• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbil Personbil klass2 över 3,500 ton i EU och Norge

F

F.d. 839

Guest
Sv: husbil Personbil klass2 över 3,500 ton i EU och Norge

Håkan J,

Ditt förslag hade jag tagit emot med glädje ;) men tyvärr så är det andra saker som inverkan t.ex hälsan :mad:

F

F.d. 418

Guest

NLundberg, idag finns ingen sådan hastighetsbegränsning men Vägverket har startat ett projekt som syftar till någon form av maximal hastighet för PbII med en totalvikt över 3500kg. När jag talade med dem tidigare i år, lutade det åt 80km/h men var det slutligen landar är nog fortfarande osäkert. Det är regeringen som beslutar om en eventuell lagändring. Så är det. Hälsn/AndersW

F

F.d. 12736

Guest

till Aake:
Jag kopierade nedanstående från vv´s sida, jag är helt säker på att husbil, totalvikt > 3,5 t och tungt släp, då krävs E för släpet. Eftersom redan med en husbil < 3,5 t krävs E, tågvikten är ju mycket över 3,5 t. Har du inte blivit stoppat i Norge, då har du haft tur?
Med C kort antar jag att samma krav finns, nämligen E med släp > 750 kg.

sitat från vv´s hemsida:
"Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg.
Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg."

F

F.d. 12736

Guest

Vägverkets / regeringens eventuella kommande beslut om hastighet för Pb2 gäller Sverige, utomlands är det säkrast att köra lungt som lastbil, för totaltvikten avgör max hastighet, bl.a. i Finland.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

husbil2

En litet missförstånd tycks ha insmugit sig; det är helt enligt regelverket att dra tungt släp efter lätt lastbil med BE-behörighet! Inga förändringar har skett i detta. Men det blir kanske problem om jag uppgraderar min husbil till pb2 med höjd totalvikt (trots C-behörighet).

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Mer info till "husbil2".

För runt en månad sedan så diskuterade jag frågan om pb2 och tungt släp med Vägverket. Övergångsregler gör att BE under vissa förutsättningar (körkortets ålder) räcker i Sverige, men enligt uppgift inte på kontinenten. Och de handlingar på olika språk som ligger ute för kopiering berör vad jag sett inte frågan.

Kanske klokast att försöka banta husbilens packning maximalt och avstå från uppgradering till pb2 med högre totalvikt för att utan ängslan kunna dra med båten på fisketurer i Norge? Fast å andra sidan synd att inte kunna lasta mer vid resor på kontinenten utan båt (och alltså med körkort BE + C).

aake

Senast ändrad:
F

F.d. 12736

Guest

Aake,

sorry, förstod inte att du har BE,

som du skriver, och hur än vi vill göra en tolking, att inom EU borde våra svenska reglar gälla, så behöver inte vara verkligheten. Tror dock att i Norden kan du köra utan problem. Jag var i Finland i vintras, körde för fort, fick böter, och polisen undrade hur kan jag köra husbil, totalvikt 5,0 t, jag beskrev undantagsregeln som vi har, han aksepterade mitt B kort direkt.
Kan du banta husbilens totalvikt, i stället packa mer i båten, då är saken ur världen? Då kan du även köra utanför Norden.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

husbil2
Tack, men så lätt går det inte; båtsläpet på gränsen till överlastat med bara båten och tyngre båtsläp får inte bilen dra.
aak

F

F.d. 12736

Guest

då har du inte många val kvar, tror dock att du nu vet vad du kan göra, det lär inte finnas någon genväg?

Toppen