• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsägande

Hasses Dethleffs

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2024
Hejsan !

Har suttit och läst många intressanta inlägg om smått och stort när det gäller att bruka och äga en husbil. När man sedan ser vilken ålder de flesta av klubbens husbilsägare är så känner man sig väldigt ung och grön både av avund och häpnad. Jag just 50 fyllda ny inom området och lite som då man för första gången får gå in på ungdomsgården vid 13 års ålder :cool: ,
Tänker jag , hur många är det i min ålder som åker omkring i husbil . :confused:
Ska på vår första träff i Juni och medelåldern är 67 år.
Ser även på forumet att vi är både gröna och unga samt att de flesta är redan ute i Europa och snurrar. Skulle vara trevligt att få lära känna fler yngre ev med barn som ska ut i sommar.

Hasse

Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsägande

46 och 43 år gamla. Skaffade första husbilen för 8 år sen och ja det var många som reagerade på vår låga ålder i samband med husbil.
Blir fler och fler barnfamiljer som förstår tjusningen med husbil.
Det är inte svårare att köra husbil än vanlig bil. Man får tänka lite på höjd, bredd och bakändan.

Första semestern i husbil blev en oplanerad underbar Europatur via Auswitz, Budapest, Kroatien och Zell am See.

Utlandsresandet har därefter fortsatt.
Med andra ord: De ä bar å åk.

Senast ändrad:

Hasses Dethleffs

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2024

46 och 43 år gamla. Skaffade första husbilen för 8 år sen och ja det var många som reagerade på vår låga ålder i samband med husbil.
Blir fler och fler barnfamiljer som förstår tjusningen med husbil.

Känns underbart att skaffat husbil men känns även lite svårt att hinna kombinera husbil , hus och semester. Hur har ni kombinerat detta ?

Har tänkt att försöka komma ner till Ullared i sommar.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Känns underbart att skaffat husbil men känns även lite svårt att hinna kombinera husbil , hus och semester. Hur har ni kombinerat detta ?
.

Med en sambo som jobbar inom vården = 2 helger utav 5 helgjobb + 2 idrottande söner + hus + mycket resor i jobbet har så klart inte varit optimalt för utnyttjandet av husbilarna. Men huvudsemestern blir alltid minst 3 veckor utomlands. När barnen var mindre använde vi den även till en del av killarnas fotbollscuper på bortaplan. Sen blir det lite småturer på möjliga helger. Nu är våra barn stora så förra året var troligen sista gången de följde med till Italien/Kroatien på semestern. Känns konstigt att lämna de hemma ensamma 3-4 veckor, men livet går vidare. Skulle dock inte bli förvånad om de vill följa med om något år då det blir gratis semester :).

Hasses Dethleffs

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2024

Vi jobbar båda inom vården och barnen är 9 och 11 år. Känner att det får bli Sverige detta och kanske nästa år , sedan skulle det vara trevligt att kunna åka till ex Kroatien eller nåt annat badvänligt land.
Ni verkar ha lite äldre barn ?

Mats Svensson

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2025

Hej, när vi skaffade första husbilen 1986 var jag 26 år och har kört sedan dess med olika typer av husbilar.
Nu är vi något äldre men samma frihets känsla när vi far land och rike runt.

så med andra ord man kan nog inte vara för ung bara man har körkort

Hälsningar
Mats o Camilla

F

F.d. 30629

Guest

Vi brukar sticka nån långhelg då och då, när frugan har en ledig fredag eller måndag så tar jag ledigt så är det inga problem.
Frugan jobbar också inom vården och har väldigt oregelbundna arbetstider så oftast blir det ganska oplanerade turer.

Vi är 34 och 30 med två barn 5 och 7.

Sen har vi ju alltid fyra veckor gemensam semester och då kan vi sticka på längre turer.

oskobe

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2025

Jag 41 frugan 38 barn 1, 2 och 4 år gamla. Perfekt resesätt med små barn!

F

F.d. 53349

Guest

46 resp 43, nyblivna husbilare med 14 åring som inte kan tänka sig nåt roligare än att åka ut med mor o far på 4 kvadratmeter golvyta...:twitcy:

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Precis passerat 50-strecket och åkt husbil senaste 6 åren med hela familjen.

Det börjar bli en representativ åldersblandning även i husbilskretsar.

Faktum är att det känns som om det mest är "unga" människor som åker husbil.
Att passet beskriver en ålder med siffror har ju sällan med den verkliga åldern att göra.
En del fyller år och andra fyller sina år...:)

4

4 JO

Guest

Själv är jag 51 och vi skaffade husbil förra sommaren. Var ute och provcampade en del innan vi skulle ut i Europa i höstas, tyvärr fick vi dagen innan avfärd ställa in den pga sjukdom.

Fr.o.m i vår och fram till hösten kommer jag att kombinera resor och arbete med lite ledigt och vara på resande fot både i Europa och i Sverige.

Tack internet för att jag kan välja mina arbetsplatser.

miamaja

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2025

Vi är 47 och 51 år. Har rullat runt med husbil i 7 år, blir 8e sommaren nu. Ny bil i höstas, så lääängtar efter att Skalman skall ställas på.
Har 3 border collies och rullar runt på en del tävlingar med dem, men även "svensson camping" om man nu får kalla det så :spinny:

/ Maria o Uffe

F

F.d. 50609

Guest

Vi är ju faan tonåringar i sällskapet 41 & 39 , Barn... jag tror faktiskt inte att dom räknas som barn längre, dottern är 16 och lär "mig" spanska mm och grabbarna är 18 & 20 (dom bor inte hemma längre) dom lär mig bara att det var bättre förr.

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Å då får väl jag som fyllt 65 passa på att tycka att det är toppen att så många -50 åker husbil. Fortsätt.:yes:
>Blasse

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

sedan skulle det vara trevligt att kunna åka till ex Kroatien eller nåt annat badvänligt land.
Ni verkar ha lite äldre barn ?

Våra "barn :cool:" är nu 18 o 20 . Vad är det som hindrar er från att ta en utlandsresa om ni vill vara garanterade sol o värme? Finns ratt på husbilen :twitcy:. Vi hade som sagt aldrig campat utomlands innan vi köpte husbil. Blev en ren spontanresa till värmen och hela familjen älskade det. Våra killar var 10 o 12 när vi gjorde första resan. Det enda familjen ångrar är att vi inte gjort resan tidigare. Visst var vi oroliga då det var första gången, men allt flöt bara på förutom att turbon slutade ladda på hemresan då en trycksensor behagade ge upp. Fiat verkstaden tog tag i problemet direkt när vi kom in. Hittade felet, men hade inte delen. De ringde runt till andra verkstäder och sen fick vi adressen o körde dit. Tog inget för felsökningen " vi har ju inte fixat problemet"... Delen byttes på andra verkstaden för 240€. Sen var vi på väg igen.

Med andra ord; är ni sugna på sol o bad så tveka inte. Åk.

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Mina barn är 3 & 6år,
Själv så är jag 38år och ensamstående.
Vi är ute och snurrar på allt möjligt, drar iväg på skidåkning i fjällen på vintern och söderut i europa på sommaren,
Nu börjar det bli betydligt smidigare att vara ute och glida när lillkillen vuxit till sej lite.

-Jag brukar inte heller känna mej gammal på ställplatser och jag får ofta frågan om jag lånat bilen av mina föräldrar. :twitcy:

Soraro

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
17164
Medlemskap
2024

Vi är 45 år och har två tjejer på 15 som skaffade hustbil för ett par år sedan. Stortrivs och när vi inte är iväg används husbilen som "ungomdsgård" då de kan sova över med kompisar och vara lite för sig själva.

Bästa turerna är de där oplanerade helgturerna man kan ta när man får möjlighet. Bara att fylla vatten och åka, underbart.:)

F

F.d. 29603

Guest

Är 38 och med en grabb på 17, dock är inte han så pigg på husbilslivet ;)
Har haft husbil i nästan 6 år och är inne på min andra.

Toppen