• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för stor familj

F

F.d. 16383

Guest
Hej

Detta måste vara rätta platsen för min fråga - men vet inte om det är rätt forum.

Jag undrar om det finns husbilar med bältade platser för sju personer. Med fem barn räcker det ju inte med 6 platser - om det inte finns någon temporär eller speciallösning för en liten ettåring i stor barnstol

Dessutom kan jag samtidigt passa på att fråga om det är någon som har koll på hur det fungerar att hyra husbil i t ex Tyskland (Kiel eller Rostock med omnejd)?
Planerar en 3-veckorsturné ner mot Istrien/Kroatien, och husbil är ett av våra alternativ...

Tack på förhand
/Rickard - "helt novis på husbil"


PS
Sex sovplatser funkar då vår lilla tjej platsar hos mamma om natten - alltså bara färdplatser vi funerar över
DS
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbil för stor familj

Hej riffla!
Ett försök till svar på övre halvan av ditt inlägg. Jag har kanske missuppfattat din fråga men:
* Om husbilen är registrerad som LB (lastbil) så får ni vara lika många som färdas i husbilen som det finns fasta säten, max axeltryck och totalvikt får ej överskridas. Säten som utgörs av bäddbar dinette räknas som fasta säten.

* Om husbilen är registrerad som PB II (personbil klass 2) så får antalet passagerare inte överskrida det antal passagerare som husbilen är registrerad för. Men det finns ett undantag som ni troligtvis kan använda er av. Detta undantag gäller barn. (Jag tolkar det att barn är kortare än 135cm.) Ni kan alltså åka i en PB II som är registrerad för 5 passagerare under förutsättning att ni kan montera en bilbarnstol, t.ex. Brio Zento som är godkänd för fristående montage, enligt alla konstens regler. Max axeltryck och totalvikt får ej överskridas.

* Se: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr069.pdf
/David
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbil för stor familj

Ett nytt försök till svar på övre halvan av ditt inlägg. Troligtvis utan missuppfattning denna gång. För första gången har jag råkat "surfa på" en husbil med åtta bältade platser, tre dubbelsängar och detta i ett mycket kompakt och superflexibelt bygge. Enjoy!
reisevan - eins
/David
 
Toppen