi har en genotsnittshastighet ca 40 Mil/dygn när det är riktigt vilsamt, och 100 mil/dygn när vi vill komma någonvart. Många vill inte resa så intensivt utan föredrar en jämn lunk som jag personligen tycker är mördande för sinnet. De kan stanna på en rastplats två dygn, pga alla sina bestyr. Överhudtaget tycker jag att allt som "normala" människor gör, går otroligt sakta, tom när de promenerar...
Så som ett tips till er yngre, när ni planerar resa med andra, så se till att ni har ungefär samma värderingar, är lika morgonpigga, har få förväntningar av resan och lämna alla måsten hemma.....

stavgård

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026

Hej barnbarna 14 o 15 år tycker det är kul att åka med dom ser det som semester att komma från föräldrarna ibland:wub:

Toppen