• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilar välkomna eller inte i våra kommuner.

F

F.d. 1471

Guest
Det har skrivits en del om att kommunerna inte visar något eller litet intresse för att serva husbils turister med ställplatser och dylikt.

Det har i detta sammanhang talats om att en del kanske missköter sig och att vi i husbilsklubben borde föregå med gott exempel. Bland annat genom att stå med alla fyra hjulen i P-rutan och resten av husbilen hänga ut där det inte påverkar någon eller något.

Idag var jag och min fru och handlade. Då får vi se en av medlemmarna i husbilsklubben stå på en ICA-parkering med halva hytten på den del av parkeringen som är avsedd för in och utkörning. Gardinerna var nere så man måste nog anta att husbilen stått där över natten. Efter 22.00 står det inte så många på dessa parkeringar så något problem att hitta en parkering som bättre hade passat husbilen borde inte varit svårt.

Under tiden vi var i butiken kom en taxi som fick backa och svänga igen för att komma ut. Han såg inte glad ut och muttrade kanske dj... husbilsturister.

Så fram för att vara föredömen inom klubben !!!

F

F.d. 1471

Guest
Sv: Husbilar välkomna eller inte i våra kommuner.

Idag var frugan och jag till samma ICA-affärs parkering och se där stod en husbil snyggt parkerad. Inbackad med överhänget ut på gräset. Visserligen en liten bit av aktern på gångbanan. Men det var ingen av våra medlemmar !!

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Om föraren till husbilen du nämner är med i husbilsklubben.se kan nog vara svårt att avgöra.
Man kan ju vara medlem utan dekal.

En husbil kan också ha en dekal från en tidigare ägare.

Det ”förpliktigar” att köra runt med Husbilsklubbens dekal…

/Knausen

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Min fru tycker jag är orättvis när jag säger följande:
Det är bara ~20% av befolkningen som fått sin beskärda del av sunt förnuft...
Hon kan ha rätt, eller så...:wub:

Är man medlem här, bör väl dekalen sitta på!?:cool:
Om jag säljer min husbil, då åker dekalen av!!!:)
Eller är dessa två ting svåra att genomföra???
Inte för oss i varje fall.
(Men hur gör en HBK medlem som hyr ut sitt fordon? Hmmm...:confused:)

Ang. parkera: Ju mindre man stör/retar upp någon annan, dess då bättre!
Jag vill ju gärna se ännu fler välvilligt husbils inställda kommuner och folk.
(Hur var det nu igen, sunt förnuft...)
Trevlig Sommar på Er alla!
//Magnus

F

F.d. 1471

Guest

Håller helt med Magnus !! Du säljer väl inte bilen med dekalen kvar ? Då är det du själv och dina vänner som får fan när den nya ägaren gör bort sig ! :wideeyed:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

När man talar och skriver om att "göra det rätta" Vi är alla olika, med olika kunskaper, olika förutsättningar. Det som är rätt för mig kan vara fel för någon annan och tvärtom. Det är nog viktigt att tänka på.
Ha det

F

F.d. 1471

Guest

Ja det finns faktiskt rätt och fel här i livet ! Vi har lagar och andra regler som skall följas. Hur skulle världen se ut om vi gjorde efter våra olika kunskaper och förutsättningar enbart ?

Inom de av regler bestämda gränserna kan man ha olika åsikter beroende på kunskaper och andra förutsättningar men det är ingen ursäkt när man inte följer de regler som skall följas !!

Olika kunskaper, olika förutsättningar. Så rätt skulle kunna vara för mig att stå utanför lagen och fel för dig att stå innanför lagen. Hur skulle det se ut ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, en fundering som fortsättning på Magnus inlägg ovan om att dekalen bör plockas bort om man säljer bilen. Jag är av samma uppfattning, men om man nu inte orkar eller kan få bort den, så det jag absolut inte kan förstå är hur i h..... man vill lämna kvar sitt HBK-nummer på bilen när den är inbytt och står till salu på en firma. Man vet ju inte vad för sorts person och chaffis som kommer att köpa bilen och fara omkring och visa upp ditt personliga HBK-nummer, kanske åratal framåt.
Denna fundering kom inte nu utan för ett par dagar sedan när jag stog på en stor husbilfirma och just tittade på både dekal och nummer som satt kvar på en beg. husbil. Jag tror inte att man kan räkna med att husbilsfirmorna lägger någon energi på att avlägsna gamla dekaler m.m. vid försäljning.

Ha det bra och hoppas vädret bättrar sig snart. JANKRO.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är kanske så att vi tolkar lagar och förordningar lite olika. Speciellt när det kommer till lägen där flera regler sammanfaller. Vi kan tänka oss att jag parkerar med bilen på en ruta med alla hjulen innanför linjerna. Ibland sticker bakändan ut över en gräsmatta om jag backar in. Då lär jag knappast vara något hinder för andra. Är det däremot en gångbana bakom bilen som jag kanske spärrar helt så står jag rätt enligt parkeringsreglerna men säkert regelvidrigt enligt någon paragraf i trafikförordningen. Att spärra av en gångbana kräver tillstånd av Polisen. Vänder jag då bilen så att bakändan står kanske nästan två meter ut i körbanan på parkeringen så står jag fortfarande rätt enligt parkeringsreglerna, alla fyra hjulen inom rutan. Men plötsligt har vi en tolkningsfråga om jag hindrar trafiken med min utskjutande bakända. Hindrar jag ingen från att komma in eller ut så är det antagligen OK. Men skulle jag hindra någon att komma ut från parkeringen på andra sidan en parkeringsgata är det en annan fråga.

Vi hamnar ständigt i dessa tolkningsfrågor. En gyllene regel tycker jag personligen är att parkera så att man stör andra så lite som möjligt. Vi riskerar annars att skapa irritation hos de som inte har husbilar. Även om vi juridiskt har rätt vid en specifik perkeringssituation så kan trots det innebära att husbilarnas renommé försämras och vi förser SCR med argument mot oss.

F

F.d. 2621

Guest

Det är ju rena rama ABC att man är skyldig att känna till lagar och förordningar. Hur skulle det gå om man slapp straff med motiveringen "att det visste inte jag" ???

Om man, som jag, har en lång husbil som inte ryms på en P-ruta och som därför måste stå med fram- eller bakpartiet över angränsande ruta, så är det väl självklart, att jag måste betala även för den rutan. Även om alla fyra hjulen ryms i en ruta. För säkerhets skull kan man ju sätta en liten lapp i vindrutan tillsammans med de två P-tillstånden som förklaring till vad man gjort.

Jag har försökt ta reda på om detta förfarande är OK men har ännu inte hittat någon generell bestämmelse, inte heller om det är OK i alla lägen att stå på en ruta med överhänget över yta, som inte används - t ex gräsmatta.

De flesta ansvariga jag talat med säger, att så länge man inte stör den tänkta ordningen och använder s k sunt förnuft och visar hänsyn, bör man kunna klara sig undan anmärkning och böter.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Så det var den enda lagen som man behöver kunna. Men kära vänner. Det är ingen lag. Fundering, Jag kör i 90 km i timman (Hastighetsmätaren är kontrollerad mot 2 GPS) Den visar 2km fel. Jag blir omkörd av i stort sett alla. Behöver då alla dessa bilförare " ta ett nytt körkort. För att de kan vara farliga i trafiken" Jag säger det igen. VI ALLA MÄNNISKOR ÄR SKYLDIGA ATT KUNNA ALLA LAGAR. Inte bara den om Parkering. Jag tycker att det är påhopp när man får otrevliga svar.

F

F.d. 3088

Guest

Visst skall man kunna alla lagar så står det i lagen:D

men denna tråden handlar ju om parkeringsregler;)
Alla andra lagar kommer nog undan för undan i nya trådar
Ta det inte som ett påhopp, inläggen kan vara lite grabbiga ibland:music-icon:

Mvh Gurra

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Opppssss....
Magnus sticker ut hakan...
Peter Nilsson, ta inte saker så allvarligt!
Eller tillhör du en av 80%??? :twitcy:
Först inlägget handlar om beteende...
Handa havande utav våra fordon... Hmmm... Inveeeecklad tråd detta.:wink:
Lagar hit och dit, bemöt andra som du önskar bli bemött själv!
Kanske får jag kritik för detta inlägg, visst, då tar jag det.

Kramizar på Er alla med mjukis tofflorna på!
:)... //Magnus

F

F.d. 4754

Guest

Osökt slår det mig att de 80 procenten förmodligen inte delar uppfattningen vem som fått sin beskärda del av sunt förnuft...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo visst ser man till och ställa sig så man inte är i vägen men att tillfredställa en taxichafför är inte lätt för det kvittar vad man gör så är dom ju kungar på vägarna och skall fram först och snabbast utan hänsyn till hur andra kör .
Vem är inte snabbast både inne i stan och på landsvägen .
Så är det många gånger här hemma .

Sen när det gäller att parkera med vanliga bilar så är det även så att många som ställer sig med strecket mitt under bilen bara för att inte få dörruppslag i sidan .

Vi hade haft våran ny/gamla Audi A4 i 1 vecka innan något tyckte dörren var för fin och gjorde 30 cm lång buckla i den under listen , det billigaste var ju också att lämna platsen utan att säga eller skriva något .
Bilen har för övrigt fått många små bucklor av dörruppslag efter detta .

Men men man parkerar husbilen så gott det går och ställer man 10 persorner och frågar om dess åsikt om parkeringen så finns det säkert lika många olika svar .

F

F.d. 17078

Guest

Det handlar väl om att parkera så att man ej hindrar trafiken eller !!!!, och följa lokala trafikstadgan?

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Problemet med att följa de lokala reglerna är att som i Göteborg. Då måste man ringa till dom och uppge vilken parkering man vill stå på. Det blir lite svårt när man kommer till en ny stad. Då vet man oftast inte var man kommer att stå eller där det finns lediga platser.

RoyoBritt

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
15458
Medlemskap
2025

I Jönköping finns ännu ingen central ställplats men det ska byggas och vara klar i god tid till nästa säsong :). Men man kan parkera med husbil nu under sommaren på några olika ställen och då kan man stå på två rutor men betala för en. Det är:

1) Oset, Huskvarna – Toaletter finns och även sopsortering
2) Tullporten/Erik Dahlbergsgymnasiet – Låg beläggning på denna parkering när skolan är stängd vilket gör att det inte är några problem att parkera en husbil, några timmar/över natten, som upptar mer än en p-ruta.
3) Kålgården, mittemot postterminalen – funkar för uppställning några timmar och över natten.
4) Västra Torget funkar som uppställningsplats dagtid om man vill ”gå på stan”, dock inte lördagar som är torgdag. Samma här att det är lägre beläggning under Juli månad och att det är OK om man parkerar på mer än en p-ruta.
5) Rosenlunds camping

F

F.d. 25867

Guest

Fick häromdagen rapport från Lidköping/vid VÄNERN att campingplatsägarna ville ha ett kommunalt förbud mot ställplatser!

Toppen