• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för vinterbruk

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vinterbruk

Ja Jocko du verkar ha klarat dig men på forumet finns det flera trådar om ihopfrusna kamdrivningar och vevhusventilationer som resulterat i motorras. Att rekomendera framhjulsdrift till någon som kan förväntas ha vinterväg så stor del av året som man har i Kiruna tycker inte jag är så begåvat:). Aakes rekomendation är nog mycket bättre:)
Var och en får ju bli salig efter sin fasson.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vinterbruk

Marcus,
Fiat som chassie fungerar utmärkt så länge du inte skall ut i oplogad vildmark och åka. Men dit åker man ju inte med sin vanliga normalutrustade personbil heller.
Sunt förnuft och val av utrustning efter vad den skall användas till.

Jag undrar om inte ditt krav på vattenburen golvvvärme är det som faktiskt begränsar dit urval mest. Är det ett absolut krav eller mer ett "nice to have"?
Jag har egna erfarenheter (Niesmann Flair) från dryga -25 med "bara" dubbelgolv och vattenburen värme - inga som helst problem och inte kallt på golvet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil för vinterbruk

Hej
Du menar nog Jocko,
Nej det skriver jag inte,jag skriver att Fiat motorn inte fryser i hop
och att den startar utan hjälp av värmare eller bakhjulsdrift vid 30-

(jag kör Kiruna,Ivalo,Murmansk,vinter som sommar) inte husbil men en Fiat

MVH//Jocko

Förlåt Jocko. Att köra en framhjulsdriven skåpbil skiljer sig dramatiskt från att köra en 8m lång husbil i vinterföre. Helt annan lastfördelning över de drivande hjulen. Jag har provat båda även om jag inte brukar köra till Murmansk, och en sådan husbil vill jag inte rekommendera för angivet bruk i fjällen. Däremot klarade jag mig bra de första 10 åren med husbil med en framhjulsdriven plåtis (med motorvärmare och snökedjor).

aake
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Husbil för vinterbruk

Förlåt Jocko. Att köra en framhjulsdriven skåpbil skiljer sig dramatiskt från att köra en 8m lång husbil i vinterföre. Helt annan lastfördelning över de drivande hjulen. Jag har provat båda även om jag inte brukar köra till Murmansk, och en sådan husbil vill jag inte rekommendera för angivet bruk i fjällen. Däremot klarade jag mig bra de första 10 åren med husbil med en framhjulsdriven plåtis (med motorvärmare och snökedjor).

aake

Du har naturligt vis rätt i att fyrhjulsdrift är bättre,det behöver vi inte diskutera
men att Fiat motorn skulle frysa i hop?? det är skit snack,
det var bara detta som jag reagerade mot,jag kör inte förnöjes skull
jag arbetade mellan dessa tre länder och behövde ett säkert motor alternativ
och jag valde Fiat,

//Jocko:mcride:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil för vinterbruk

De frostskadene som er refferert til skjer i temp 0 til -5 så de er ikke mye relevante i Norrland. Kondens og smeltevatn som fryser er ikke mye plagsomt i -15 :D:D
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbil för vinterbruk

Det är inte alla fiat som fryser det är dom som remdrivna kedje motorerna går bättre och sen är det skillnad även på dom, där är vissa tillverkare som beställer bilar som tål nordiskt klimat något bättre, men en fiat är ingenting man drömmer om.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Husbil för vinterbruk

Det är inte alla fiat som fryser det är dom som remdrivna kedje motorerna går bättre och sen är det skillnad även på dom, där är vissa tillverkare som beställer bilar som tål nordiskt klimat något bättre, men en fiat är ingenting man drömmer om.

Min är en så kallad remdriven:confused: vad jag vet så är det inte ett stort
problem om ens ett problem,byt rem i tid och det fungerar hur bra som helst.
och för vissa blir det en dröm,men min blev sann:)

///Jocko:mcride:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbil för vinterbruk

Bäste Ludde.
Om du läser var frågeställaren bor så är det ju inte fråga om mellansvenska skidorter utan norra norrbotten. Att då köpa framhjulsdriven tung bil hävdar jag vara dumt.
Ihopfrusna motorer finns det ett antal trådar om så använd sökfunktionen bara. Man behöver inte ha egna erfarenheter av allt för att uppmärksamma problem.

Du skrev så här:
På bra röjda vägar funkar det kanske om inte motorn fryser ihop.

Röjda eller oröjda vägar har väl inget med att motorn fryser! Det var det jag reagerade på först och främst.

Att Fiat hade problem med de första modellerna på den nya hytten och motorn 2007 innebär väl inte att felet kvarstår på alla Fiat?

Det var många som drabbades av att vatten utifrån rann ned över motorn och begjöt den med ett islager, som sedan orsakade motorhaveri.
Detta fel åtgärdades så småningom av Fiat efter en massiv kritik från konsumenterna.

Min bil är tillverkad 2009. Jag har uppvärmd vevhusventilation. Det är rent skitsnack att bara svensksålda bilar har detta. Jag kontrollerade med den handlaren jag köpte bilen av i Tyskland och han berättade att alla Fiat som säljs i Tyskland är precis samma som de som säljs i Sverige avseende detta.

Jag bad även min Fiatverkstad här i Sverige att kontrollera att allt var OK som handlaren i Tyskland sa och det är det.

När det gäller vinterväglag och framhjulsdrift med tunga fordon fungerar detta bra så länge man inte ger sig ut på oplogade skogsvägar eller i dåligt väder. Och dåligt väder är lika illa var man än är ute och kör. Jag hade riktigt dåligt väder på väg upp genom E6 i Norge i vintras. Norr om Hamar var sikten riktigt dålig, fanns ett par hjulspår att köra i. Dom han inte ut och röja vägen.

Körningen gick jättebra, jag tog det lugnt (utan att vara en bromskloss), hade gott avstånd till framförvarande. Vi var en enda lång kö, lastbilen först i kön bestämde hastigheten och de allra flesta bilisterna accepterade läget och höll sig i kön.

Så med sunt förnuft, bra grejer utifall att nåt händer (snökedjor + autosocks) så kan man gott och väl använda en framhjulsdriven bil i vinterväglag.

Aake har givetvis det mest optimala för vinterkörning, men faktum kvarstår att det finns långt mycket fler husbilar att välja på om man nöjer sig med framhjulsdrift.

De flesta använder ju bilen även andra årstider. Givetvis så prioriterar man vad man har mest behov av.
För vår del var det utrymmet och lastförmågan i kombination med vattenburen värme och dubbelgolv.

Att som du påstå att Fiat är värdelöst och inte går att använda på vintern är i så fall bara din egen sanning. För vi är som sagt en hel del husbilsägare som kör med Fiat vintertid utan problem.
 
P

Pumbaa

Guest
Sv: Husbil för vinterbruk

Hej på dej Vidhem, du är dig lik i alla lägen! Vi har i.a.f. samma åsikt om Nordic! Vi ses kanske på Pingstträffen!
 
Toppen