• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen läcker diesel

F

F.d. 6532

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 160 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Solano 615
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Vi köpte vår första husbil i oktober -13. Tyvärr har vi haft problem med att den läcker diesel. Det är tredje gången den är inne på verkstad och varje gång har dom sagt att dom fixat felet. Hur många gånger har dom chansen att göra vid det innan man kan kräva något? Vad jag ser så droppar det vid tanken.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Om du köpt den av firma gäller konsumentköps lagen.

Enligt konsumentköps lagen har de två tillfällen på sig att avhjälpa brister/fel, den tredjegången med samma fel kan man häva köpet, kräva omleverans eller prisavdrag.
Samtliga val ger även rätt till skadestånd (faktiska merkostnader).
Det låter som om det är dags att skriva lite brev som underlag inför en eventuell anmälan till ARN. Dock tar det alldeles för lång tid, men upplys företaget om läget.

Att fixa en dieselläcka kan väl inte vara ogörligt, dessutom ett fel som inte kommer igenom en besiktning (om det upptäcks).
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.376
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag hade en läcka för två veckor sedan, men det var från dieselfiltret.
Det som sitter i ett plasthus.
Det byttes för ett år sedan men började inte läcka från nu.
Ju mer jag spände på ringen som håller ihop plasthuset ju mer läckte det.
Verkstaden hittade felet.
Det var ett ej originalfilter med en gummipackning som var för klen, som gled ur läge och ej tätade tillräckligt.
Fick satt i ett originalfilter och problemet var löst.
Hälsn. Krister.
 

ollem

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Det framgår inte om den läcker alltid (så länge det finns diesel i tanken), när man kör eller vid tankning.

Om den endast läcker efter en fulltankning:
Jag har samma drivlina som ni på en Hymer 2007. Den läckte när man tankade fullt. Orsaken var att en O-ring, som tätar mellan arrangemanget för dieselpumpen i tanken och den stora överloppsmutter som håller pumparrangemanget på plats, hade kommit på sned.

Om det är detta fel, ta bort luckan mellan framstolarna som ger åtkomst till dieselpumpen i tanken. Skruva bort den stora, vita överloppsmuttern (c:a 12 -15 cm i diameter). Lyft pumparrangemanget något. Kontrollera den blå O-ringen och sätt den om så erfordras på plats igen. Sätt tillbaka arrangemanget försiktigt så att inte O-ringen rubbas.

Det finns även två blå O-ringar som tätar den vinklade plastslangsockeln mot pumparrangemanget. Dessa kontrolleras genom att man lossar en rostfri skruv som håller slangsockeln på plats och därefter lyfter upp slangsockeln från pumparrangemangets lock. Det kan även vara själva överloppslangen som läcker.
 
Toppen