• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilars spårvidd??

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Hallå..
Vad är orsaken till att även moderna husbilar har hjulen "mitt under bilen"?? Det är ju trots allt många år sedan man kom på att för att få optimala vägegenskaper så skall hjulen placerades så nära bilarnas hörn som möjligt. När man ligger bakom en husbil ser man i regel att hjulen är 30-40 cm innanför karossidan. Vindkänsligheten samt onödiga gungningar blir det med nuvarande hjulplasering. Är ju ingen fordonsingengör men ser ingen annan vits än att vändradien kan bli något bättre med nuvarande system. Kanske får jag här på forumet svar på mina funderingar.. Sommarhälsningar från Umeå

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Husbilars spårvidd??

Kan det vara så att dom är byggda efter en "budbil/skåpbil" och att framvagnen har den spårvidden och skall dom ändra på det så får dom börja med att förlänga länkarmar,bredda krängningshämmare ,längre drivaxlar , flytta ut fjäderbenstorn osv.

Att bara montera en stor spacer på 10cm / sida så är hjullagren knäckta efter inte så många mil .

Sen bygger väl ex. ALKO bakaxeln i samma spårbredd så den inte blir som bilen Smart i olika spårvidd .

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Fiats X250 chassi har sedan årmodell -08 olika spårvidd fram och bak. Det handlar nog om ca 10cm bredare på var sida på bakaxeln.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Fiat har kommit ut med et schassi med bredare spårvidd nu men dom har dock kvar bladfjädrarna från hästvagnarbas tid, det bästa shassit är tyska alko som många moderna bilar har i dag, de flesta väljer nog att bygga på alko numera.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Att dom är byggda på budbil/skåpbil känner jag till men även dessa fordon tycker man skulle "hänga med" lite bättre när det gäller detta med vägegenskaper och att man har ökat fordonens bredd. Visst är det en kostnadsökning att bredda hjulaxlarna men den kostnaden tror jag redan vi betalt till tillverkaren flera gånger om.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

ALKO har i sitt tillbud flere forskjellige sporbredder bak, men foran bruker de standardbredden fra Fiat, Renault eller Mercedes. Hadde selv en 1999 årgang Flair på Fiat/ALKO hvor bakhjulene gikk i egne spor utenfor forhjulenes spor.

En vanlig Ducato er ca 2 m bred, en standard husbil er 2,4m bred. De som bygges på lastebil chassi er normalt 2,5 m bred - som lastebilen, her blir det "riktig" sporvidde for husbilen.

F

F.d. 16416

Guest

I katalogen från tyska Goldschmitt finns distansskivor till bakaxeln för ett antal olika grundfordon och chassin. De flesta med en spårviddsökninng på 60 mm.
Enligt katalogen skall dessa ej öka slitaget på lagren.
Vore intressant att höra om någon har erfarenheter av dessa distansskivor och hur de påverkat lagren.

Roadglider

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Bladfjærer er vel en helt grei løsning bak på en bobil. Det er også torsjonsfjærer, som heller ikke guds gave for bilen, torsjonsfjæras fordel er en god løsning for å spare plass. Fjærings Teknisk er torsjonsfjærer noe man helst bytter ut på biler når man vil ha en god/riktig fjæringskarakteristikk i mine kretser.

Ang sporvidde så har jeg en erfaring. Har 08 og 09 kjørt med Fiat bobil lavtbyggende og brede chassis og dette fungerte meget godt.

Har i sommer kjørt samme Fiat bobil chassis, men med samme sporvidde bak som på foraksel, jeg var skeptisk, og dette har faktisk vært enda bedre!. Bedre svingradius og enklere å kjøre rett fram. Mindre sporing, enklere filskifte på sporete motorvei og mer generell nøytral kjøreegenskap opplevelse av husbilen.

Hvorfor? jeg vet ikke. Kan være at bakhjulene ligger i samme bane og angrepsvinkler mot veibane, som framhjulene?.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

I katalogen från tyska Goldschmitt finns distansskivor till bakaxeln för ett antal olika grundfordon och chassin. De flesta med en spårviddsökninng på 60 mm.
Enligt katalogen skall dessa ej öka slitaget på lagren.
Vore intressant att höra om någon har erfarenheter av dessa distansskivor och hur de påverkat lagren.

Roadglider

Jag har dessa distansskivor i fram. Eftersom Al-ko chassiets bakaxel har bredare spårvidd än framaxeln kommer de lite närmre varann och bilen ser även lite mindre leksak ut framifrån. Jag märkte ingen som helst skillnad när det gäller spårkänslighet. Livslängden på lagren påverkas säkert i någon form även om jag tror det är högst marginellt med tanke på hur relativt lugnt man ändå kör med en husbil.

Skall väl erkänna att det bara var utseendet som fick mig att skruva på dem. Ser inga andra fördelar med dem även om det kanske finns.

T

trino

Guest

Hei

Noen som vet når ALKO startet med bredere spårvidd bak er fram?

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Väcker upp min gamla tråd från 2010 och märker att Mercedes fortsätter med sina i mitt tycke gamla chassien med hjulen långt under husbilen. Bilderna är från Frankia men det ser likadant ut på andra märken byggda på tvillingmonterade Mercedes. Inte konstigt att dessa upplevs som gungiga eftersom överhänget på sidorna blir så stort. Mercedes modeller utan tvillingmonterat har byggts på smalare kaross typ ML-I. Beror säkert på kostnad men ändå märkligt att inte hänga med i utveckling. OBS att jag själv
föredrar Mercedes framför Fiat. Häggen i ett soligt Umeå

Bilagor

• 6008008815.jpg
    6008008815.jpg
    132,6 KB · Visningar: 17
  • 7849859149.jpg
    7849859149.jpg
    161,8 KB · Visningar: 13

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

@Häggen,

Instämmer,
vår HB på MB 616-chassi ser mycket lustig ut framifrån då framhjulen spårar med de inre bakhjulen :D:D:D

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

För 3-4 år sen gick drivremmen till generatorn av i Tyskland på vår Knaus byggd på Fiat -98. Vi åkte till en Fiatverkstad som fixade det på några timmar.
Medans dom hade bilen upphissad så var det en mekaniker som kände på bakhjulet och upptäckte ett glapp i hjullagret , Jag antar att det var en yrkesskada då verkstaden även utförde besiktningar Tuv.
Hjulet togs bort och då upptäckte man att det satt en spacer på ca 30 mm
dom sa att dom var olagliga i Tyskland , den fanns där när vi hade köpt bilen i Tyskland ett år tidigare. Hur som helst drog dom och fettade in lagret skruvade fast spårbreddaren igen och dom tog ingen betalning för det jobbet bara för rembytet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Spacers är förbjudet i Sverige också,
ifall de är tjockare än 12,5m.m.
Då blir det en olaglig spårviddsökning.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Efter en godkänd omtypning med ändrad spårvidd >25m.m.
Så är fordonet lagligt igen, kolla uppgifterna i reg.beviset.

Tänk även på att byte av fälgar med annat offset-mått kan bli olaglig spårviddsändring som kräver omtypning av fordonet.

Att man skulle åka på en kontrollmätning får nog dock ses som maximal otur.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Har spacers bak plus ett eftermonterat krängningsstag vilket gör en HEL del med vägegenskaperna plus luftfjädring , den vaggande gången och även fenomenet vid mötet med stora fordon försvann i stort sett helt och hållet.
Huruvida det är lagligt eller ej struntar jag faktiskt i tar smällen den dagen tycker att fördelarna uppväger det. Bilprovningen har inte haft några synpunkter på detta men kanske trafikpolisen har andra åsikter men å andra sidan finns det några poliser kvar utefter vägarna ? Ser man på trafiklimatet
kan man ju ha lite tankar om det .

F

F.d. 53814

Guest

Spacers är förbjudet i Sverige också,
ifall de är tjockare än 12,5m.m.
Då blir det en olaglig spårviddsökning.

Njae, när jag åkte USA-bil för evigheter sedan var det inte ovanligt att man satte spacers bak och hade fälgar med mycket offset inåt för att kunna ha feta däck med oförändrad spårvidd.
Både bilprovning och polisen var betydligt mer aggressiva på den tiden mot allt som var roligt.

Toppen