Sv: Husbil för vinterbruk
Bäste Ludde.
Om du läser var frågeställaren bor så är det ju inte fråga om mellansvenska skidorter utan norra norrbotten. Att då köpa framhjulsdriven tung bil hävdar jag vara dumt.
Ihopfrusna motorer finns det ett antal trådar om så använd sökfunktionen bara. Man behöver inte ha egna erfarenheter av allt för att uppmärksamma problem.
Du skrev så här:
På bra röjda vägar funkar det kanske om inte motorn fryser ihop.
Röjda eller oröjda vägar har väl inget med att motorn fryser! Det var det jag reagerade på först och främst.
Att Fiat hade problem med de första modellerna på den nya hytten och motorn 2007 innebär väl inte att felet kvarstår på alla Fiat?
Det var många som drabbades av att vatten utifrån rann ned över motorn och begjöt den med ett islager, som sedan orsakade motorhaveri.
Detta fel åtgärdades så småningom av Fiat efter en massiv kritik från konsumenterna.
Min bil är tillverkad 2009. Jag har uppvärmd vevhusventilation. Det är rent skitsnack att bara svensksålda bilar har detta. Jag kontrollerade med den handlaren jag köpte bilen av i Tyskland och han berättade att alla Fiat som säljs i Tyskland är precis samma som de som säljs i Sverige avseende detta.
Jag bad även min Fiatverkstad här i Sverige att kontrollera att allt var OK som handlaren i Tyskland sa och det är det.
När det gäller vinterväglag och framhjulsdrift med tunga fordon fungerar detta bra så länge man inte ger sig ut på oplogade skogsvägar eller i dåligt väder. Och dåligt väder är lika illa var man än är ute och kör. Jag hade riktigt dåligt väder på väg upp genom E6 i Norge i vintras. Norr om Hamar var sikten riktigt dålig, fanns ett par hjulspår att köra i. Dom han inte ut och röja vägen.
Körningen gick jättebra, jag tog det lugnt (utan att vara en bromskloss), hade gott avstånd till framförvarande. Vi var en enda lång kö, lastbilen först i kön bestämde hastigheten och de allra flesta bilisterna accepterade läget och höll sig i kön.
Så med sunt förnuft, bra grejer utifall att nåt händer (snökedjor + autosocks) så kan man gott och väl använda en framhjulsdriven bil i vinterväglag.
Aake har givetvis det mest optimala för vinterkörning, men faktum kvarstår att det finns långt mycket fler husbilar att välja på om man nöjer sig med framhjulsdrift.
De flesta använder ju bilen även andra årstider. Givetvis så prioriterar man vad man har mest behov av.
För vår del var det utrymmet och lastförmågan i kombination med vattenburen värme och dubbelgolv.
Att som du påstå att Fiat är värdelöst och inte går att använda på vintern är i så fall bara din egen sanning. För vi är som sagt en hel del husbilsägare som kör med Fiat vintertid utan problem.