• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil eller båt???

Goofy

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2025
Sv: Husbil eller båt???

Hej!
Det finns otroligt många hamnar med fina ställplatser så hamnlivet behöver ni inte sakna. Hyra först är en mycket bra ide, så ni kan känna eftervilken modell som passar er bäst.
Lycka till och njut av många nya fina naturupplevelser.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Skulle kunna tänka mig att husbilsfolket är landsvägarnas "seglare". Känns som det är ett STORT beslut att byta, att vara seglare är 50% av min identitet! Vad hade ni för båt Åke? Har ni någon gång ångrat er?
Seglade i dag från Sandhamn i Blekinge till Karlskrona i 10 m/s motvind bara för att mötas av en överfull hamn! Lyckades tillslut hitta en plats där vi kunde knyta fast våra förtöjningar, då var båten billig en stund!

Hej igen Dan! Sista båten vi hade var en Cayenne, lång och snabb, den hade vi i 20 år och sålde den hösten 2010 och köpte en bättre beg. husbil efter att ha provat husbilsliv några höstar och vårar med en husbilsinredd chevavan. Vi slutade segla mer eller mindre p.gr. av åldersskäl. Vi är pensionärer nu men båtintresset blir man inte så lätt av med. Många fina ställplatser ligger i hamnar och där stannar vi ofta. Husbilslivet är mer okomplicerat och har många poänger som andra beskrivit.
/Åke

F

F.d. 25038

Guest

Låter väl lite löjligt å säga detta men har självhört de: Var sak har sin tid hmm. Hör ju jag till de som har saker som krockar med en viss årstid läs sommartid ,eller gärna +10 grader eller mer husbil -båt -motorcyckel. (båten ligger på land och ska bygga en kärra till mcn för att dra med denna på utfärder )
Men kan fortfarande stå för att jag sover bäst i husbilen kanske för att jag slappnar av eller nåt .(tillomed bättre än hemma )
Kommer nog å sälja båten framöver men ingen ide nu det är ju tvärdött på båtmarknaden om man inte vill ge bort den !
Lycka till med beslutet med att hyra först är ingen dum ide !:)

F

F.d. 13415

Guest

Efter fem år, vissa med värdelöst sommarväder, i en fin motorseglare, LM-32, är vi nu husbilare!

Vi hyrde en halvintegrerad en midsommar för att prova på. Det slog väldigt väl ut och ledde till privatimport från Tyskland (bilen full av fukt, och vi av naivitet och okunskap), byte och ytterligare ett byte. Nu hämtar vi vår nya på måndag; en integrerad på 5 ton och 8,5 meter, långbäddar, stort garage och panoramavy. Nu har vi funnit det vi sökte.

"Resan är målet" skrev Åke och det stämmer verkligen. Sen är det förstås fantastiskt att stå på Nordkaps-klippan, köra längs kanalen i Normandie, stanna på vingårdar i Champagne och övernatta längs Seine i Paris. Det där kunde vi inte riktigt göra med båten!

I vinter blir det några månader i Spanien och Portugal, och den vidunderliga resan till och från. De upplevelserna gav oss heller inte vår LM-32

Sen är det väl så att allt har sin tid.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Visst kan man åka med båt i Frankrike.:)

Bilagor

• Champagne.jpg
    Champagne.jpg
    4 MB · Visningar: 0
  • Arsenalhamnen, Paris.jpg
    Arsenalhamnen, Paris.jpg
    3,7 MB · Visningar: 2
  • Paris.jpg
    Paris.jpg
    4,1 MB · Visningar: 3

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Hej
Vi är en familj på två vuxna och två barn på 10 och 13 år. Vi har seglat i snart 20 år och har börjat fundera på om vi ska fortsätta med båtlivet eller inte. Just nu seglar vi en rätt rymlig och bekväm båt och är lite tveksamma till om vi kommer att trivas med en husbil. Vore kul att höra om någon annan konverterar och trivs med det. Båtlivet är speciellt och det ska mycket till för att ersätta det! Jag är rädd för att vi hade ångrat oss!
Om det nu blir så att vi säljer båten och skaffar oss ett landsvägs skepp, vad ska man köpa? Vad innebär hel, halv integrerad, alkov mm? Vad ska man satsa på för motor osv, osv?
Med vänlig hälsning, Dan Lindström
Hej! Jag är en som bytt från segling till husbil,men det var av hällsoskäl. Jag skulle inte bytt om jag hade varit frisk,segling är flera gånger härligare änn husbil. Men jag börjar gilla husbilslivet mer och mer,det påminner lite om frihetskänslan man hade då man seglade.
Mvh Frank

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det ena utesluter inte det andra! Visserligen handlar det för mig om fiskebåtar, men sådana har jag dragit i många år efter mina olika husbilar. Sedan flera decennier minst en tur till kusten utanför Nordtröndelag eller Nordland varje år och här en bild från i våras på väg ner till laxfisket på Vänern (Värmlandsnäs).

Mot V-näs 3 (Large).jpg

aake

F

F.d. 1936

Guest

Tackar för alla svar! Som det är nu får nog båten ligga på land nästa år, vi måste känna efter, få sakna båtlivet lite. En försäljning av båten är nog inte aktuell, inte nu iallafall. Jag tror vi hade ångrat oss! Vad som händer i framtiden får vi se, husbilslivet öppnar möjligheter som inte båtlivet kan erbjuda, och tvärt om. Det är det vanliga problemet, man vill både ha och äta kakan!
Dan

AnnMari & Affe

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1698
Medlemskap
2025

Hej hamnlivet kan du uppleva i alla fall. det finns ofta ställplatser för husbilar vid gästhanarna. Har själv haft en Maxi 84 i 18 år och har inte ångrat bytet till husbil.

F

F.d. 52920

Guest

Vi har också seglat (ballad 30f med rattstyrning) , det är lite som
äpplen och päron i jämförelse.
När man hissat seglen och vinden drar en framåt är helt underbart.
Medan husbilen ger mer av intryck och upplevelser på kortare tid.
När man åker med personbilen räknar man hur många mil som är kvar, i husbilen är man bara framme utan att förstå hur det gick till.
Troligen för man håller ett långsammare tempo och hinner se en massa saker runt omkring , därav så ratar jag motorvägar i möjligaste mån.
Som det sagts tidigare , hyr en bil och känn efter :yes:

F

F.d. 53012

Guest

Ja du är inte ensam att ha denna frågeställning att byta till husbil många har tydligen redan gjort detta val och enligt branchfolk är det till husbil man tappar medlemmar. Och vad jag förstår så är det ålder och svårighet att hoppa i land på svåra och omöjliga ställen som gör att man blir rädd efter fall. Men det gäller säkert inte Er.

Toppen