• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil för vinterbruk

F

F.d. 5756

Guest
Hej på

Vi funderar på att köpa en husbil ca 8 m och vill gärna ha råd från Er.
Vi har inte tidigare haft husbil.
Vi har B körkort före 1996

Våra önskemål är:
en begagnad bil som är max 5 år gammal
lätt att serva på verkstad
skall klara av vintern i Kiruna där vi bor
vattenburen golvvärme
toalett o dusch (ej helt nödvändigt att använda dem på vintern)
bra lastmöjligheter
dubbelsäng
vi kommer oftast att resa själv i den men möjligheten finns att 2 st killar i åldern 10-12 kommer att resa med ibland

Tacksam för tips och erfarenheter om fabrikat och utrustning mm.

Med vänlig hälsning,

Marcus

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Sv: Husbil för vinterbruk

Hej på er
Prova att kontakta Nordic Husbilar i Kristinehamn de har en återförsäljare
i era trakter. Detta är en vinterhusbil med vattenburen värme. Prova att gå in
på deras hemsida.
Med vänlig hälsning Claes

P

Pumbaa

Guest

Bra svar! Åker själv Nordic och kan inte tänka oss något annat. Funkar bra alla årstider. Varm på vintern, sval på sommaren! Fin sammanhållning i Nordic-klubben och oöverträffad service i Kristinehamn.

F

F.d. 29841

Guest

Pumbaa.
Du får inte skryta på, detta viset. Tänk på de stackarna som bara har SOMMAR HUSBILAR, och inte vet bättre.
/Vidhem

quist

FD HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2022

Hej vidhem
Tur att du har varmt
Där du sitter utan runtom sikt i campern
Mvh
Ingemar

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Jag har en Niesmann Arto och den funkar helt ok på vintern.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

ja jag rekomederar nordick annars fins där fler menjag vill inte väcka avundsjukan, och sätta igång ett nytt drev.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vinterbilar är integrerade och kommer från tyskland.Det finns några tyska alkovbilar som också duger.:) Alla har drivning bak eller 4wd ingen bil byggd på Fiat duger på vintern.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

På bra röjda vägar funkar det kanske om inte motorn fryser ihop. Det går ju givetvis att fixa det också med motorvärmare men utan går det inget vidare. Framhjulsdrift är inget för tunga fordon vitertid.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Tack Ludde, det var fint att se bilder från den gångna vintern, trots att vi är i maj månad och försöker "se" framåt... Bra husbil du har!

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Pumbaa.
Du får inte skryta på, detta viset. Tänk på de stackarna som bara har SOMMAR HUSBILAR, och inte vet bättre.
/Vidhem

Är väl inte skryt?
Vore ju tämligen idiotiskt att ha betalat tre gånger så mycket för en vinterhusbil om man inte använder den frekvent på vintern .....På sommaren fungerar ju alla lika bra.

Peter :)

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

På bra röjda vägar funkar det kanske om inte motorn fryser ihop. Det går ju givetvis att fixa det också med motorvärmare men utan går det inget vidare.

Vad har röjda/oröjda vägar att gör med om motorn ska "frysa ihop"?
Är det något du har egen erfarenhet av? Och vad menar du med "frysa ihop"?

På Burstner Argos sitter det en värmeväxlare som man kan dels förvärma motorn med innan start, dels kan man köra den under färd så det blir varmt och skönt i bodelen.

Framhjulsdrift är inget för tunga fordon vitertid.

Framhjulsdrift är inte optimalt på en så tung bil, men med snökedjor fungerar det till fyllest för de vintervägar i fjällen vi kör på. Att ge sig ut på fjällvägar utan snökedjor oavsett om man har bak-eller framhjulsdrift är inte att rekommendera.

Du påstår saker som uppfattas som sanningar. Men det finns gott om medlemmar i den här klubben som kör med Fiat och framhjulsdrift på vintervägar. Och det fungerar alldeles utmärkt. Fast det kanske beror på vem som sitter bakom ratten...:twitcy:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Är väl inte skryt?
Vore ju tämligen idiotiskt att ha betalat tre gånger så mycket för en vinterhusbil om man inte använder den frekvent på vintern .....På sommaren fungerar ju alla lika bra.

ja det kan man hålla med om men för den skull skall man inte förneka at där fins husbilar som är mer utrustade för vinterbruk då är man inte trovärdig,

mvh Bertil

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Är väl inte skryt?

Fungerar, men inte lika bra!
Utan isolerad mellanvägg och dito dörr så behöver du ändå trassla med ett täcke eller annat skydd för rutorna i förarhuset för att hålla värmen borta och det går inget vidare att exempelvis hantera båtsläp med framhjulsdrift.

Skulle jag rekommendera en husbil för användning i nordligaste Lappland vintertid, vilket blir en helt annan utmaning än någon tur från södra Sverige till någon av de sydligare skidorterna, så skulle jag för den som inte kräver ett fyrhjulsdrivet specialbygge vilja rekommendera en Niesmann Flair 8000. Bakhjulsdriven och med diffspärrar på bakaxeln, välisolerad, med dubbelgolv och naturligtvis funkar dusch och toa även i sträng kyla. Vanligen flera några år gamla sådana att finna på www.mobile.de

aake

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Bäste Ludde.
Om du läser var frågeställaren bor så är det ju inte fråga om mellansvenska skidorter utan norra norrbotten. Att då köpa framhjulsdriven tung bil hävdar jag vara dumt.
Ihopfrusna motorer finns det ett antal trådar om så använd sökfunktionen bara. Man behöver inte ha egna erfarenheter av allt för att uppmärksamma problem.

F

F.d. 29882

Guest

Kör en Fiat framhjulsdriven diesel året om i Norra Norrbotten,
30- inga kablar eller motorvärmare,startar säkert som amen i kyrkan
alt prat om kyla och Fiat motor som fryser i hop är kvalificerad skit snack

//Jocko:mcride:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jaha Jocke. Får man tolka dig så att du till en nybörjare främst av alla alternativa husbilar runt 8 m längd vill rekommendera en framhjulsdriven och närmare bestämt just en Fiat för den som skall köra i fjällen runt Kiruna? Du bör nog berätta mer om de husbilar du har och har haft för att man skall kunna värdera dina synpunkter.

aake

Redigerat PS: Vilken dieselmotor som helst kan vara svårstartad vid minus 30. Den som ger sig ut i vildmarken utan någon typ av motorvärmare under sådana förhållanden är en risktagare. Själv brukar jag köra med både Eber och dessutom elvärmare och/eller värmeväxlare som back-up.

Senast ändrad:
F

F.d. 29882

Guest

Jaha Jocke. Får man tolka dig så att du till en nybörjare främst av alla alternativa husbilar runt 8 m längd vill rekommendera en framhjulsdriven och närmare bestämt just en Fiat för den som skall köra i fjällen runt Kiruna? Du bör nog berätta mer om de husbilar du har och har haft för att man skall kunna värdera dina synpunkter.

aake

Redigerat PS: Vilken dieselmotor som helst kan vara svårstartad vid minus 30. Den som ger sig ut i vildmarken utan någon typ av motorvärmare under sådana förhållanden är en risktagare. Själv brukar jag köra med både Eber och dessutom elvärmare och/eller värmeväxlare som back-up.

Hej
Du menar nog Jocko,
Nej det skriver jag inte,jag skriver att Fiat motorn inte fryser i hop
och att den startar utan hjälp av värmare eller bakhjulsdrift vid 30-

(jag kör Kiruna,Ivalo,Murmansk,vinter som sommar) inte husbil men en Fiat

MVH//Jocko

Toppen