• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil &Husvagn

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Husbil &Husvagn

Så rätt så.............

Inte mycket man missat här nu när man är sjukskriven.

F

F.d. 6022

Guest

Husbilsklubben.se i all ära, men det är utöver kunskapsdelandet om husbilar(som för övrigt är helt grymt bra med forumet) mest grattishälsningar och morsningkorsning. Tidningarna fyller absolut en funktion.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Vad hände med tidningen "Husbilen"? Köpte den i juni, sedan såg jag inte tidningen trots
ivrigt letande.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, jo Husbilen-test kommer forfarande ut, tyvärr så verkar de mer satsa på prenumerationer än försäljning ute. Den är svår att hitta men brukar finnas i större kiosker, bensinmackar och Coop ibland. Jag tror de förlorar många kunder eftersom man knappt hittar den ens med ivrigt letade.

Tidningens innehåll

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

Jag tycket att samtliga svenska husbilstidningar innehåller för lite fakta. Jag tog upp det med en företrädare för Husbil & husvagn förra året på Elmiamässan, men han höll inte med mig. Att testa en husbil är ett omfattande jobb. Man testar både en bil och en bodel. Jämför testerna (av bilen) med Teknikens Värld eller Auto Motor och Sport. 0 till 100 är kanske inte intressant på en husbil, men bränsleförbrukning är det. Ljudnivån i olika hastigheter är också intressant. Hur väl fungerar bromsarna? Hur snabb mattas de av? Hur stor är vänddiametern på bilen? Det är uppgifter, som jag skulle vilja se i testerna.

Vidare, bodelen, hur stora är sängarna? Går de att ligga i? Uppgifterna måste jämföras med något, ett standardmått. Samma sak gäller för köket - är det för högt eller för lågt? Matplatsen - fem personer kan sitta runt det, men kan alla äta samtidigt? Vad händer om jag äter en seg biff - kommer jag att slå ut två framtänder på den sitter bredvid mig för att det är för trångt runt bordet?

När jag läser de där tidningarna känner jag att jag får bättre information från tillverkarnas reklambroschyrer. Det känns inte bra. En oberoende tidningen borde väl kunna prestera ett test med tillräcklig information.

Mvh

Home-car

F

F.d. 29787

Guest

Efter alla dessa negativa inlägg känns det bara bra att jag avstod från preneration på denna tidning.

F

F.d. 4124

Guest

Hej alla Husbilsklubbare! Då denna tråd delvis riktar sig till mig som testansvarig på tidningen Husbil&Husvagn vill jag bara visa att vi läser - och defintivt bryr oss om kritik och förslag. Inget är så bra att det inte kan bli bättre och det gäller även våra tester. Vi diskuterar ständigt förbättringar och denna tråd kommer vara till hjälp i det arbetet. Tackar för det :)

Vänliga hälsningar Jimmie Öbom, testchef Husbil & Husvagn samt webbansvarig Välkommen - Husbil & Husvagn

jimmie.obom@husbilhusvagn.se

F

F.d. 18368

Guest

Hej alla Husbilsklubbare! Då denna tråd delvis riktar sig till mig som testansvarig på tidningen Husbil&Husvagn vill jag bara visa att vi läser - och defintivt bryr oss om kritik och förslag. Inget är så bra att det inte kan bli bättre och det gäller även våra tester. Vi diskuterar ständigt förbättringar och denna tråd kommer vara till hjälp i det arbetet. Tackar för det :)

Vänliga hälsningar Jimmie Öbom, testchef Husbil & Husvagn samt webbansvarig Välkommen - Husbil & Husvagn

Hej Jimmie, det var jag som startade den här tråden på grund av att jag blev besviken på det senaste nummret. Ni har 7 sidor om en liten husvagn. 4 sidor om skilsmässor, 5 sidor om en gammal dubbeldäckare. Det är verkligen inte sånt svammel jag vill läsa om i en seriös tidning. Det känns som nödlösningsutfyllnad. Nej skärpning.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Jimmie,
vad roligt att någon från redaktionen på tidningen "Husbil & Husvagn" följer detta forum.
Då ska jag inte fortsätta med att enbart klaga på det senaste numret utan försöka lämna ett positivt bidrag till förbättring.
Det är mycket möjligt att ni på redaktionen tänker i årstider, men om nu nu inte gör det så kanske det kan vara något att anamma.
Det senaste numret skulle t.ex. ha kunnat handla om vinterförberedelser av husbilen, körning i vinterväglag, förutsättningar för att använda husbilen vintertid, praktiska förhållande i samband med vinterkörning, test av snökedjor och slirmattor m.m. Numret skulle även ha kunnat ta upp en del frågor kring att åka söderöver som många gör på hösten för att övervintra t.ex. i Spanien och Portugal.
När julen är över och vi så sakta närmar oss våren, ja då är det intressant med artiklar om service, förberedelser, förbättringar, nya tekniska använbara hjälpmedel. Och ytterligare något senare nummer med artiklar inför den verkligt stora husbilssäsongen då flertalet husbilar på nytt tas i bruk för färder i Norden och övriga Europa.
När hösten så småningom kommer är det åter dags att spegla nyheter på mässor, husbilsturismens utveckling, dra erfarenheter som kan engagera och diskuteras o.s.v.
Jag tänker fortsätta att prenumerera ett tag till.
V-backen ;)

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

Jag gillar V-backens inlägg med konstruktiva idéer.

Jag brukar ibland köpa de tyska husbilstidningarna Promobile och Reisemobile. Där kan man verkligen snacka om väl utvecklade tester. Jag vet att de har en annan budget och betydligt större läsekrets än våra tidningar, men jag skrev till chefredaktören till på Allt om husvagn och camping och föreslog att de skulle köpa artiklar av de tyska tidningarna och översätta dem. Hon meddelade att de inte tänkte göra det. Hon gillade dock idéerna på de granskningar, som jag föreslog.

Jag ser framför mig att de tyska tidningarna själva introducerar sig på den svenska marknaden, precis som Auto, Motor und Sport har gjort på bilsidan och Motorrad har gjort på Mc-sidan. Kommer de tyska tidningarna till Sverige kommer våra tidningar att ha svårt att klara konkurrensen. Mitt önskemål är förstås att de svenska tidningarna ska köpa artiklar av tyskarna och översätta dem och att presentera dem i våra tidningar.

De svenska tidningarna läser detta forum. Det vet jag och det är även framgått av tidigare inlägg. Vi kanske skulle ha ett ämne om artiklar vi skulle vilja läsa eller artiklar om sådant vi skulle vilja veta mer om.

En idé ...

Mvh

Home-car

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej Jimmie...och alla andra intresserade läsare!

Det här är kul. Direktkontakt mellan producent och konsument. Här har du chansen Jimmie att vara lyhörd och utveckla en riktigt bra tidning i direktkontakt med oerhört representativa läsare. Vet inte hur tidsstyrd er produktion är men något resultat av dessa diskussioner borde kanske synas redan i nästa nummer! Fixar du det, så får du och tidningen garanterat respons!

Hälsningar
:-/<rister

Toppen