• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil eller båt???

F

F.d. 1936

Guest
Hej
Vi är en familj på två vuxna och två barn på 10 och 13 år. Vi har seglat i snart 20 år och har börjat fundera på om vi ska fortsätta med båtlivet eller inte. Just nu seglar vi en rätt rymlig och bekväm båt och är lite tveksamma till om vi kommer att trivas med en husbil. Vore kul att höra om någon annan konverterar och trivs med det. Båtlivet är speciellt och det ska mycket till för att ersätta det! Jag är rädd för att vi hade ångrat oss!
Om det nu blir så att vi säljer båten och skaffar oss ett landsvägs skepp, vad ska man köpa? Vad innebär hel, halv integrerad, alkov mm? Vad ska man satsa på för motor osv, osv?
Med vänlig hälsning, Dan Lindström

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Husbil eller båt???

Efter nästan ett helt liv i båt industrien så undrar jag först, vilken båt har ni?

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Många som har husbil kommer från båtlivet men har tröttnat på kort säsong, höst och vårjobb, vaktpass på båtklubben m.m. och upptäckt hur långt man hinner med en husbil jämfört med en båt. Det vi saknar mest från båtlivet är väl möjligheten till enkla morrondopp och att slippa trafiken.
/Åke

F

F.d. 1936

Guest

Det är lite så vi tänker också. Havet är en frihet men också en begränsning! Vi har seglat i samma farvatten i många år och skulle vilja se något mer, att säsongen blir längre är en välkommen bonus! Det jag tror att jag kommer att sakna mest är hamnlivet!
Dan

F

F.d. 1936

Guest

Byggd 78. Var omlastningen är gjord vet jag inte Arnew.

F

F.d. 1936

Guest

Bara för att förtydliga, jag älskar min båt, jag älskar att segla, jag älskar att pyssla med båten men har börjat ledsna på att bli inblåst i var och varannan hamn vi besöker. Kan man få samma känslor för en husbil? I båten är resan en del av tjusningen, blir det samma med en husbil?
Dan

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Bara för att förtydliga, jag älskar min båt, jag älskar att segla, jag älskar att pyssla med båten men har börjat ledsna på att bli inblåst i var och varannan hamn vi besöker. Kan man få samma känslor för en husbil? I båten är resan en del av tjusningen, blir det samma med en husbil?
Dan

Om man inte är inbiten kappseglare så är det nog så att det är samma sak för många seglare som för husbilsåkare att det är resan som är målet.
/Åke

F

F.d. 1936

Guest

Skulle kunna tänka mig att husbilsfolket är landsvägarnas "seglare". Känns som det är ett STORT beslut att byta, att vara seglare är 50% av min identitet! Vad hade ni för båt Åke? Har ni någon gång ångrat er?
Seglade i dag från Sandhamn i Blekinge till Karlskrona i 10 m/s motvind bara för att mötas av en överfull hamn! Lyckades tillslut hitta en plats där vi kunde knyta fast våra förtöjningar, då var båten billig en stund!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Kungsbacka på Västkusten är Sveriges husbilstätaste plats. Jag är helt säker på att många av dessa ägare är fd båtägare.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

I båten är resan en del av tjusningen, blir det samma med en husbil?
Dan

Definitivt !
Jag och frugan som normalt aldrig åker en meter utan att ha stereon på i bilen kan åka 4-5 timmar i husbilen och glömma slå på stereon.
Inte ett bråk bak i husbilen mellan barnen, på 600 mil har dom inte frågat en enda gång "när är vi framme", "vilket land är vi i" har dom frågat några gånger. Inte ens när vi la om lite planer för att träffa en annan familj på vägen hem och gjorde ett 13 timmars körpass klagade barnen.

Har dock aldrig haft båt.

Peter :)

T

Tommy W

Guest

Hej Dan jag har varigt på sjön sedan jag var ett år. Haft 9 st egna båtar men när jag var ute o seglade med min sista båt en scanmar33. Vi hadde varit ute i tre dagar o seglat när vi skulle skulle gå in till en ö med ett smalt sund då tänkte jag bäst att kolla på sjökortet men vart är dom. Hittade dom i en låda DÅ BESTÄMDE JAG MIG nu har jag varit på sjön för länge.kom hem från semestern sålde båten åker nu husbil ångrar inte mitt beslut

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023

Det är lite så vi tänker också. Havet är en frihet men också en begränsning! Vi har seglat i samma farvatten i många år och skulle vilja se något mer, att säsongen blir längre är en välkommen bonus! Det jag tror att jag kommer att sakna mest är hamnlivet!
Dan

Hej Dan!
Det vi har fått ta del av sen vi köpte husbil för tre år sedan är just hamnlivet. De flesta småbåtshamnar med självaktning verkar ha en bra ställplats, och vi i husbil behöver väl i mångt och mycket samma service som en båt.
Vi som aldrig varken seglat eller campat upptäckte att vi gillar hav/hamnliv, men från land så att säga. Så är du van vid den miljön behöver du inte sakna den tror vi.

Vh,
SoT

(Sanna & Torbjörn)

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Hej Dan,

Det var en husbilssäljare som sa till oss att tack vare er seglare så blomstrar husbilsförsäljningen! De må vara sant, men visst finns det många f.d seglare i husbilarna i dag! Kanske också en generationsfråga.

Vi har alltid seglat. Senast med en Allegro 33 och upplevt mycket. Fick också förmånen att kunna segla i Medelhavet flera år så när vi tog hem båten så kände vi oss kanske lite mätta!

Frågan om husbil kom upp och vi hyrde en bil en sommar. Det var det bästa beslut vi kunde ta. Dels fick vi grepp om husbilslivet och dessutom insikt i de olika husbilarnas för- och nackdelar!

Så gör inget förhastat utan hyr en bil när ni får tid och låt båten vila. Sedan kan ni i lugn och ro besluta om förändringen!

Vi trodde att vi skulle få abstinensbesvär att vara utan båt som vi haft tidigare vid båtbyte, men nu känns allt rätt!

Så Lycka till!!

F

F.d. 15776

Guest

Hej.
vi har haft både husbil och båt samtidigt. Det är 2 helt olika sätt att tillbringa fritiden. Vår båt var en 10m stålbåt med generösa utrymmen ombord. Att komma in i husbilen kändes lite som att komna in i compact living, men vi trivs väldigt bra med vårt hubilsliv, en7 m Eura? Båten har vi tvingas sälja på grund av sjukdom.Men en sommar som denna längtar vi verkligen efter båtlivet
Bengt

Toppen