• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Husbil Vägrar starta när det regnar

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej har en Citroen c25 1990 som går som en klocka 18000 mil. Men om det har regnat i två dagar är det alltid stört omöjligt att starta den till och med med startgas.

Finns det något sätt att förebygga detta? Jag förstår att detta har med fukt att göra på något vis?!?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.931
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vaknar den inte till liv med hjälp av startas så har ett eller flera problem med tändningssystemet, typiskt också vid fuktig väderlek.
Har du inte bytt ut slitdelarna i ditt tändaystem så är det nog hög tid, köp kvalitetsprodukter, inte typ Biltema.
 
F

F.d. 14324

Guest
Det kan troligen bero på flera anledningar, men jag hade nog börjat med att kolla fördelarlocket om det gått in fukt där.
Vidare så håller jag med Peter, om den inte startar på startgas så är oddsen ganska stora att det är ett tändningsrelaterat problem och i min bok (från förr) så börjar jag alltid med att kolla fördelarlocket för det är enkelt, nästa steg är väl att skruva ut ett stift och kolla om du har nån gnista.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack alla för alla tipsen jättebra. Bilen fungerar jättebra motorn går jätte jämnt och fint och startar alltid direkt. Men har det regnar två dagar som nu i Malmö så kan det ta ta 20 minuter att få igång den. Man får typ tömma batteriet på kraft
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.195
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej har en Citroen c25 1990 som går som en klocka 18000 mil. Men om det har regnat i två dagar är det alltid stört omöjligt att starta den till och med med startgas.

Finns det något sätt att förebygga detta? Jag förstår att detta har med fukt att göra på något vis?!?
Ett mycket tydligt tecken på att du skall inte ut och campa när det regnar.... Lösning.... Stanna hemma :rolleyes: :twitcy: ;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns en spray som bildar ett plastskikt där man sprayar.
Jag använde det förr när jag körde jeep med bensinmotor i skogen (kunde bli genom ett och annat surhål).
Se till att fördelarlock och allt på högspänningssidan är torrt och rent och sedan vräker du på spray i flera lager.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej har en Citroen c25 1990 som går som en klocka 18000 mil. Men om det har regnat i två dagar är det alltid stört omöjligt att starta den till och med med startgas.

Finns det något sätt att förebygga detta? Jag förstår att detta har med fukt att göra på något vis?!?
Det finns en kabel som går mellan fördelaren och tändmodulen.
Det finns en kontakt på den kabeln. Kontakten är placerad ungefär mitt emellan fördelaren och modulen. Jag har fått ta isär den kontakten ett flertal gånger.
Den har varit fylld med vatten. Antingen är bilen då svårstartat eller stendöd.
Tändmodulen är placerad till höger om kylaren.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En snabbfix är att spruta 5-56 i fördelarlocket,
ge även övriga tändsystemet en dusch, då brukar de vakna till liv.
Använd WD40 istället, mycket effektivare. Ibland förbiser man högspänningskablarna, de är ofta avstörda och har ingen metalltråd inuti utan en "veke" med grafitpulver, Grafitpulvret kan med tiden skaka ihop så det blir små avbrott i ledningsförmågan. Det går bra vid låg luftfuktighet, men vid hög kan gnistan välja andra vägar till gods.
Vem kommer inte ihåg Volkswagen 1500. Hade de några år på nacken så var de stört omöjliga att få igång när det var fuktigt ute. Problemet var överslag i tändkablarna till den aluminiumklädda isoleringen i motorrummet.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.371
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
På vår första husbil en pilote 88a Peugeot,bensin, (vet ej om det skiljer på årsmodell 90)Jun21#89.JPG
hade jag problem vid fuktig väderlek och regn.
Det kunde bli oxid på kontaktstiften på kabeln till tändmodulen som sitter på insidan av grillen.
När dessa rengjorts startade bilen.

Jag hade också problem med att det blev stopp av löv och skit i vattenavrinningen till friskluftsintaget nedanför vindrutan.
Då rann vattnet ut genom ett litet hål och ner på tredje tändstiftet (tror jag) på motorn, och bilen misstände.
En gång sprack porslinet på ett stift av värme och vatten.
Krister.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bra :) som dansker vidste jeg ikke Volvo g Saab lavede husbiler i 1990
Hejsan, kanske inte just årsmodell 1990, och den översta är väl gränsfall för att få kallas husbil kanske...
SAABhusbil2.JPG

Men det här är definitivt något som går under benämningen husbil...
SAABhusbil.JPG
Yes, en SAAB under skalet.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen