• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AngelikaB

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
Hej...åker till Scotland varje år då vi har dottern boende där. Vi tar alltid färjan Dover- Calais då det är det billigaste sättet att ta sig över kanalen.
Behöver inte förboka utan man köper biljett på plats. Det är ett franskt och ett brittiskt rederi som kör från samma hamn, vi åker alltid med britterna (PO ferries) då de erbjuder öppen återresa. Från Dover kör du sedan M20 mot London, när du kommer till den yttre kringleden M25 så är det bäst att köra väster om London. M25 är visserligen i ett bedrövligt skick men det är inte så många mil man kör på den. Se upp för att komma närmare London än M25 då klimatzonen börjar strax därefter (kameror överallt och dryga böter). Vi brukar sedan vika av från M25 till M40 mot Birmingham. Från Birmingham väljer man sedan M6 norrut. Den passerar mellan Liverpool och Manchester och där får man se upp lite så man inte hamnar på betalvägen. Sen är det bara att fortsätta M6 tills du är i Scotland. Om du inte har alltför bråttom dit kan jag rekommendera en avstickare från motorvägen och istället ta en tur genom Lake District. Åter på M6 passerar du den lilla staden Penrith där vi alltid övernattar på en liten familjeägd camping bara 300m från stadskärnan.
Scotland har många mycket bra campingplatser som jag skulle kunna rekommendera dej. Trots att vi åker där varje år har vi hittills aldrig sett någon svensk husbil där, knappt någon annan europeisk heller bara brittiska. Kanske många känner sig tveksamma till vänstertrafiken?
Ha en bra tur...och kanske vi ses där 2021.

Hej.
Grymt bra beskrivning - den är sparad, bara hoppas att bara att covid släpper något och de öppnar upp i GB...Har också dotter i Skottland, som haft det tufft nu. Och ja gärna lite beskrivningar på campingar, på vägen. Det tas tacksamt emot...
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Det går att registrera bilen Det finns två zoner. En zon i centrala London Och en utanför kolla på Low Emission Zone för vidare info. Körkortet för enl. farfar principen gäller året ut.
 
Toppen